Мариана Алова
преподава по Философия
в град Бургас
Големина на текста:
Роден в бедно католическо занаятчийско семейство, учи в
йезуитския колеж в Констанц и гимназия във Фрайбург с
помощта на стипендии от католичски организации, след
което записва Теологичния факултет във Фрайбургския
университет. По-късно се премества във философския
факултет, който завършва през 1913 г. По време на
следването си посещава лекции по математика, физика и
история. Защищава дисертация, посветена на проблема за
съждението в психологизма. Освободен от военна служба,
по време на Първата световна война се хабилитира с труд
върху учението на Дънс Скот за категориите и става частен
доцент първоначалано в теологичния факултет във
Фрайбургския университет, а по-късно – във философския,
където се сближава с Хусерл и става негов асистент. След
публикуването на основния си труд “Битие и време”; през
1927 г. за кратко време получава всеобщо признание и
международна известност. През 1929 г. поема катедрата по
философия във Фрайбургския университет. Става член на
Националсоциалистическата германска работническа
партия и ректор на Фрайбургския университет през 1933 г. ,
като в продължение на година в някои свои речи се изказва
в подкрепа на националсоциализма. През 1934 г. напуска
ректорския пост и се оттегля от политическа дейност. След
краха на Третия райх е отстранен от преподавателска
дейност от френските окупационни власти заради връзките
му с нацистите и през 1952 г. се пенсионира. Хайдегер е
изключително плодовит автор. Общият обем на
съчиненията му надхвърля 60 тома. Между най-важните му
трудове се открояват “Учението за съждението в
психологизма” , “Битие и време” , “Кант и проблемът за
метафизиката” , “Що е метафизика” ,
“Самоутвърждаването на немския университет” ,
“Платоновото учение за истината” , “За същността на
истината” , “Що е това – философията” , “Към въпроса за
битието” , “Идентичност и различие”
Философското формиране на Хайдегер е повлияно от
Киргегор, Ницше, Достоевски, Хьолдерлин, Новалис,
Шелинг, Дилтай и особено от феноменологията на Хусерл,
както и от своеобразния собствен прочит на античната
философия. Своята основна философска концепция,
изразена най-вече в “Битие и време” , Хайдегер разглежда
като радикален поврат в поставянето и решаването на
фендаменталния въпрос за философстването –“за битието
като битие”. Цялата европейска философска традиция от
Платон до съвременността или забравя този проблем, или
разглежда битието в неговата външна привидност.
Отговорът на въпроса за смисъла на битието определя
всичко и най-вече възможността за всяка онтология. Ето
защо според Хайдегер фундаменталният въпрос на
философията за същността и смисъла на битието изисква
нейното превръщане във фундаментална онтология. От
тази гледна точка той отхвърля обозначаването на
собствената му философия като “екзистенциализъм” ,
независими от това, че че употребява в своите трудове
понятието “екзистенция”.
Философията на Хайдегер оказва силно влияние върху
формирането и развитието на екзистенциализма, особено
на френския, и на философската херменевтика като
течение, както и на съвременната философска
антропология и някои от модификациите на
франкфуртската школа и неомарксизма.
Личността и творчеството на Мартин Хайдегер /1889 - 1976/
непрестанно са били обект на бурни дискусии и
разгорещени страсти свързани с ангажимента му към
национал - социалистическата идеология. Не липсват
крайни мнения, обявяващи възгледите и произведенията
му \"заразени\" от тези идеи и дори за идеен източник на
фашизма. На диаметрално противоположна позиция са
други автори, които полагат усилия за частична или пълна
социално – политическа реалибитация на Хайдегер, или
смятат греха му за незначителен, неповлиял по никакъв
начин на грандиозността на приноса му в световната
философия. Обективният поглед върху творчеството на
Хайдегер би трябвало да изключва едностранчиви позиции
и да отдаде дължимото на иниялните новаторски идеи и
забележителния език в едно, въпреки явния поклон към
една философия на \"вождизма\" и расизма. Безспорно
Хайдегер е философ, който в голяма степен потвърждава
дълбоката метафизичност на немския дух и език.
Безспорен е неговият принос за затвърждаване
убеждението, че германците са втората по значимост
2
философска нация в света след антична Гърция.
Доказателство за това е не само използваната от него
автентична терминология правеща философията му трудна
за разбиране, а най-вече насочеността му към собствено
философските въпроси: за природата и смисъла на
битието, за същността на истината и др. Философията на
Хайдегер не може да се отъждестви с неговия велико
германски ентусиазъм и това личи дори само от заглавията
на най-важните му произведения: \"Кант и проблемът за
метафизиката\", \"Що е метафизика?\",
\"Платоновото учение за истината\", \"Писмо за
хуманизма\", \"Същности\".
Разгледаната по-долу статия \"за същността на истината\"
преднамерено не разрешава проблема който задава.
Хайдегер по-скоро си поставя задачата да пренастрои
отношението ни към битието. Затова той избягва всякакъв
вид антропология и не само търси истината на битието като
исторически подвижна нагласа към основанието, но преди
всичко поставя въпроса за мисленето на нещата откъм
друго основание --това на съществуването като тестване.
Въпросът за същността на истината не се интересува от
нейните частни проявления, а от единството й, което
отличава всяка истина изобщо като истина. Обичайното
разбиране за нея се доближава до понятието за
действително присъстващо. Но не се нарича \"истина\"
само една действителна радост или
действително \"злато\". Истинни и неистинни могат да
бъдат също и преди всичко изказванията относно
съществуващото. Едно изказване е истинно, когато се
съгласува с нещата, относно които се изказва. По този
начин верни стават не нещата, а редът на изказване, т.е.
изречението, а истината става тъждествена със
съгласуването. Истината тук означава съгласие и то в
удвоен смисъл: веднъж единогласие на ревността на
нещата с това, което се има предвид за тях; и втори път -
съгласуване на онова, което се има предвид в изказването
със самите неща. С други думи истината е нареждане на
нещата според познанието, но не по-малко и истината е
нареждане на познанието според нещата.
Естествено Хайдегер не се задоволява с това определение
за истина, защото то я тълкува по-скоро като правилност.
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Мартин Хайдегер

Доклад за живота на Мартин Хайдегер
Изпратен от:

на 2006-05-23
Добавен в:
Доклади
по Философия
Статистика:
1,233 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
Идеята за човека според Ясперс, Сократ и Хайдегер
добавена от umrao 02.05.2012
0
24
Да имаме ли собствен дом или не
добавена от gabit0o0o 10.06.2015
1
3
светът е книгата и които не пътува чете само една и съща страница
добавена от mima136 26.03.2014
1
9
Подобни материали
 

Началата на философията

22 май 2009
·
112
·
4
·
423
·
204

Реферат-Началата на философията за курс Въведение във философията...
 

Въведение във философията

12 яну 2012
·
78
·
2
·
358
·
237

Гледните точки за философията: проста и разбираема за мислещия човек или до толкова трудна, че е безнадеждно човек да се занимава с нея. Философията за разлика от науката не стига до общовалидни резултати...
 

“Федон” – Платон

09 дек 2007
·
508
·
5
·
1,008
·
458
·
4

Платон разглежда проблема за човешката душа и живота й след напускането на тялото в диалогът “Федон”. Платоновият Сократ поема по пътя към неизвестното с ясното съзнание, че го очаква един по-добър, по-човечен и по-красив свят...
 

Насаме със Сартр

15 дек 2008
·
118
·
4
·
1,051
·
113
·
2

“Адът - това са другите!”. Често се замислям върху мисълта на Сартр. Дали това е същият Сартр, който е казал, че човек е свободен, че моята свобода зависи от свободата на другите, а и свободата на другите зависи от нашата свобода...
 

Страхът (есе)

07 дек 2007
·
438
·
1
·
205
·
445
·

Дали страхът ни погубва, или ни помага да оцелеем?
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по Философия за 11-ти клас
изпитен тест по Философия за Ученици от 11 клас
Тестът съдържа 14 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Предназначен е за ученици от 11-ти клас по Философия.
(Труден)
14
3
1
6 мин
31.07.2018
Тест по философия за матура
матура тест по Философия за Ученици от 12 клас
Тест по философия за матура. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
40
278
1
16.10.2012
» виж всички онлайн тестове по философия

Мартин Хайдегер

Материал № 4248, от 23 май 2006
Свален: 1,233 пъти
Прегледан: 349 пъти
Качен от:
Предмет: Философия
Тип: Доклад
Брой страници: 12
Брой думи: 2,302
Брой символи: 19,783

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Мартин Хайдегер"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Мариана Алова
преподава по Философия
в град Бургас
126

Павлина Костадинова
преподава по Философия
в град София
с опит от  20 години
367

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения