Големина на текста:
Руски модернизъм
Смяната на вековете в Русия е ознаменувана с големи промени в
обществената мисъл.През 80-те години на 19в.се издигат идеите
на народоволците със стремеж да се утвърдят сред народните
маси.На 01.03.1889г.народоволците хвърлят бомба в каляската на
императора и го убиват.По този начин показват,че тероризмът
нищо не носи.До лятото на 1895г. няма класа,която да издигне
знамето на пролетариата.В политическата история владее
К.Победоносцев/върл монархист и реакционер.През тези години
на преден план-идеите на Ницше и мистицизма на Вл.Соловьов.
проповядват се принципите на “чистото изкуство”,бягството от
живота.Освен тези чисто руски предпоставки за развитието на
упадъчните идеи имат значение и други фактори-поезията на
Фет,Тютчев,които се обявяват срещу гражданската поезия на
Некрасов.Повече от 30г.продължава полемиката между
Толстой,Фет и Тютчев.Значение на френския символизъм-
Рембо,Бодлер,Верлен;отчасти английския-О.Уайлд.Както във
френската,така и в руската л-ра термините декаданс, символиъзм,
неореализъм,импресионизъм имат еднакво /близко/значение-
синоними.През1890-92г. в Санкт Петербург Дим.Мержековски
започва публично да чете лекциите си, насочени срещу
Михайловски.Той публикува и стихове в духа на “Цветя на
злото”.В края на 1892г.той излиза с труда си:”За причините за
упадъка и за най-новите течения в съвременната руска
литература”.1893г.московският модернист Валерий Яковлевич
Брюсов издава І-ви том на сборника “Руски символисти”,а ІІ и ІІІ
том-през 1895г.С това началото на рус. Символизъм е поставено.
В сборника на Брюсов поетът помества свои статии за
символизма;преводи от Верлен, Маларме, По; свои стихове,
стихове на поетите-декаденти Милополски и Сазонов.
Идейно-естетическа програма на руския символизъм.За отговор
на този въпрос трябва да се обърнем към това,което са писали
съвременниците и най-вече Реми дьо Гурмон.Когато говори за
новия идеализъм,Гурмон изтъква”чудесната евангелска
истина”,имаща освобождаващо и възраждащо значение за новата
школа:”Това е принципът за идеалността на света.По отношение
на човека,по отношение на мислещия субект,светът извън моето
“аз” съществува само в такъв вид,какъвто си го представяме.Ние
знаем само феномените,ще съдим само по видимостите,истината
сама по себе си се изплъзва от нас,същността на вещите ни е
недостъпна.”Той,обаче,в случая съвсем не е оригинален.Казаното
от него е само перифраза на краткото и ясно изречение на
Шопенхауер:”Светът-това е моята представа”.Интересното е,че в
същата статия Гурмон е недоволен,че идеите на Кант не са
доведени до край и за да бъде по-последователен от него,той
заявява,че в дейността си писателят се ръководи само от едно:
”...той изобразява самия себе си.”Вижда се как философският
идеализъм ляга в основата на естетиката на символизма.Появил
се като историческа реакция на позитивизма и рационализма във
Франция,символизмът отхвърля всяка въцможност да се познае
истината.В тази връзка интересни са мислите на Брюсов,изказани
в статията му “Истини”:”Това,което е в мене,то е истината.Не
човек е мярка за вещите,а мигновенията.Истинно е това,което
признавам аз,признавам сега,днес,в този момент.”Друг поет-
Андрей Белый,ще изрази тези мисли така:”Светът,откъснат от
мене,не съществува.”Брюсов:”Светът е моята представа-ето
моята истина.”
От тези цитати се вижда,че широко разпространената версия
между самите символисти е,че те са създали оригинална и
самобитна естетика,е твърде невярно.На практика теоретиците на
символизма не са нищо друго,освен прилежни ученици на Кант,
Шопенхауер и Ницше за изкуството.Друг е въпросът,че между
самите символисти ще открием отделни творци,които създават
истински образци на художественото слово-Верлен,Рембо,Блок.
В практиката си руските символисти,естествено по примера на
френските,напразно се опитват да шокират преситения от
впечатления съвременен буржоа,да рушат законите на приетия
морал,да изненадат изнежения и ленив мозък на духовните
еснафи.Още от самото начало символизмът се оказва
нееднородно и сложно течение-всеки влага покрай общото и
нещо свое. Най-драстично се изразява А.Белый: ”Ние,
символистите,смятаме себе си посредством Шопенхауер и
Ницше за законни деца на Кьонингберския философ/Кант/.И
наистина, главното в поетиката на руските символисти,основното
във възгледите им за изкуството е философският идеализъм на
Kант,кръстосан с човеконенавистническата идея на Ницше,плюс
субективизма на Шопенхауер.В такъв дух символизмът е
характеризиран поотделно от Мержековски,Блок и др.Възниква
въпросът:какво е отношението на руските символисти към
действителността?Кое за тях е първично- дух или материя?
Ето някои отговори на различни декаденти.Според Брюсов,
”Изкуството е специфична форма на човешката дейност,чиято
първ задача е самоусъвършенстването-чрез поезията се постига
най- пълно абсолютната,кантовската идея за красота.”Пак според
него”изкуството е автономно”,т.е.независимо от обективната
действителност.Като прилага идеята на Кант за самотоятелната
ценност на красотата Брюсов смята,че изкуството е лишено
напълно от някаква утилитарна цел.
По-мъгляво,отчасти в духа на модерния тогава
махизъм,изразява кредото си Ал.Белый.Но за разлика от Брюсов,
той признава, че изкуството дава познание и може да играе
обновяваща роля в обществото,но веднага доуточнява:”Познатата
чрез изкуството действителност е сбор от възможен опит,а той е
относителен.”Брюсов разглежда изкуството като автономно.
Според символистите изкуството е интуитивно и алогично.То е
най-съвършен начин за опознаване на действителността наред с
религията.Ето защо поетът символист никога не си поставя за цел
да опознае действителността нито да я отрази в обради и емоции.
Той се стреми да улови само символа на отвъдното,/трансцедент/
и символа на собственото”аз”най-често по пътя на идеалното
съзерцание/самите символисти казват по пътя на откровението/.
Обща равносметка: Краен индивидуализъм, ирационализъм,
бягство от съвременността,агностицизъм-това е пътят на
познанието,препоръчан от символистите.
Символистите манифестират формото,думата,словото.Стремят
се да им придадат неприсъща за тях тайнствена значимост.
Според тях цел на всяко изкуство е творението на думи в езика.
А.Белый:”Целта на понанието,това е творчество на езика.”У едни
символисти(Блок,Балмонт)словотворчеството се изразява в
стремеж да се постигне най-съкровеното,музиката е само
средство,с което се изразяват най-интимните преживявания.У
други(Вячеслав Иванов,Зинаида Х)ще открием стремеж към
алогичното,несъзнателното,изобщо към онова,което не може да

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
05 юли 2021 в 16:17 студент на 22 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Факултет по славянски филологии, специалност - Руска филология, випуск 2022
 
Подобни материали
 

Поезията на Ана Ахматова

25 май 2010
·
174
·
6
·
2,455
·
126

Поезията на Ана Ахматова не се изчерпва с малкото характерни черти, на които искаме да се спрем: Ахматова е не само най-яркият представител на младото поколение поети; в нейното творчество има вечни и индивидуални черти, които не се побират изцяло ...
 

Лекции по Руска литература

06 юни 2010
·
1,935
·
39
·
18,000
·
2,199
·
1
·

Роден е през 1799г. В Москва, в семейството на потомствени дворяни. Като дете Пушкин получава традиционното за дворянско дете възпитание, говори на френски език и до 7-мата си година не владее майчиния си език...
 

Руска литература на 20 век

06 юни 2010
·
291
·
2
·
655
·
463

Развой и течения, представители в руската литература на 20 век...
 

Резюме на Руската литература с акцент на авторите от 20-ти век pro

03 сеп 2013
·
9
·
18
·
10,282
·
506
·
1
·
20.00 лв.

Общ материал за руската литература в помощ на студентите, които я изучават...
 

Руски модернизъм. Акмеизъм (Адамизъм)

27 ное 2017
·
19
·
3
·
1,817
·
41

Руски модернизъм. Акмеизъм (Адамизъм) – Н.Гумильов, О.Манделщам, А.Ахматова, С.Городецки, В.Зенкевич, В.Нарбут...
 

Руски модернизъм

Материал № 487159, от 09 апр 2010
Свален: 132 пъти
Прегледан: 186 пъти
Качен от:
Предмет: Руска литература, Литература
Тип: Лекция
Брой страници: 4
Брой думи: 917
Брой символи: 5,472

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Руски модернизъм"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала