Павлина Костадинова
преподава по Етика
в град София
Големина на текста:
Пловдивски
Пловдивски
 
 
Университет
Университет
 
 
Паисий Хилендарски
Паисий Хилендарски
РЕФЕРАТ
РЕФЕРАТ
По ЕТИКА
Тема: «Битие и нищо» Жан Пол Сартр
Част:1 Глава:1
На Назие Ахмед Мустафа
Фак. Номер: 0608451050
Специалност: Маркетинг III курс
Битието на учения има своята простота и заостреност в това, че
се отнася по един своеобразен начин към самото съществуващо и
единствено към него. Науката изоставя нищото с жест на
превъзходство. Но сега при въпроса за нищото стана ясно, че битието
на учения е възможно само тогава, когато предварително е вместено
в самото нищо. Това битие се разбира собствено какво е тъкмо когато
не отхвърля нищото. Само когато нищото е очевидно, науката може
да направи предмет на изследване самото съществуващо. Само
когато науката съществува чрез метафизиката, тя може постоянно да
обогатява същностната си задача, състояща се не в събиране и
подреждане на знания, а във вечно новото преразкриване на
целокупното пространство на истината за природата и историята.
Единствено поради това, че нищото се открива в основата на
човешкото битие, може да ни превъзмогне непроницаемостта на
съществуващото. Само тогава непроницаемостта на съществуващото
ни подтиска, събужда ни и ни вмества в учудването. Въз основа на
учудването, т.е. на откритостта на нищото, се ражда въпросът
“Защо?” – Тъй като “защо” като такова е възможно, ние можем да
питаме и да обосноваваме, в ръцете на екзистенцията ни е дадена
съдбата на изследователя.
Невъзможно е да се промени битието на човека без да се
променят неговите възгледи. За да има изобилие за всеки човек,
трябва да намалее масовата човешка лакомия - всеки трябва да
осъзнае, че материалното притежание не го прави по-добър, по-висш,
по-можещ. Господ е дал изобилие, десет пъти по-голямо от нуждите
на всички хора, но въпреки това, то ни се струва крайно
недостатъчно, защото празния вътрешно човек, се опитва да
компенсира като трупа външни богатства - само така той може да се
самозалъже, че живота му не е празен и безсмислен.
Човешкото битие може да се отнася към съшествувашото само
когато се придържа към нищото. Излизането над съществуващото
става в същността на битието ни. Но това излизане е самата
метафизика. Следователно метафизиката принадлежи към
“природата на човека”. Тя е основно съ-битие в човешкото битие.
Тъй като истината за метафизиката живее в тези първични
основания, тя притежава постоянно бдящата възможност да открива
и най-дълбоките заблуждения на близките си области. Съобразно с
това строгостта на никоя наука не може да постигне сериозността на
метафизиката. Философията никога не може да се мери с мащаба на
идеята за наука.
Ако повдигнатият от нас въпрос за нищото е бил зададен
сериозно, то тогава ние не навлизаме отвън към метафизиката. Ние
не сме се и “пренесли” в нея. Не можем да се пренесем, защото –
доколкото съществуваме – сме постоянно в нея. Докато човек
съществува, по определен начин живее и философията. Философията
– това, което наричаме така – е задвижването на метафизиката, в
което тя се връща към себе си и към собствените си основни задачи.
Философията се задвижва само чрез своеобразното вникване на
собствената екзистенция във фундаменталните възможности на
човешкото битие в цялост. За това вникване е решаващо: първо да се
определи областта на съществуващото в цялост; след това да се
задържим в нищото, т.е. да се освободим от кумирите, които всеки
има и се стреми; най-сетне да се оставим в неспокойното витаене,
връщащо ни постоянно в основния въпрос на метафизиката, която
ражда само нищо: Защо изобщо нещо е съществуващо, а не,
напротив, нищо?
Сартр е в постоянно запитване, според него във всеки въпрос
ние сме изправени пред едно битие, което запитваме.Задава
примерни въпроси, които са с отговор “да” или “не”, но също така и
задава и въпроси, чиито отговори са по–различни от “да” или “не”.
Произходът на нищото би могъл да бъде изведен от
отрицателните съждения и тогава то ще се окаже едно понятие, което
създава трансцендентното единство на всички съждения.Очевидно е
към какво води тази теория-тч насочва вниманието върху това, че
битието-в-себе-си е пълна позитивност и не съдържа в себе си
никакво отрицание.За Жан Пол Сартр не-битието се явява вигани в
границите на едно човешко очакване.Той дава пример с физикът,
който очаква дадена верификация на своята хипотеза, природата
може да му каже “не’.
Идеалистическият атеистичен екзистенциализъм на Сартр се
съсредоточава главно върху анализа на човешкото съществуване:
върху това как то се преживява и осмисля от самата личност и се

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
15 окт 2021 в 15:41 студент на 26 години от Варна - Медицински университет "Проф.П.Стоянов", факулетет - Обществено здравеопазване, специалност - Медицинска сестра, випуск 2021
 
Подобни материали
 

Етика - развитие до наши дни

02 апр 2009
·
346
·
47
·
5,882
·
381
·
1

Етика - античност, етически религии, хриатиянски религии, възраждане, ново време, просвещение, ранен модерн.
 
Онлайн тестове по Етика
Бизнес етика
изпитен тест по Етика за Студенти от 3 курс
Тест по бизнес етика от НБУ, 5-ти семестър. Всеки въпрос има само по един верен отговор.
(Труден)
30
4
1
6 мин
30.07.2019
Тест по етика за 10. клас
междинен тест по Етика за Ученици от 10 клас
Тестът включва въпроси, обхващащи всичко изучавано по етика в десети клас.
(Труден)
51
570
1
1 мин
30.09.2011
» виж всички онлайн тестове по етика

Битие и нищо

Материал № 318360, от 10 апр 2009
Свален: 246 пъти
Прегледан: 216 пъти
Качен от:
Предмет: Етика, Философия
Тип: Реферат
Брой страници: 7
Брой думи: 1,199
Брой символи: 9,816

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Битие и нищо"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Павлина Костадинова
преподава по Етика
в град София
с опит от  20 години
488

Павлин Славов
преподава по Етика
в град Благоевград
с опит от  12 години
436

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения