Големина на текста:
Култура и цивилизация в ситуацията на глобалност
Понятия за култура и за цивилизация
В историята и в науките за културата винаги е имало запазено място за понятията
„култура” и „цивилизация”, независимо дали те са били разглеждани като взаимно
заменими, взаимно допълващи се или взаимно оспорващи се. Най-общо казано,
културата обозначава характерния за определена човешка група начин на живот,
ценностите и нормите, които свързват нейните членове. Има се предвид както самият
процес на изграждане на тези ценности и норми, така и техният материален израз под
формата на митология, религия, наука, изкуство, философия и т.н.
Повече трудности създава понятието цивилизация, което се приема или за
синоним на културата, или като включващо множество сродни културни форми, или се
разглежда като предел на жизнеността на дадена култура, като начало на нейния „залез”.
Култура и цивилизация: между научната употреба и политическата злоупотреба
Между 1945 и 1989г. в разделения на политически и идеологически
блокове свят, когато западноевропейски и американски политици или политолози говорят
за култура или за цивилизация, те по правилно имат предвид „културата” на Запада. В
нейната универсализирана форма тя се схваща като Цивилизацията с главна буква, като
образец, чието постигане трябва да бъде неотклонна цел на останалия свят.
По-различна е ситуацията в академичната област, където историците говорят за
различни цивилизации. Тези цивилизации не само не могат да бъдат оценявани като по-
висша или по-нисша, а често пъти са несъотносими една към друга и следва да се
възприемат като равностойни в културния им принос към съвременния свят.
След революциите в Източна Европа от 1989г., вместо очаквания „край на
историята”, който трябва да съвпадне с безапелационната победа на западната
либерална култура, на много места по света се наблюдава точно обратното. Свидетели
сме по-скоро на политически разпад и на кървави културни и религиозни сблъсъци,
отколкото на единение под знамето на либерализма. Европа планира своето политическо
и икономическо обединение, но на същия този континент, в бивша Югославия, избухват
най-жестоките войни след 1945г., в резултат от които постоянно се преначертават или
оспорват граници.
Многозначният проблем за съдбата на човешките култури в съвременния свят
може да бъде представен чрез две нашумели през последните години схващания. Те
заслужават внимание не само защото са предмет на оживени дискусии, но и защото
резюмират повечето от най-често изтъкваните днес тревоги и съмнения, които събуждат
предимно катастрофични представи за бъдещето на света.
„Сблъсъкът на цивилизациите”
Според тезата на Самюъл Хънтингтън за „сблъсъка на цивилизациите” – в
съвременния свят, особено популярната през по-голямата част от ХХв. „реална политика”
(прагматично преследване на собствения интерес от страна на съответната държава,
като за утвърждаване на могъществото и на влиянието си тя може да прибегне и към
насилие) все повече и повече бива измествана от политически групирания и
противопоставания по принципа на културна близост-чуждост.
Според Хънтингтън, най-голямата културна единица, с която се идентифицират
сродни държави и национални групи, е цивилизацията, Тя се характеризира като общност
най-вече по кръв, език, религия и начин на живот.
1
Тезата за „сблъсък на цивилизациите” е израз на тревогата от
неконтролируемостта и ожесточаването най-вече на фундаменталистките движения
(убедеността във възможността за връщане към някакви ценности, определяни за
„истински” и „забравени”), особено на ислямския фундаментализъм (поради
агресивността, с която той налага връщането към истинната мюсюлманска вяра,
покварена от западната „безнравственост”) в отговор на глобалната експанзия на
западни културни образци.
Усещането за неконтролируемост идва от отслабващата способност на
съвременната държава да контролира културния и икономическия живот в обозрими
граници.
„Светът на джихад срещу Максвета”
Друг израз на тази тревога е една не по-малко популярна днес теза, която
американският изследовател на политиката Бенджамин Барбър резюмира по
метафоричен начин в заглавието на книгата си „Светът на джихад срещу Максвета”.
В нея се разглеждат два сценария. Първият, основаващ се на расовия принцип,
представя страховитата перспектива за възвръщане на големи части от човешкия род
към племенното начало чрез войни и кръвопролитния – изправяне на култури срещу
култури, на народи срещу народи, на племена срещу племена. Джихад срещу всяко
взаимно обвързване, срещу всякакъв вид изкуствено изграждано социално
сътрудничество; срещу техниката, срещу попкултурата, срещу интегрираните пазари,
срещу самата модерност. Вторият е сценарии представен изискващите интеграция и
еднообразие, необуздани икономически, технически и екологични сили, които
хипнотизират народите с бързи ритми, бързи компютри и заведения за бързо хранене.
Това представлява Максвета, оплетен в обща мрежа чрез комуникации, информация,
развлечение и търговия.
„Джихад” и „Максветът” символизират полюсите, между които пребивават
съвременните култури. Единият е полюс на безкрайното парцелиране и ревностно
ограждане на „свои” срещу „чужди” локални, автентични културни фрагменти, а другият –
полюс на глобалната културна обвързаност с цената на изгубена културна идентичност.
От друга страна, много от произведенията на съвременното изкуство (особено в
музикалната сфера) са в резултат от взаимно проникване на уникални локални стилове и
жанрове. Културното многообразие, на което се натъкваме в музикалните магазини, в
книжарниците, в изложбените зали, в различните национални ресторанти ни предлага
немислими само преди 20 години шансове за избор.
Нееднозначната културна глобализация
Съвременният свят познава кървавите религиозни и етнически сблъсъци, за които
говори Хънтингтън, но познава и едно безпрецедентно взаимно обогатяване на
културите. Несъмнена част от днешната реалност са описаните от Барбър сценарии. Но
те не са единствените варианти на културно развитие.
Демократичното развитие е изправено пред сериозни предизвикателства, но едва
ли връщането към класическата форма на национална държава ще укрепи демокрацията
в новите условия. Културата винаги се случва като локален феномен, но локалност не
означава непременно затваряне в определени граници. Нещо почеве, глобалната епоха
позволява локалността да се определи наново като отвореност към света.
2

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
27 дек 2020 в 10:25 потребител
02 дек 2020 в 09:26 ученик на 18 години от Хасково - ПМГ - Хасково, випуск 2021
01 дек 2020 в 14:47 ученик на 21 години от Хасково - ОУ "Климент Охридски", випуск 2019
11 ное 2020 в 13:07 родител
09 ное 2020 в 11:36 учител на 45 години от Плевен
04 ное 2020 в 14:24 потребител на 27 години
29 окт 2020 в 07:06 студент на 26 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Философско-исторически факултет, специалност - Социология, випуск 2017
07 окт 2020 в 16:13 учител от София
07 окт 2020 в 08:06 потребител
05 окт 2020 в 09:16 учител на 29 години от Долни Дъбник - ОУ "Св. Св. Кирил и Методий", Петърница, випуск 2022
 
Подобни материали
 

Маите

22 мар 2012
·
68
·
28
·
1,162
·
131
·
1

Презентация на тема "Маите". 28 слайда със снимки и информация кой са Маите, тяхната култура, начин на живот, писменост, местностите, в които са живяли, както и календарът им, който предрича края на света през 2012 година....
 
Онлайн тестове по Свят и личност
Изпитен тест - свят и личност
изпитен тест по Свят и личност за Ученици от 12 клас
Тестът обхваща учебния материал за 12 клас по свят и личност. Включените въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
15
11
5
2 мин
18.08.2020
Природа и общество
междинен тест по Свят и личност за Ученици от 12 клас
Междинен тест след завършване на раздела "Природа и общество"
(Труден)
9
314
1
26.10.2011
» виж всички онлайн тестове по свят и личност

Култура и цивилизация в ситуацията на глобалност

Материал № 423581, от 21 дек 2009
Свален: 416 пъти
Прегледан: 715 пъти
Качен от:
Предмет: Свят и личност, Философия
Тип: Доклад
Брой страници: 2
Брой думи: 612
Брой символи: 5,278

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Култура и цивилизация в ситуацията на глобалност"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения