Валя Русева
преподава по Химия
в град Плевен
Големина на текста:
ТЕМА 19
Културни епохи в Рим. Републиканска епоха. Религия -
общо
І. Общо понятие за религията на Рим
Рим няма митология, познава само историческата легенда.
ІІ. Теоретичен аспект
Както се казва в „Сатирикон”: „ А пък и по нашите места е
до толкова пълно с богове, че е по-лесно да срещнеш бог,
от колкото човек.” („plurtes di, quam homines”) И
действително учудващ е този огромен брой божества в
Рим. Всяко, дори и най-дребното действие, има своя бог.
Според Св. Августин в „De civitate dei” за едно бебе се
грижат следните божества:
„ Vatikanus - бог на първия вик
„ Fabulinus - на първата дума и въобще го учи да говори
„ Educa - учи го да яде
„ Potina - учи го да пие
„ Cuba - учи го да лежи в люлката
Когато детето започне да излиза, го поемат следните
богини:
f Abeona - учи го да излиза от къщи
f Iterduca - покровителства го по пътя
f Domiduca - за да си намери къщата
f Adeona - за да си влиза в къщи
Според Сервий, коментатора на Виргилий, в коментара му
към „Георгики”, на един орач помагат следните богове:
, Veruactor - на първата оран
, Reparator - на втората оран
, Imporcitor - на третата оран, той прави браздите
, Insitor - сее
, Obarator - на кръговата оран
, Occator - на брануването
, Saritor - на плевенето
, Subruncinator - вади корените на плевелите, неизлезли при
плевенето
, Messor - жъне
, Convector - събира класовете в сноп
, Conditor - събира житото в ями-складове
, Promitor - вади житото от ямите
Наличието на това огромно количество божества,
олицетворе-ние на един акт, дори на една абстракция в
акта, каквато е Ara pacis Augustae на Марсово поле, Salus
populi Romani на Квиринал, говори за твърде голямата
примитивност на римската религиозна концепция. Ако
елинът схваща божеството като огромна всесилна в дадена
област констанция, появяваща се трансцедентно в даден
момент и в дадена ситуация, то римлянинът вижда
божеството само в акта, само в конкретната проява и никога
друг път. Ето защо всеки епитет на бога е отделно божество.
Така
~ Iuppiter Fulgur е едно божество - на гърма,
~ Iuppiter Fulmen - друго - на мълнията,
~ Iuppiter Lucetius - трето - на светлината, а
~ Iuppiter Elicius - четвърто - на дъжда.
Тази многобройност и актуалност на божествената проява е
възбуждала основателните насмешки на християнските
теолози, според които римските божества като че са си
поделили задълженията, за да не би да се изморят и
преработят. Тази актуалност на римската религиозна
концепция показва, че тя е застинала във фазата на преход
между фетишизма и анимизма. Елинът има пълната
възможност да разпознае в една едра, красива, синеока и
благосклонна жена своята Деметра. Римлянинът вижда
своята Церера само в момента на растящото зърно, защото
е лесно да се даде образ на една идея, но е много трудно да
се получи и елементарната образна представа за един акт.
Римските божества са без образ.
Според Варон 170 години след основаването на града в Рим
е нямало статуи на богове. Но дори когато те са въведени
по етруски и гръцки маниер, все пак този образ си е оставал
образ на статуята, не и на божеството. Освен това
схващането на божеството не като възможност за акт, а
като конкретен акт, без да се търси целостта и движението в
него, води да плоскостния характер на римската религиозна
идея. Всяко божество е само за себе си. Между божествата
няма никаква връзка, нито пък съподчинение. Докато
Хермес бърза от Зевс към хората, от там към Посейдон, от
там към Хадес, то Меркурий се движи от един сакрален
2
парцел към друг. Движението му е само по земята и то по
определени храмови парцели. Римската религия е
парцелна. Немислимо е съществуването на божеството без
отредения му templum. То е тясно свързано с него; то е там.
Божеството отмира с отмирането на земления му участък,
тъй като без парцел няма бог. Сакралното пространство е
сбор от много кръпки върху профанното. Ако елинското
сакрално пространство е успоредно на профанното и
религиозната идея в Елада има вертикален характер, чрез
който се постига пространството, то в Рим сакрума следва
профанума по хоризонталния принцип, който води до
плоскостта.
В заключение римската религиозна вяра е актуална,
аниконична, плоскостна, парцелна вяра; студена,
недоверчива, без фантазия, практична.
ІІІ. Практически аспект
Основният принцип при осъществяване контакта между
смъртните и безсмъртните е Do ut des, но осъществяван по
най-нагъл и безсрамен начин. Между тях се осъществява
един юридически контракт. Хората са длъжни да
изпълняват задълженията си към боговете, а те от своя
страна - да спазват изискванията към договора. Ако
смъртен наруши някаква клауза от договора, той носи
углавна отговорност за това. Например един pullarius
(предател) по време на Сабинската война излъгал, че
боговете позволяват сражение. Въпреки че това станало
ясно, консулът Папирий дал нареждане за започване на
боя, понеже облеченият във власт жрец юридически го
разрешил. Според консула лъжата била в компетенциите на
измамения бог. Така и станало. Битката била спечелена, но
гадателят загинал в нея.
Ако боговете не изпълняват поетите договорни
задължения, те могат да бъдат наказани – статуите и
жертвениците им били изхвърляни от храмовете. В този
аспект жрецът в Рим е само един сакрален юристконсулт и
сакрален церемониалмайстор. Например колегията на
понтифиците е имала точно такива задължения - да събира,
правилно употребява и надзирава всички знания от
сложната наука за съставянето на профанно-сакралния
договор.
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
КОМЕНТАРИ
(1-10 от 5)
alksem написа на 19 яну 2009 ОТГОВОРИ
ученик на 16 години от Плевен , ПГЛВ
става
pinkpoison написа на 08 яну 2009 ОТГОВОРИ
ученичка на 19 години от Варна , МГ "Д-р Петър Берон"
всичко се плаща! Като не ви урежда поразмърдайте си малко плоските мозъци!!!
egoistkata_ написа на 05 дек 2007 ОТГОВОРИ
потребител от Ихтиман
Вече муфтят за пари къде ли не!! И какво даваш 1,2 за да имаш тема!?!?
tu3apa написа на 13 ное 2007 ОТГОВОРИ
студент
много е лайнян тоя саит.взе ми смс-а и не ми прати код поради някакъв проблем.как да се зариби човек да прати пак ......българска работа
tu3apa написа на 13 ное 2007 ОТГОВОРИ
студент
много е лайнян тоя саит.взе ми смс-а и не ми прати код поради някакъв проблем.как да се зариби човек да прати пак ......българска работа
 
Подобни материали
 

Топлинно замърсяване

24 мар 2011
·
197
·
2
·
593
·
866
·
7

В енергетично отношение замърсяването на природната среда се изразява в разсейване в нея на големи количества топлина.Това е така нареченото топлинно замърсяване...
 

Опазване на чистотата на водата

11 фев 2009
·
306
·
5
·
1,069
·
780
·
1

Темата „Опазване чистотата на водите” се изучава от учениците в 5. клас. Чрез нея се актуализират и обобщават знанията за състава, свойствата на водата, водния кръговрат и водните басейни...
 

Глобални екологични проблеми - замърсяване на водите

08 фев 2011
·
585
·
14
·
296
·
1,248
·
8
·
1

Презентацията е на тема "Глобални екологични проблеми- замърсяване на водите". Има доста материал в нея и е подходяща като уводна за реферати на тази тема...
 

Топлинно замърсяване

02 юни 2012
·
60
·
10
·
278
·
197
·
1

Озоновият слой е защита за живота на Земята. Загубите на озон в определени моменти се изчисляват на 0,5 процента на ден! Липсата му води до парников ефект. Разрушаването на озона ще засили ултравиолетовата радиация на повърхността на Земята....
 

Екология - пищови

28 ное 2007
·
839
·
2
·
793
·
595
·
1

Биосфера, екология и опазване на околната среда..........
 
Онлайн тестове по Екология
Изпитен тест по агроекология
изпитен тест по Екология за Студенти от 1 курс
Изпитният тест по Агроекология е предназначен за студенти в Аграрния университет Пловдив и Земеделски колеж. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
10
131
1
21.03.2013
Тест по екология за 4-ти курс
изпитен тест по Екология за Студенти от 4 курс
Тестът включва 10 логически въпроса и 11 твърдения. Всички въпроси са затворени и изискват един верен отговор.
(Труден)
21
17
1
3 мин
20.02.2015
» виж всички онлайн тестове по екология

Глобалното затопляне и замърсяване

Материал № 4703, от 02 юни 2006
Свален: 4,222 пъти
Прегледан: 317 пъти
Качен от:
Предмет: Екология
Тип: Реферат
Брой страници: 4
Брой думи: 2,090
Брой символи: 18,067

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Глобалното затопляне и замърсяване"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Валя Русева
преподава по Химия
в град Плевен
с опит от  28 години
179 38

Венцислава Ангелова
преподава по Екология
в град Силистра
с опит от  4 години
26 38

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения