Големина на текста:
“ На нивата ” – Христо Станчев
( съчинение – описание )
“Н а н и в а т а” e майсторска художествена творба, създавана от
художника Христо Станчев ( 1870 – 1950 ) в продължение на единадесет
години. Това произведение заема централно място в неговото творчество и
е съществен принос в българската реалистична живопис.
О с н о в н а т а и д е я на автора в тази творческа композиция е
да отрази тежката участ и нерадостната съдба на българските жени-майки,
на фона на грубата селска действителност след т р и т е последователни
войни – Балканска, Междусъюзническа и Първа Световна.
Чрез творбата “Н а н и в а т а”, художникът Христо Станчев
представя една р е а л и с т и ч н а илюстрация от българския бит, където
трудът и майчинството са едновременно ритуал ( традиция ) и жертва.
Картината, която рисува авторът е мрачна и скучна, като че ли
безмълвна – заедно с хладното есенно небе над нивата сякаш е паднала
тишина. Наистина, виждаме едно безбрежно, полуразорано, пусто есенно
поле. Над ясното небе в далечината са надвиснали гъсти облаци. Това
подсказва, че времето е тежко и душно. Черните угари и неизораните
стърнища допълват и подсилват тъмния пейзаж.
На фона на тези мрачни и студени есенни краски, на преден план
в композицията, авторът-художник рисува по изключително умел начин –
с много любов и топлота, образът на жената-майка – селянка-орачка, която
кърми невръстното си детенце там, насред нивата...в браздата, до
неразпрегнатите волове.
Героинята на авторовото произведение и централен образ на
въздеиствие в картината е обикновена жена от народа – бедна и нещастна.
Това проличава от начина, по който я изобразява художника: облечена с
бяла разгърдена конопена риза и черен вълнен сукман, покриващ коленете
й; краката й – обути в калци; нозете й са боси, а ходилата й – загрубели от
изнурителната работа на полето. Косите й са грижливо сплетени. Дълги
черни плитки падат до гърдите й. Личи си, че е млада и хубава жена, но
твърде състарена. Сякяш вътре в нея нещо се е прекършило, нещо се е
скъсало. Отишла си е младостта, пролетта на живота й. Лицето й изглежда
бледо и посърнало, отпуснато и сбръчкано от много грижи и непосилен
труд. От красивите й черните очи, макар хлътнали и нажалени, стуи мека
светлина. Погледът й е тъжен, угрижен, изпит, но едновременно с това
непоклатим, вперен безцелно в далечината. Но в него има и нещо друго –
някаква молитвена надежда, нещо вечно и непобедимо, нещо, което дори
тъгата и грижите не са успели да заличат.
Предимно тъмните тонове, които художникът използва, усилват
тъгата и страданието на майчиния образ, създават физическо усещане за
болка. Като че ли жената се измъчва не само душевно, но и телесно.
Самият живот сякаш я е пречупил. Морното й тяло е безжизнено
отпуснато върху дясната й ръка, с която се опира на земята. С лявата –
нежно и здраво обгръща своята невръстна рожба. Това е най-в а ж н и я и
с т о й н о с т е н момент в художествената творба, и чрез него авторът
подчертава силната и неразривна в р ъ з к а земя – майка – дете.
Детето – символ на нов живот, надежда и любов е я р ъ к момент
в картината, допълващ образа на майката и внушава лиричност. Увито
в прокъсано селско чердже в скута на майката, с тъмна шапка, но с
грейнало кръгло личице обърнато към гръдтта й, то суче в кротък унес.
Единствено тук можем да уловим някакво движение – бебето суче, общува
с майката, макар и без нейната ласка и топлота. Този момент е твърде
д р а м а т и ч е н и въздейства по особено силен начин на мрачния фон –
оловното сиво небе, неизораната нива, с двата изнемощяли вола със
сведени глави, впрегнати в ралото, на браздата...
Сложна гама от чувства и въздействия са вплетени в тази
запомняща се художествена творба. Авторът й по особено внушаващ
начин представя централният образ в картината – на майката, от който
бликат и обич, и скръб и страдание, затвореност и примирение, и е символ
на трагичната участ на българската селянка от една страна. От друга –
чрез образът на отрочето й, далеч от нейната несподелена тъга, живеят
тихите радости на реалния живот.
Цялата картина навява тъжни мисли за тежкият и нерадостен
живот на на селяните в следвоенните години, когато много жени и майки
останали вдовици. Мъка и отчаяние опустошавала клетите им души. Това
художникът ни внушава допълнително, чрез тъмните и студени тонове
в черно, кафяво, ръждиво и сиво, които преоблададат като цяло в пейзажа
и при изобразяването на двете основни фигури и техните елементи.
Черното ( конкретно шапката на кърмачето ) подсказва злата участ и
тъжна орисия. Белият цвят обратно – вдъхва ни някаква надежда към по-
добро. Белите дрешки и бялото личице, с които авторът рисува детенцето,
например са символ на чистота, жизненост, свобода, вяра, на всичко
възвишено и светло.
Наблюдавайки картината “ На нивата ” ме обвземат тъжни мисли
и тягостни чувства. Изпитвам съчувствие към тази изстрадала самотна
майка. Неоспоримо е майсторството на автора й, след като по толкова
реалистичен начин ми въздейства и внушава такива силни усещания.
Затова и тази творба на художника Христо Станчев е безсмъртна.
Анна - Мари Алекос Коцопулос
VI a клас, ОУ “ Бачо Киро ”, гр. В. Търново

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
02 юни 2020 в 22:26 потребител
19 май 2020 в 23:56 студент на 50 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2020
08 апр 2020 в 23:49 студент на 37 години от Варна - ШУ "Епископ Константин Преславски" - гр.Варна, факулетет - ПФ, специалност - Физическо възпитание, випуск 2018
07 юни 2019 в 15:39 родител на 40 години
07 юни 2019 в 08:30 студент на 31 години от Пловдив - Аграрен университет, факулетет - Факултет по агрономство, специалност - Агробизнес, випуск 2015
06 юни 2019 в 14:05 студент на 27 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Биологически факултет, специалност - Биология, випуск 2016
28 май 2019 в 13:25 студент на 40 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Предучилищна педагогика, випуск 2020
24 май 2019 в 15:16 студентка на 35 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика
09 юни 2018 в 02:58 студент на 23 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Педагогически факултет, специалност - ПНУП, випуск 2020
 
Подобни материали
 

История на изкуството (визуални изкуства - живопис, скулптура, архитектура)

09 ное 2008
·
766
·
8
·
1,797
·
774
·
2

Праистория-палеолит,неолит,мезолит, античност-Египет,Древно царство,средно царство,ново царство,Месопотамия,Шумеро-акадски период,Старовавилонски период, Асирийски период,Ново Вавилонски период,Егейско изкуство,Минойско изкуство, средновековие, ренесанс..
 

Анри Матис- биография

19 апр 2007
·
294
·
3
·
165
·
136
·
2

Анри Матис е роден на 31 декември 1869 г. в Льо Като Камбрези, Северна Франция, в семейство от средната класа, но прекарва детството си в Боен ан Вермандоа.
 

Тестови въпроси по изобразително изкуство

24 юни 2008
·
145
·
8
·
1,292

Въпроси за тест по изобразително изкуство върху втора и трета глава от книгата "Детето и творбата". Верните отговори са посочени с зелен цвят.
 

Светлина и цвят

21 яну 2009
·
120
·
6
·
940
·
156

Думата светлина се разбира различно: или като физическо явление, или като физиологическо въздействие...
 

Течения в изобразителното изкуство на 20-ти век

30 ное 2008
·
281
·
2
·
371
·
202

През 1904 известният импресионист Пол Сезан предлага на младите художници ново геометрично виждане за света; „Изобразявайте света и природата посредством цилиндъра, сферата и конуса.” ...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Изобр. изкуство
Стилове и етапи в историята на европейското изкуство - част 3
изпитен тест по Изобр. изкуство за Студенти от 2 курс
Проект за тест на тема Стилове и етапи в историята на европейското изкуство. За историята на изкуството, специализираният език на изкуството, изобразителноизразни елементи, илюзията за пространство, композиция, художествено съдържание и форма. Тестът съдържа 25 затворени въпроса, всеки от които изисква един верен отговор.
(Лесен)
25
9
1
6 мин
26.02.2015
Основи на изобразителното изкуство - част 2
изпитен тест по Изобр. изкуство за Студенти от 2 курс
Тесстът съдържа 45 въпроса от затворен тип, всеки от които изисква един верен отговор.
(За отличници)
45
20.02.2015
» виж всички онлайн тестове по изобр. изкуство

"На Нивата "- Христо Станчев

Материал № 34200, от 09 юни 2007
Свален: 111 пъти
Прегледан: 136 пъти
Качен от:
Предмет: Изобр. изкуство
Тип: Анализ
Брой страници: 3
Брой думи: 529
Брой символи: 4,101

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за ""На Нивата "- Христо Станчев"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Едуард Кендерян
преподава по Изобр. изкуство
в град Велико Търново
с опит от  1 години
100 2

Ваня Иванова
преподава по Изобр. изкуство
в град Варна
с опит от  2 години
103 16

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения