Големина на текста:
Трагичното и прекрасното в
селското битие
В творчеството на Елин Пелин
българското село е синтетичен
образ, обединяващ различните
естетически лица на човешкия свят
– идиличното, трагичното и
комичното. Той е изграден чрез
синхрона на две противоположни
гледни точки върху селската
битност – социално-критическата и
романтико-естетическата. Те
обуславят двата основни типа герои
в неговите разкази социални
персонажи, разкрити в конфликт с
властващото безправие, и
романтични чудаци, пребиваващи в
света на приказните фантазии и
нестандартни творчески начинания.
Елин-Пелиновите герои се
различават и по своето отношение
към съдбата. Едни от тях стигат в
безизходни ситуации до духовна
или физическа капитулация (Боне,
Нонин, Иглика, Пенка, селяните от
“Напаст божия” и т.н.), а други (по-
многочислените) – до
реабилитация на личното си
достойнство въпреки социално-
битовите изпитания (Липо, Дойно,
Андрешко, Лазар Дъбака,
Благолажа, чичо Горан и т.н.).
(Особено място в творчеството на
писателя заемат героите му от
сборника “Под манастирската лоза”
– светците и монасите, групирани в
две категории: праведни грешници
и грешни праведници).
Преплитането на социалната с
естетическата гледна точка
определя основната специфика на
неговите разкази – в тях липсват
устойчиви граници между
различните страни на селския свят:
идиличното прелива в трагично,
трагичното – в комично така, както
в живота са смесени радостта,
тъгата и смеха. Това динамично
композиционно редуване
(илюстрират го разкази като “На
браздата”, “По жътва”, “Пролетна
измама”, “Нане-Стоичковата
върба”, а най-майсторски –
“Задушница”) се характеризира с
отсъствие на доминиращ
естетически план – както забелязва
Радосвет Коларов, в контекста на
Елин-Пелиновото творчество
смешното, тъжното и прекрасното
са уравновесени. Липсата на
естетическа доминанта се обуславя
и от липсата на пряко присъстваща
авторова оценка върху описвания
свят. Отсъствието на натрапващ се
разказвач-коментатор (Вазов)
изразява демократичното
отношение на Елин Пелин към
нравствената същност на своите
герои. За разлика от повечето
български писатели той не робува
на никаква философски доктрини
(народнически, ницшеански,
Толстоистки, анархистки,
марксистки). Най-точно го
характеризира Иван Мешеков:
“Елин Пелин е реалист без химери”.
В цялото си творчество (най-пряко
в цикъла “Под манастирската
лоза”) той защитава правото на
човека да изживее живота си така,
както му подсказват повиците на
плътта и съвестта, т.е. да бъде
верен много повече на
естествените си човешки
инстинкти, отколкото на налаганите
социални догми и нравствено-
философски канони.
Както се посочи, основно място в
творчеството на Елин Пелин има
категорията на героите с ясно
изразено социално чувство.
Основна тяхна среда е трудовият
процес. По принцип духовният
строй на Елин-Пелиновия селяк се
определя от неговото самоусещане
в труда. Трудолюбието е
представено като свръхкачество,
база на всички други добродетели.
Ето защо хармонията на човека с
труда води до духовно извисяване,
а дисхармонията – до отчаяние, а
понякога и до нравствено
израждане (“Гераците”, “Земя”).
Драмата на човека в трудовия
процес има две основни развръзки
– катастрофична и
жизнеутвърждаваща. Първата
разкриват разкази като “На
браздата”, “По жътва”, а
индиректно и “Нане-Стоичковата
върба”. Те представят драмата на
смазаната от примитивния бит
селска личност, т.е. участта на
героя – физически и нравствен
капитулант. Трагичното
самоусещане на селяка е разкрито
като процес на дефрмиране на
изконните му връзки с труда,
земята, природата, бога, дори рода.
Разказът “На браздата”
обобщава този трагичен процес.
Творбата носи основните черти на
синтетичния тип структура на Елин-
Пелиновата белетристика:
триединство на време (действието
протича в епическа сегашност без
ретроспекции), място
(пространството е строго
ограничено; тук – браздата, в други
творби воденицата, кръчмата,
крайселския път или полето) и
действие (събитията обхващат само
един епизод); двойствено визиране
на основните образи, изграждащи
селския свят: труженика,
представен и като вдъхновен
стопанин, и като отчаян несретник;
природата – и като стимулираща
трудовия устрем, и като демонична
сила, чуждаеща се от човека;
животното и като духовен
побратим, и като обречено на гибел
същество; труда – и като упование,
и като наказание; симетрия между
природен и човешки свят.
Тази двойнственост обуславя
развръзката на епичния сюжет.
Идиличното начало на творбата,
базирано върху хармонията между
природа (прекрасен летен ден),
земя (нива, готова за оран),
вдъхновен труженик, заедно с
безценните си помощници, се
оказва ретардация. Знак, че
описваната идилия е неустойчива е
вървежът на немощната Сивушка,
който е огледално отразен в
променящия се облик на
природата: боязливо
пристъпващата есен алюзира
неумерения вървеж на болното
животно, “босите й нозе”
сиромашката участ на стопанина,
“пукота на сухи съчки” –
крехкостта на човешката радост и
на живота като цяло. Трагедията на
Боне е представена като внезапен и
пълен разпад на началната
хармония със света – природата се
отчуждава от него (“слънцето се
изнизва”, “гората е пуста”);
животното му умира, нивата остава
недоорана, а надеждата за трудова
сполука разбита. Трудовото
упование се оказва само миг от
перманентната борба за битово
оцеляване на самотния
безпомощен орач. Така описаният
битов инцидент (смърт на домашно
животно) се превръща в символ на
социалната обреченост на низовия
човек в условията на един
примитивен бит.
Ситуацията “труд-смърт” има
още по-драматично представяне в
разказа “По жътва”. Трагически
център тук е конфликтът на човека
с природата. За разлика от в “На
браздата” тя не е двойствен, а
еднопланов образ демонична
сила, поставяща на върховно
изпитание духовно-физическата
устойчивост на жътварите.
Сблъсъкът има две развръзки –
жизнеутвърждаваща и
катастрофична. В основната част на
сюжета селяците надмогват

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
07 юни 2021 в 23:14 потребител на 42 години
07 юни 2021 в 18:38 студент на 33 години
01 фев 2021 в 09:59 ученичка на 27 години от Стара Загора - ГПЧЕ "Ромен Ролан", випуск 2013
08 юни 2020 в 09:18 ученичка на 18 години от Русе - СОУПНЕ "Фридрих Шилер", випуск 2021
 
Подобни материали
 

Ангелинка - Елин Пелин

04 май 2006
·
3,192
·
1
·
405
·
288
·
21

Мечтите отличават човка от останалите живи същества. Мечтата е онзи необятен свят, в които човека се чувства силен,различен, незвисим и щастлив. Понесъл се на крилете на въображаемото, мчтания дух търси, открива, стреми се към идеал, красота, към хармония
 

Страданието в разказите на Елин Пелин

27 фев 2006
·
3,247
·
2
·
773
·
432
·
2

Общо за страданието в творчеството на Елин Пелин............
 

Човешки съдби и характери в повестта "Гераците" на Елин Пелин

17 апр 2006
·
1,982
·
7
·
1,481
·
478
·
3

Израснал и живял на село, опознал нелекия път на българина, Елин Пелин успява да усети трепета на неговото сърце, да открие съкровените му мечти и желания, да оцени в пълна мяра неговите добродетели.
 

Трагичният сблъсък на патриахалния свят с морала на буржоазното общество в повестта “Гераците” на Елин Пелин

30 апр 2006
·
1,497
·
2
·
722
·
162

Елин Пелин е писател, откърмен от настроенията на 90-те години на миналия век и началото на нашия век. Той принадлежи към най-талантливите представители на критическият реализъм в нашата литература.
 

Ангелинка - царица на момчешката фантазия


Съчинение-рзсъждение върху разказа 'Ангелинка' от Елин Пелин.
1 2 3 4 5 » 11
 

Трагичното и прекрасното в селското битие (творчеството на Елин Пелин)

Материал № 31834, от 27 май 2007
Свален: 1,356 пъти
Прегледан: 638 пъти
Предмет: Нова българска литература, Литература
Тип: Тема
Брой страници: 28
Брой думи: 5,454
Брой символи: 45,067

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Трагичното и прекрасното в селското битие (твор ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Лидия Димитрова
преподава по Литература и Български език
в град София
с опит от  35 години
259 38


виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения