Големина на текста:
ИСТОРИЯ НА ПЕДАГОГИКАТА И БЪЛГАСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
3. Образованието и възпитанието в Двуречието, Китай, Индия, Египет, Спарта,
Атина и Рим
Античността
Формирането на феодално общество започва през 9 в.пр.н.е. в Китай, 9-8 в.пр.н.е.
в Гърция и 8-6 в.пр.н.е. в Италия. Този строй се утвърждава от 6-1 в.пр.н.е. и се
разпада от 1 в.пр.н.е. до 5 в.н.е. Характерно за него е, че има класи и че през този период
съществуват всички форми на държавна власт – монархия, аристократия и
демократия и всички форми на техните извращения – съответно тирания, олигархия и
анархия.
Двуречие (земите между р. Тигър и р. Ефрат)
3000 г.пр.н.е. по тези земи се основават градове –държави и в тях има училища за
писари. Обучението се водило по писане и четене, както и по елементарно мятане.
Овладявала се шумерската писменост. Самото обучение се деляло на две части- в
първата част учениците се запознавали и запомняли определени знания и след това се
упражнявали в писането им. През втората част се водили занятия по литература, като се
заучавали наизуст химни, митове, поучения, приказки, стихотворения. Организацията на
училището била от семеен тип – учителят бил наричан баща – той обучавал с помощта
на по-напреднали ученици, наричани големи братя, а обучаваните били наричани синове.
Децата били изпращани на училище от най-ранно детство и учителя преценявал докога те
да се обучават. По математика се използвала шестдесетичната бройна система.
Китай
Първите учебни заведения в Китай се основават 2000 г.пр.н.е. при династията
Шан. В училищата се изучавали 6 учебни предмета, като най-застъпен бил етикецията,
следвали писане, смятане, музика, стрелба с лък и управление на колесница.
През следващия етап – от 1122-255г.пр.н.е., периода Чжоу, започва бурен разцвет
на писмеността и образованието в Китай. Тъй като в тези времена религиите имат
голямо значение, именно водещите религии определят възпитателния материал.
Първата религия е даосизъм. Водеща идея е за „дао” (път, метод). Тази религия е
създадена от Лао Дзъ, като етичния принцип е бездействие, примирение и отсъствие на
външна активност в поведението.
Втората религия е конфуцианството. Основана от Кун Дзъ (наречен от
римляните Конфуций). Конфуций е първият създател на частно училище в Китай, в
което е преподавал морал, език, политика и литература. Той е автор на няколко култови
произведения,, обединени като Петокнижие и Четвертокнижие. По-важно е да кажем,
че конфуцианството е съвкупност от религия, философия и морал. По религиозен
път се закрепват отношенията в китайската йерархия. Те са двойки отношения:
управител-чиновник, родител-дете, мъж-жена, стар-млад и другар-другар.
1
Подчинение на вторите на първите. Даже и в двойката другар-другар единия винаги е по-
авторитетен от другия завинаги.
Концепцията на Конфуций за „идеалния мъж” дава и целта на възпитанието.
Според Конфуций „идеалният мъж” трябва да притежава следните качества:
-жен – любов, хуманност, справедливост;
-сяо – синовна почтителност;
-юе – наличие на музикални способности;
-ли – етикеция.
Друга важна концепция на Конфуций е наречена „чженмин”, която урежда
отношенията между учител и ученик. Ученикът изцяло, безпрекословно трябва да се
подчинява на учителя, да не се съмнява в нищо, казано от учителя. Няма право да върви
редом с него, трябва да върви няколко крачки след него, приведен, без да го поглежда в
очите.
Конфуцианско училище. Дели учениците на 4 класа:
В 1-ви клас – те се учат да мислят и да придобиват добродетели.
Във 2-ри клас – те се учат да разсъждават и да се изказват правилно.
В 3-ти клас – запознават се с устройството и управлението на държавата.
В 4-ти клас – усвояват нравствените добродетели.
Това така наречено елементарно училище трае от 8-12 годишна възраст на
децата. Конфуций предвижда и за всеки клас и отделна книга за обучение. Тези, които
а с добри резултати продължават индивидуално да се обучават.
През 1-2 в.н.е. в Конфуцианското училище се въвеждат изпити, които са
отменени едва през 1905г. 20 века тази система не търпи промени, докато през 1902г. не
избухва бунт срещу нея.
Първия изпит – провежда се в областен град и на 20 кандидата издържа 1 и
получава титла „Цветущ талант”.
Втория изпит – провежда се в главен град и на 1000 човека издържа 1 и получава
титла „Признат учен” (може да заема по-почетни административни длъжности).
Третия изпит – провежда се 13 дни без прекъсване. Издържалите получават титла
„Вписан в списъка на учените” и могат да заемат висши държавни длъжности.
Четвъртия изпит- провежда се в императорския дворец, а малкото издържали
ставали членове на Императорската академия на науките или управители на области
(мандарини).
Индия
2в.пр.н.е в северозападна Индия нахлуват арийски племена, които не са свързани
културно с местното население. Този период носи името Ведически (веди най-
древните религиозни арийски текстове; веда – знание).
През 1 в.пр.н.е. се извършват промени в живота на народите в Индия, като се
заражда кастовия строй със следните касти:
-брамани;
-кшатри;
-вайши;
-шудри.
2
Брамани – кастово обособени жреци, носители на свещените веди. Те стоят най-
високо в йерархията. Този период носи името брамански период.
Кшатривоини, пазители на границите на държавата. Те заемат важно място.
Вайши – свободно население от арийски произход – земеделци, скотовъдци,
занаятчии.
Първите три касти се наричат двойно родени, защото преминават през
посвещение съответно на 7г., 10г. и 11-тата година. Това е висшата класа.
Шудрите са безправното местно население. Задачата им е да обслужват и
изхранват другите касти.
Почита се един единствен бог – Брама. Съгласно браманските представи, душата
след смъртта се преселва в друго материално тяло, а какво ще е то зависи от постъпките
на човека през живота му.
Идеята за прераждането носи името карма и освен религиозен има и
възпитателен и социален смисъл.
Възпитателния идеал е осъзнаване на вечното от преходното, спокойствие на
духа, търпение, съсредоточаване и вяра.
Тъй като през браманския период в Индия съществува и будизма, то в
следствие нуждата от борба с него, браманския период се сменя с друг период
индуизма.
В индуизма схващането за боговете става по-демократично. Възниква учението
„аватара” , което е въплащение на богове-спасители (различни лица на бога). Формират
се многочислени секти, начело на които стои „гуру” (свят мъж; учител). Думата на гуру
става закон за последователите му. Той бива приеман не само като посредник между бога
и човека, а и като почти божество. Постепенно като много почитани богове се приемат
Вишну и Шива, а бог Брама се приема само теоретично.
Индуиска училищна система.
Тя се състои от:
- начално училище, в което се постъпва след 6 годишна възраст. Методът на обучението
е близък до взаимноучителния метод. Основни предмети са четене, писане и смятане.
- висши храмови училища, в които децата се обучавали от 12-20 годишна възраст. През
първите 5 години учениците нямат право да говорят. Едва след това имат право да
изказват мнение и да водят дискусии.
Будизъм (развива се като паралелна религия). Неин основател е сина на царя на
една от северозападните индийски държави – Сидарта (Буда - просветен). (Според
легендата раждането му било предречено на царица Мая ....). След своето
просвещение Буда събира ученици и основава своя школа, където започва да
проповядва и разпространява будизма.
Схващания – според ранния будизъм живота е страдание, а причина за това е
страдание, а причина за това е привързаността на човека към живота. Прекратяването на
страданието може да стане чрез пълно унищожаване на желанията. Нравствения идеал
на Буда е изключване на всяка вреда към околния свят. Всичко има душа. Учението има
пряка връзка с възпитанието. Според него в основата на психичния живот стои „дхарма”,
което е закон или качество, като има различни – на съзнанието, на сетивата, на покоя
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
07 яну 2020 в 23:40 студент на 40 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Педагогика, випуск 2020
22 мар 2019 в 15:23 студент на 39 години от Благоевград - Колеж по туризъм, факулетет - Икономически факултет, специалност - Стопанско управление, випуск 2014
06 яну 2019 в 23:02 студент на 29 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - педагогически, специалност - Техника и технологии, випуск 2012
05 ное 2018 в 21:49 студентка на 29 години от Благоевград - Югозападен университет "Неофит Рилски", факулетет - Педагогически, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2022
20 ное 2017 в 12:03 ученичка на 25 години от София - 010 СОУ "Теодор Траянов", випуск 2013
14 ное 2017 в 14:56 студентка на 26 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - факултет "Икономически и социални науки", специалност - Стопанско управление, випуск 2017
13 окт 2017 в 09:04 студент на 39 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Факултет по начална и предучилищна педагогика, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2020
05 сеп 2017 в 20:59 в момента не учи на 28 години
 
 

история на педагогиката

Материал № 470578, от 09 мар 2010
Свален: 108 пъти
Прегледан: 157 пъти
Качен от:
Предмет: История на педагогиката, Педагогика
Тип: Лекция
Брой страници: 6
Брой думи: 1,985
Брой символи: 11,764

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "история на педагогиката"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала