Големина на текста:
Гняв и помирение в поемата Илиада
Поемата „Илиада”на Омир е написана по време на така наречените тъмни векове. Тя е част от „Троянския
цикъл”, които представлява сбор от митове разказващи за Троянскака война. В творбата са представени
само няколко седмици от последната, десета година на обсадата на древния град Илион. Основната тема
която описва Омир в Илиада е темата за гнева и помирението.
Двата централни проблема – за яростния дух на епическия герой и за необходимостта от
разбирателство между хората – се пресичат в образа на Ахил, най – доблестният сред ахейците. Гневът на
Пелеевия син е разбираем, защото е резултат от наранена чест и загубата на скъп приятел, но когато се
превръща в разрушителна страст, героят проявява готовност отново да приеме законите на световния ред.
В завръщането към общоприетите норми на поведение Ахил намира основание за помирение.
Ахил е силен,красив,храбър и безстрашен.Той е син на морската Богиня Тетида,от което следва ,че е
полубог.Той е също безстрашен,доблестен,могъщ и отговорен-качества правещи го съвършения
войн,присъщи на един бог.Но не трябва да забравяме и човешкото му естество, всички хора,независимо
времето през което са живяли,си имат свои слабости и недостатъци.Ахиловия недостатък,водещ почти
всички негови действия,е гневът : “Музо, възпей оня гибелен гняв на Ахила Пелеев,...” Ясно е посочено
още в първия стих на поемата ,е този гняв е гибелен-водещ до смърт.
В началото на поемата гневът на Ахил е предизвикан от отнемането на пленницата му-Брезеида.За да
защити притежанието си и честта си той е готов на всичко-дори това да включва смъртта на неговите
другари и сънародници-ахийците.Ахил е изграден изцяло върху контрастта – въпреки множеството правещи
го недосегаем качества,още в първа глава го виждаме в своета ранимост,искащ помощ от майка си Тетида.
Ахил е напълно подчинен на човешките си инстинкти и гнева си,съзнавайки потенциала който има-да
унещожи врага.Виждаме вного ясно това в първа песен:“Рече така Агамемнон, а мъка обхвана Ахила.
Ядно в гърдите космати сърцето му бе раздвоено:трябва ли меча си остър от ножница той да
извади,другите бързо да пръсне и сам да убие Атрида,или да спре яростта си, гнева си голям да
подтисне.Докато всичко претегляше още във своите мисли,меча си вече издърпващ, яви се
Атина от облак.
Преди да е обмислил всичко с ума си ,Ахил виче действа-вади меча си,подтикнат от яростта си към
отмъщение.Гневът му е огнена стихия ,превърнала се за него като единствено средство чрез което спасява
честта си(или тази на верния му другар-Патрокъл).Гневът му не е човешки-той е кръвожаден и животински:
Както лъв кръвожаден и стръвен,който, уверен във свойта голяма и дързостна сила,нагло за
плячка напада стадата на смъртните хора
При загубата на най –скъпия човек-Патрокъл,Ахиловият гняв стига своета връхна точка и нарушава
всички божествени и човешки закони-влачи тялото на Хектор“Гневно Ахил позореше така богоравния
Хектор.
Жалост обзе боговете блажени, щом всичко видяха”Жестокостта му носи слава,удовлетворение ,че е
отмъстил за скъпия си другар,но не и мир и щастие.Отмъщението не е решение-омразата в сърчетои
болката в сърцето си остават..Дори безчувствените за човешката болка богове съчувстват на Хектор.
Ахил ,възпитан като войн и убиец,не може да намери мир.Няколко дни влачи тялото на Хектор около
гроба на Патрокъл,но скръб и мъка ни го оставят да заспи вечер.Не знае,че единственото решение на
проблемите му е прошката-първо да си прости на себе си и да се помири със враговете си.Приам,копнеещ
да прибере тялото на любемия си син,с Божия помощ и невероятна саможерта отива при Ахил : “коленете
му хвана, целуна му кротко ръцете,зли, мъжегубни, които безброй синове му убиха”. Парадоксално
пред цялата омраза и гняв,война и смърт,ние виждаме една съвършена бащина любов-
саможертвена.Приам събира всичката си смелост,забравя себе си-гордостта си и честта си и всичко...за
тялото на мъртвото си дете.
Тази любов разтопява леденото сърце на Ахил-той намира прощението за което подсъзнателно е
копнеел.“Щом се насити най-сетне на сълзи Ахил богоравен,щом от сърцето му тая охота за плач
се разнесе, мигом от трона се вдигна и стареца взе за ръката,трогнат от белите власи,
пожалил брадата му бяла.Той се обърна към него и думи крилати изрече:„Клетнико! Колко
страдания ти си понесъл в сърцето!Как се реши сам-самичък да дойдеш във стана ахейски, тук,
пред очите на същия, който мнозина юначни
твои чеда е погубил?” Сълзите му са доказателство за разкаянието му и може би зов за помощ.Вътрешно
Ахил се си нуждае от някой ,който да го обича така,както Приам обича сина си.
Сюжетът в “Илиада” се развива от спор към помирение. Въпреки че според мита Троянската
война завършва с победата на ахейците и разрушаването на Илион, Омир избира друг, оригинален
завършек на поемата си. Това тълкуване на поета внушава идеята, че една война би могла да
завърши и с мир и съгласие.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Гняв и помирение в поемата Илиада

Поемата „Илиада”на Омир е написана по време на така наречените тъмни векове. Тя е част от „Троянския цикъл”, които представлява сбор от митове разказващи за Троянската война...
Изпратен от:
izekson
на 2009-03-25
Добавен в:
Есета
по Старогръцка литература
Статистика:
645 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

„Оправданието на Агамемнон” – Едуард Додс


ПО ДИСЦИПЛИНАТА: „АНТИЧНА ЛИТЕРАТУРА” НА ТЕМА: „ОПРАВДАНИЕТО НА АГАМЕМНОН” – ЕДУАРД ДОДС...
 

Илиада - Омир

05 сеп 2006
·
5,014
·
2
·
322
·
352
·
71

"Човешкият живот се очертава в две необходими насоки – война и мир. Войната е не само начин за нови придобивки, но и място за проява на мъжката смелост и сила."
 

"Илиада"- Омир

03 дек 2006
·
964
·
2
·
542
·
262
·
2

В "Илиада" Омир създава свят, подвластен на боговете. За древния човек божественото начало, божествената мисъл е във всяка сфера на живота, включително и войната, дори често човешката война е заради раздори между боговете.
 

Темата за гнева според първа песен в поемата "Илиада"

19 яну 2008
·
2,580
·
2
·
399
·
4,673
·
17
·

Гнева на Ахил и свадата между Ахил и Агамемнон в първа песен от поемата "Илиада".
 

Митът за Орест

11 ное 2008
·
167
·
7
·
892
·
226

“Матриархат” е времето , когато се е издигала в култ жената, която е продължителка на рода и властта се е предавала по женска линия ...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Старогръцка литература
Илиада
изпитен тест по Старогръцка литература за Ученици от 9 клас
Тестът е апробиран и съдържа 20 затворени въпроса, свързани с художественото съдържание на "Илиада",с нейния социокултурен контекст и с използеаните тропи и фигури на езика. Всички въпроси са затворени и изискват един верен отговор.
(Труден)
21
40
1
2 мин
21.01.2015
Илиада на Омир
тематичен тест по Старогръцка литература за Ученици от 9 клас
Тестът съдържа 10 въпроса, свързани с произведението "Илиада'' на Омир, всеки от които изисква един верен отговор.
(Труден)
10
40
1
15.03.2015
» виж всички онлайн тестове по старогръцка литература

Гняв и помирение в поемата Илиада

Материал № 310180, от 25 мар 2009
Свален: 645 пъти
Прегледан: 1,513 пъти
Качен от:
Предмет: Старогръцка литература, Литература
Тип: Есе
Брой страници: 2
Брой думи: 495
Брой символи: 3,799

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Гняв и помирение в поемата Илиада"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения