Големина на текста:
Николай Райнов
Случаят с Николай Райнов е уникален в историята на най-новата българска
култура. е необикновено разностранен талант: поет, белетрист, драматург, есеист,
литературен и художествен критик, учен-теоретик, историк и популяризатор на
изкуството, философ и стилист, преводач, публицист, неизтощим сказчик, вдъхновен
разказвач на нашия и световния приказен фолклор; художник-декоратор, изучаващ и
опитващ разнообразни живописни и графични техники (акварел, гваш, темпера, туш,
лак върху станиол, дърворезба, линорезба); изискан майстор на илюстрацията,
винетката, книжното оформление...
е роден в с. Кесарево, Великотърновска област, на 1 янури 1889 г, Учи в
Духовната семинария в Самоков. Преминава през обучение по философия, завършва
декоративно изкуство в Държавното художествено индустриално училище. прави своя
литературен дебют през 1912 г. с книгата "Богомилски легенди", която подписва като
Аноним. Окултната традиция сочи, че това са легендите на Боян Мага (основателят на
Богомилската Школа), поднесени във варианта им за широка аудитория. През 1912 г.
Николай Райнов е едва 23-годишен, а легендите вече носят силен духовен отпечатък
върху личността му. Към 1939 г. Николай Райнов е публикувал вече над 60 оригинални
художествени и научни книги и над 30 сборника с преразказани приказки на различни
народи, изнесъл е близо 600 сказки в различни градове на страната, превел е редица
произведения и е обнародвал десетки статии в периодичния печат. Символистичните
му творби се отличават с мисловната си дълбочина поливалентите си естетически и
художествени търсения в сферата на човешкото познание.
Името на Николай Райнов е свързвано с теософи, масони и различни окултни
течения. Той е бил ръководител на ложа „Парсифал”, основава Българска асоциация
„Рьорих”, изнася множество лекции на религиозна и философска тематика...
Малко известен е фактът, че Николай Райнов е автор на много вълшебни
приказки: „Монархът сънува”, „Тигър”, „Славей” и др.
Ето един фрагмент от „Монархът сънува”:
„Сънищата на господаря не бяха спокойни. Нечия ръка го вдигна и понесе над
многобройните морета, по които плуваха негови кораби и параходи (над всички
морета и океани по света), и той потръпна от ужас, като видя, че водата им е
червена и гъста, някъде съсирена. Тя приличаше на онова червено, от което монархът
се боеше още от ранно детинство. Някъде червената вода ставаше портокалова,
жълта, огнена. Пламъци клокочеха и заливаха бреговете на големи суши,
унищожаваха гори, села, градове, изпепеляваха люде и животни. Другаде червеното
прояждаше почвата и цели държави - колонии и протекторати на могъщата империя
- се отрязваха от околната земя и от морето, превръщаха се на недостъпни острови,
заградени от непроходима пропаст.
Монархът си помисли: "Занапред ще трябва да се сношаваме с тия наши поданици
чрез самолети."
Но тъкмо се зарадва на тая мисъл и въздухът около него се разтърси, над
пропастите се извиха кървави смерчове и самолетите, пратени от въображението на
императора, се разлетяха на трески.
"Стотици милиони души са отрязани от нас - мина през ума на самодържеца. -
А ние сме десет пъти по-малко. Кому ще продаваме своето желязо - най-доброто на
света? То ще ръждяса на острова и ние ще ръждясаме край него. Тая ръжда ще
прояде и желязото, и нас. Досега бяхме железни люде. Занапред ще бъдем люде
ръждиви. Никой не ще се бои вече от нас и никой не ще ни почита."
В това време той зачу от много места на заградените острови буйни викове на разни
чужди езици.
И люде от неговото племе говореха, говореха на неговия език, но плахо, не вече
като господари, както бе свикнал да ги чува друг път по радиото. Видя космати,
мършави мъже, с екстатични очи, мъже, дълго гладували в затвора или по планините,
да водят подире си милиони тълпи, да им говорят разпалено, да разгорещяват кръвта
им до кипеж. Те нападнаха дворците и копторите на неговите съплеменници.
Разбиваха врати, стени, крепости. Грабеха, връзваха, застрелваха, обесваха. Ония
бягаха и напусто диреха скривалища: тълпата ги намираше вредом, дето са успели да
се сгушат.
"Моят народ се разлага - си помисли самодържецът. - Толкова бърже ли се изпари
неговата гордост? Къде остана студената повелителност на оня народ, комуто бог
е отсъдил да господства над всички племена и народи по земята? Нима и тук, по тия
далечни места, ръждата е заяла вече желязото? Не е добро. Изглежда, че нашето
желязо не е най-доброто на света. Вътре в него има нещо, което го прояжда. Има
вътрешна зърнеста ръжда."
Монархът пожела да се върне на острова, отдето беше полетял, за да
честити Коледа на многомилионните си поданици. Но ръката, която го бе понесла,
продължаваше да го стиска. Тя го надвесваше над земи и морета, за да му покаже
кошмарни филми, пред които очите му се затваряха от ужас. Под него крещяха,
вилнееха, беснееха и свирепствуваха тълпите на поробeните колонии и
протекторати.”
Николай Райнов е тясно свързан с историята и същността на Богомилското
учение в България. В редица свои изследвания – „Богомилски легенди”, „Книга за
Царете”, „Богомилство и Богомили” и др. – той поднася ценна информация за
същността на тази средновеквона българска философска школа.
Въпреки многобройните неуспешни опити на редица влиятелни за времето си
хора (включително и на Людмила Живкова), тъкмо Николай Райнов получава достъп
до строго пазеното хранилище на библиотеката в Малта, подслоняващо и до ден-
днешен оригинални богомилски книги.
Връзката между Николай Райнов и Учителя Беинса Дуно (Петър Дънов) и до
днес остава неразкрита. Вижте какво казва в едно свое писмо художникът проф. Васил
Стоилов до брат си Димитър:
Известен журналист публикувал на първа страница на уважаван всекидневник
статия, как може Църквата да се обяви против честването на такъв велик българин
и творец, като Николай Райнов, а да остави „оня брадатия” (Учителя Беинса Дуно)
да прави каквото си иска на Изгрева, „поругавайки църквата и вярата”.
В кафене в центъра на София, където се събирали редовно различни творци и
хора на изкуството, основна тема на разговора била именно гореспоменатото
злополучно тържество. Почти всеки имал пред себе си и вестника със статията.
Разгорещеният дебат отведнъж секнал, когато в кафенето влязъл не друг, а Николай
Райнов. Виждайки какво четат, той само казал „А, статията...Между другото „оня,
брадатия, за който се говори, е моят Майстор”.
След тези думи се обърнал и излязъл обратно.
Друг път, една жена отишла да моли Учителя Беинса Дуно за помощ за
несправедливо затворения си брат. Докато чакала в междинната стая на къщата в с.
Мърчаево, тя неволно доловила думи от разговора, който се водил в стаичката на
Учителя.
„О, Махатма, всяка вечер те призовавам в молитвите си и ти ми
отговаряш...”
Останалото не се чувало ясно.
Не след дълго, гостът излязъл от стаята на Учителя и си тръгнал.
Жената го разпознала – това бил Николай Райнов.
Слабо известен е и фактът, че през 1939 г. именно Николай Райнов води Петър
Димков – Лечителя при Учителя Беинса Дуно и ги запознава. Оттогава Лечителя е
верен ученик на Учителя.
Близки и неразделни приятели, Димков и Райнов са един забележителен пример
как трябва да живее истинският човек - впрегнал гениалните си способности в
безкористна служба на хората.
Независимо от учение или принадлежност, трябва да отдадем подобаващото
място на Николай Райнов в Златния век на нашата културна и духовна история. А
почитта и любовта, с която са се отнасяли към него съвременниците му, е повече от
показателна:
„Не мога ти предам точно словата му по никой начин: то бяха слова на творец,
които не се поддават на повторение. Ала същността на всичко казано от него аз
спастрих в себе си: като лъч го сложих в душата си и ще огрява той пътя ми в
идните дни. И веднъж получил признанието на най-големия авторитет у нас, мене не
ще ме интересува по нататък ничие мнение: аз вярвам в пътя си и в думите на
Николай Райнов.” *
Творчеството на Николай Райнов е уникално за българската литература – то е
сложно съчетание от аналитични познания във свефрата на философията,
рилигиознанието, фолклористиката, етнографията, историята, литературата,
изобразителното изкуство и модерните за времто си художествени и естетичсеки
течения на западноевропейския символизъм от Бодлеров тип.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Николай Райнов

Името на Николай Райнов е свързвано с теософи, масони и различни окултни течения. Той е бил ръководител на ложа „Парсифал”, основава Българска асоциация „Рьорих”, изнася множество лекции на религиозна...
Изпратен от:
Теодора
на 2010-01-22
Добавен в:
Биографии
по Литература
Статистика:
98 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Зная своя род и език защото...

26 мар 2008
·
518
·
2
·
386
·
368

10 клас История Славянобългарска Зная своя род и език, защото… Да бъдеш човек, означава да имаш корени, които те свързват с миналото, с прадедите и ти позволяват да се самоопределиш като нечий наследник. Ние живеем в обществото на другите хора...
 

Зная своя род и език, защото...

24 мар 2008
·
289
·
1
·
288
·
113

Двадесет и първи век – век на прогреса и разцвета на науката и технологиите... И сякаш живеейки в него, заети със забързаното си, напрегнато ежедневие, постепенно започваме да забравяме кои сме, от къде идваме...Спираме да се замисляме за миналото си...
 

Пейо Яворов - анализи

13 мар 2008
·
4,660
·
123
·
29,449
·
5,820
·
4
·
6
·

Пейо Яворов - биография и анализи на произведенията.
 

Изкуството да надмогнеш страха

13 мар 2008
·
290
·
1
·
167
·
202
·
3

Хората сме наркомани, дрогирани от собствените си емоции. Най-добре е да простим на себе си и на другите, че гледаме на света през призмата на тоталния страх, защото ако се освободим от него,как тогава ще се борим със злото?
 

Какво ми дава книгата

12 фев 2008
·
89
·
2
·
325
·
60

Няма по-чудодеен миг от този, да намериш покой в някой ъгъл с книга в ръка, да се усетиш като странник по необикновените пътища на познанието.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Н.В. Гогол - "Шинел"
тематичен тест по Литература за Ученици от 10 клас
Тестът е върху произведението на Гогол "Шинел" и е за проверка на знанията на учениците. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(За отличници)
12
1
1
16.10.2019
Човекът и другите
тематичен тест по Литература за Ученици от 6 клас
Тематичен тест, свързан с произведенията от раздела "Човекът и другите" от учебника за 6 клас по литература. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Труден)
22
2
1
10 мин
19.09.2019
» виж всички онлайн тестове по литература

Николай Райнов

Материал № 442016, от 22 яну 2010
Свален: 98 пъти
Прегледан: 119 пъти
Качен от:
Предмет: Литература
Тип: Биография
Брой страници: 3
Брой думи: 1,189
Брой символи: 6,969

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Николай Райнов"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Лиляна Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  39 години
48

Цветомира Вергова
преподава по Литература
в град Асеновград
с опит от  2 години
20

виж още преподаватели...
Последно видяха материала