Големина на текста:
Византииски влияния в църковната архитектура.
Те не видоизменят плана и облика на паметниците, а напротив допринасят за
разцвета на българската архитектура.Появяването па византийските влияния съвпада с
момента в който тя синтезира, установява и изяснява собеностите си. Творческият дух
на местните майстори се бори донякъде с чуждите влияния. Но някъде местната
архитектура се поддава и преобразява съвършенно. Най ясно това ще се види в няколко
паметника датирани в ХІІІ-ХІV в. от западната част на страната. Църквата „Св.
Никола” в с. Даутли при Сяр (Серес) по план е кръстокуполна постройка. Наосът и е
квадратен. Няма предапсидно пространство, куполът прекъсва направо цилиндричните
сводове на надлъжния и напречния кораби. Страничните стени са украсени с по трии
двустъпални ниши, като при Бояна, Земен.но църквата има двоен прозорец на апсидата,
като в гръцките църкви. Барабанът на купола е осмостен, покриват му върви в
правилни линии, като този на църквата в Никопол, няма колонки. Градежа е от
редуващи се пояси камъни и тухли. Осемте страни на купола са украсени, подобно на
църквата „Св. Петър и Павел” – Никопол с архиволти на прозорците, които са по-
ниски от тези на осемте ниши и образуват приличащи на полумесец тимпанчета . По
тези си особености църквата се отнася към българската архитектура. Църквата се
датира в ХІІІ в. Цариградските влияния се появяват и в сводовете на междурамията –
покрити със слепи куполи, а и в трите отвора които свързвата притвора с наоса.
Църквата в Колуша е градена от тухли. Не е имала притвор. Между апсидата и
наоса е имало предапсидно пространство. Междурамията на къста са покрити с малки
кръстати сводове с притъпени ъгли, като тези на „Св. Иван Алитургетус”, които
прилечат на слепи куполи и имитират цариградските калоти. Четирите подкуполни
стълба са скачени посредством арки и със странични стени. Тези особености очертават
ясно царигрпадското влияние. Трите отделения обаче са засводени с цилиндрични
сводове. Западната фасада е украсена с три двустъпални аркирани ниши, страничните
са вече четири. Има и ниша отбелязваща предапсидното пространство. Профилите на
покрпива са били в прави и пречупени линии, съобразяваики се с местната традиция.
Църквата има общи черти с Иван Алитургетус в Несебър, със земенската църква. Но по
купола си, който е осмостен и има колонки по ъглите си, по цариградското влияние
мислим че може да се каже че е от ХІІ в.
Има обща Балканска традиция, която е наложила някои общи форми, като
например – градежа, притворите, цилиндричните сводове на корабите, конструктивната
украса на фасадите. Взаимните влияния трябва да се отбелязват. Те свидетелстват за
тенденция към уеднаквяване на Балканската архитектура в първата половина на ХІ. в.
Тази тенденция обаче била спряна с идването на турците Унифициране на трите
архитектурни школи не е станало, и когато говорим за балканска архитектура трябва
след като бъдат отбелязани общите черти, които наистина ги отделят от източните
архитектурни школи, да се различат трите основни школи в църковната архитектура –
Цариград, България и Гърция.
Еднокорабните църкви църквата в с. Герман е с универсален за балканите план.
Той е обикновенния кръстовиден план, с четири куполни подпори и без предапсидно
пространство. Среща се в България и Гърция. Църквата обаче няма никаква външна
украса. Това я отличава от архитектурата на църквите от Източна България, но пък се
приближава до гръцката, но пък я отличават притворът и куполът. Оригинален е
клетъчния градеж, който виждаме в Герман, Костур, и Св. София в Охрид. Църквата в
Нерези , която се датира от ХІ-ХІІ в. е кръстокуполна. Междурамията и са запълнени.
От първата половина на ХІІ в. е църквата на манастира Трескавец. Тя е куполна
еднокорабна църква с два чифта вградени стълба. Над притвора, който е от втората
половина на ХІІІ в. има други два купола, както в Никопол и Спасовица в
Кюстендил.двете са с петостенни апсиди и показват, че освен полукръглите апсиди има
и многостенни. В църквата в Нерези има външна конструктиван украса. Планът и
особеностите на църквата „Св. Иван” в Охрид са еднакви с църквата в с. Герман. В
Македония в ХІІІ в. църквите са с тристенни апсиди, които са дошли като влияние от
Източна България.
представлява комплекс от две черкви, жилищни и стопански сгради. Построената
през Х-ХІ в. стара черква (8,5х8 м) е от типа “вписан кръст” и е кръстокуполна, с висок
купол на шестостенен барабан и е с пристроен в началото на ХІХ в. притвор. През 1825
г. черквата е изографисана, а през 1979 г. ценните стенописи са реставрирани. През
1848 г. в манастира е открито първото светско училище в Северозападна България.
Раковишкият манастир е център на националноосвободителните борби – в него се
организират въстания през 1848 г., 1850 г. (Видинското въстание) и 1856 г. След
Освобождението, в памет на загиналите във въстанията, е построена новата черква с
долепена до западната й страна висока камбанария. Манастирът е обявен за паметник
на културатаРаковишкият манастир "Света Троица" се намира под връх Черноглав,
край село Раковица. Има хипотеза, че на това място през Средновековието е имало по-
стар манастир. Манастирът е разрушаван няколко пъти по време на османското
робство. Църквата принадлежи към кръстокуполните църкви. Тя е изписана от двама
зографи от тревненската школа - Кръстьо Захариев и Досьо Коев. Ограниченото
пространство на църквата наложило пестеливия подбор на най-съществените теми.
Внимание заслужават "Богородица Ширшая Небес" , "Христос Вседържател",

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Византийско влияние в църковната архитектура

Описва на кратко византийските влияния върху българската църковна архитектура.
Изпратен от:
Жулиета Желева
на 2007-06-09
Добавен в:
Анализи
по Архитектура и градоустройство
Статистика:
99 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Архитектурното наследство на България. Трябва ли да бъде запазено и как да стане това


Каква е най- голямата забележителност на Гърция? Какво би бил Рим без Коулизеума? Или Пиза без наклонената кула? какво е първото нещо за което се сещаме, когато се споне Египед, ако не фараони и пирамиди?...
 

Завладяващата архитектура на Древен Египет


Завладяващата архитектура на Древен Египет - реферат.
 

Видове конвейерни архитектури


Видове конвейерни архитектури....Особености на архитектура със свръхдълги инструкции ....Формат на инструкциите- VLIW се състои от комплект инстр. съпроводени с поле за синхронизация и управление..
 

Да се състави карта на хидроизохипсите в мащаб 1:2000


Да се определи динамичния разход на потока Q за сечение B където: Да се изчисли водното количество B, което трябва да се изчерпва от строителния изкоп с дълбочина 6 m до пълното изсушаване на изкопа.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Архитектура и градоустройство
Тест по история на архитектурата
междинен тест по Архитектура и градоустройство за Студенти от 1 курс
Тест по история на архитектурата, обхващащ периода от III - IV век пр. Хр. до XX-ти век. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
28
18
1
4 мин
09.08.2013
» виж всички онлайн тестове по архитектура и градоустройство

Византийско влияние в църковната архитектура

Материал № 34274, от 09 юни 2007
Свален: 99 пъти
Прегледан: 35 пъти
Качен от:
Предмет: Архитектура и градоустройство, Технически науки
Тип: Анализ
Брой страници: 3
Брой думи: 489
Брой символи: 4,170

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Византийско влияние в църковната архитектура"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения