Големина на текста:
Сашка Николаева Иванова
Ние, хората, сме доста странна порода. Бием се по между си. Егоисти сме. Завиждаме един на
друг. Никога не сме доволни от това което имаме, дори когато е даденост. Безкористните
постъпки в това време на имуществено забогатяване и душевен упадък вече са мит.
В своите разкази Йордан Йовков прониква до сърцевината на човешките вълнения и подбуди.
Търси и открива самородното богатство на хората, а такива има само в един идеализиран свят.
Може би най-адекватен символ на тази “девствена”, не омърсена етичност се среща в разказа
„Серафим” с пословичната безкористност на героя, с нравствената му чистота, с отказа му от
всичко лично, със саможертвата в най-идеалните и форми, каквито рядко имат жизнено
покритие. Героят е чист като името си, дошъл сред хората някъде от духовните върхове, за да
даде пример на поведение и принципи от висок порядък. “Серафим” означава шестокрил
небесен ангел. Серафим е различен. Той не е нито селянин, нито гражданин. Странността му
личи в портрета му, както и в неговата бедност – „чудноват човек, нито селянин, нито
гражданин, дрипав, окъсан...”, а окъсаното му палто е символ на живота му, който в хода на
разказа бива разкрит на фона на високите морални ценности. Дори и бидейки „мършав, дребен
човек, изгубен в покритото с кръпки палто, като в пашкул”, героят е богат нравствено и
извисен духовно. Когато се свечерява Серафим не пожелава да легне вътре, а остава на вън и
ляга “точно по средата на мегданя”. , -Тук трябва да обърнем внимание на опозицията център
. . “” . “периферияЙовков никога не пише нещонапразноТой ецарна детайлитеКогатожената
, , . влиза в кафенетоСерафимдори не япоглеждано после и дава пари За не го неса важни
. . , дрехите или външниявидТой виждакрасотата и усеща нуждатаДори когато описва че
, , , Серафим си реже отпарчето хлябтой не забравя да подчертае че хляба е отвчерас което ни
, , . показвабезумната щедрост на беднякане само към ближнияа към всички живитвариТой
, - , .дава и наврабците до него трошичкизащото и теса животинки дишатсърцето им тупти
Давайки парите си на Павлина, Серафим засвидетелства своята безкористна доброта и чистота.
Сладостта от стореното добро изпълва докрай душата на Йовковия герой. Доказателство за не
идеализирания образ на героя е края на разказа: „Хубаво си е то, моето палто... Аз като го
закърпя пак, ще прекарам с него и таз зима. Пък ако ми е писано с него може да се представя
пред бога. То там, на онзи свят, туй палто може да ми помогне. Може пък там да ми дадат ново
палто, златно, тъй да се каже, скъпоценно...”. Тук Йовков леко пуква идеалния пашкул на
съвършения си герой, като прибавя към непокътнатия му морал и чисто човешки скрупули.
Както и не забравя да намеси част от миналото, когато оглежда кръпките по палтото си,
Серафим си спомня за миналото. Някога той е имал пороци- алкохола, но сега Йовков ни
показва, че всичко може да се промени и всеки може да се поправи. И тук имаме характерния
нравствен катарзис на лирическия герой. Азът е в унисон с природата. Лястовицата минава на
милиметри от него- не се страхува. Врабчетата също не се боят. В разказа “Серафим” Йордан
Йовков съпоставя двете личности, който описва- Серафим, който е щедър, работлив,
добродушен, скромен, и Еню, пълната му противоположност- надменен, стипца, разхвърлен.
Появява се и трети герой в разказа- Павлина. Нейното име също носи послание идва от св.
Павел. Ако проследим детайлите и помислим ще разберем по кое време точно се развива
действието в разказа, защото лястовицата е прелетна птица и свива гнездото си през юли
главно. Събора на светите дванадесет апостоли се празнува на двадесет и девети и тридесети
юни, когато е Петровден (св. Петър и св. Павел). В Йовковите разкази може да се дълбае много
на дълбоко като смисъл и послание, а това е талант, който много рядко се среща. Да можеш да
изпипваш подробностите до съвършенство. Той идеализира героите си, но не до съвършенство.
Гения му е, че да усеща тънката граница. Когато описва героите той непрекъснато ги
“конкурира”. Дори с гримасите се е справил перфектно. Серафим е винаги усмихнат, а Еню
прехапа устните”, което показва душевното състояние на героите.
Особената радост в гласа на Серафим, като изрича тези последните думи, и фактът, че
произведението завършва с неговата тиха усмивка, са финалното внушение за непреходността
на човешкото добро, за тържеството на благородството и човещината именно тогава, когато
страдащите най-силно се нуждаят от нея.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Серафим анализ

Анализ за живота на серафим и за неговите дейности...
Изпратен от:
sa6ka_vr
на 2009-06-25
Добавен в:
Анализи
по Литература
Статистика:
441 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
портретно описание на Серафим
добавена от danitka.dani 01.12.2014
0
112
Въпрос върху разказа Серафим
добавена от yordankadimitrova1239 02.11.2014
0
16
Помощ,моля!!! :( - Домашна Работа..
добавена от wickedsick882 08.10.2014
0
10
Нравствени черти на Серафим
добавена от o1777 10.11.2015
1
52
По Литература относно разказа Серафим!
добавена от krisi_borisova2001 26.01.2014
1
31
Подобни материали
 

Граф Монте Кристо – типичен романтически герой

04 май 2010
·
385
·
2
·
621
·
969

Интерпретативно съчинение, разкриващо характерните направления на романтизма, въплътени в главния герой на романа "Граф Монте Кристо"...
 

Светът на Никола Йонков Вапцаров

17 апр 2006
·
682
·
7
·
1,379
·
701
·
1

Неговото родно място – град Банско, има пряко отношение към творчеството му. Семейството, от което произхожда е пряко свързано с националноосвободителното движение в Македония. Баща му ЙОНКО ВАПЦАРОВ е член на революционната организация.
 

Проблемът за същността и проявлението на човешката любов в "Индже"

17 мар 2008
·
1,902
·
2
·
267
·
1,468

„Старопланински легенди“ Йовков създава като сборник от разкази, които са свързани с миналото,, събития съхранени с необичайното и изключителното в народната памет. Авторът пресъздава силни и горди човешки характери...
 

Вредата от прекомерната бащина обич в романа „Дядо Горио” на Балзак

04 мар 2011
·
253
·
1
·
423
·
508

Главният герой в романа е дядо Горио. Балзак проследява и разказва за живота му стъпка по стъпка чак до смъртта му. В младостта си той е беден работник при търговец на жито, но успява да заграби богатството на загиналия си господар...
 

Как да напишем литературно интерпретативно съчинение

19 мар 2008
·
1,036
·
5
·
1,081
·
5,596
·
5

Основните стъпки, които са ни нужни, за да направим успешен анализ на произведение.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Елисавета Багряна
матура тест по Литература за Ученици от 12 клас
Тест, свързан с творчеството на Елисавета Багряна. Ще е от полза за подготовка за държавен зрелостен изпит. Тестът се състои от 20 въпроса от затворен тип, които са с по един верен отговор.
(Труден)
20
1
8 мин
18.03.2022
Тест по литература
тематичен тест по Литература за Ученици от 6 клас
Тест върху раздела "Човекът и другите" за 6-и клас. Включва 22 въпроса с по един верен отговор. Има въпроси за басните, за "Малкият принц", "Серафим".
(Лесен)
22
1
12 мин
02.12.2021
» виж всички онлайн тестове по литература

Серафим анализ

Материал № 365802, от 25 юни 2009
Свален: 441 пъти
Прегледан: 587 пъти
Качен от:
Предмет: Литература
Автор: Йордан Йовков
Тип: Анализ
Брой страници: 1
Брой думи: 436
Брой символи: 3,404

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Серафим анализ"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения