Големина на текста:
1
ПУБЛИЧНИЯТ И 
ЧАСТНИЯТ СВЯТ НА 
МОДЕРНИЯ ЧОВЕК
Доклад на Наталия Стоянова
От 12г клас
Вече беше обяснено защо модерното общество прави
личностите втономни,с обособени частни интереси,които в същото
време обаче са взаимнопреплетени. Преплетеността на интересите
изисква те да бъдат представени публично в двойния смисъл на
представени:да бъдат представлявани чрез представители (пр.
2
Депутати в парламента)и изказвани,обсъждани публично. Такова
отношение между частен и публичен интерес е нещо ново, непознато
до обществото,което наричаме модерно.
Противоположността на двете сфери
Не можем да открием следи от това отношение между частен
и публичен интерес дори в обществото на свободните граждани –
класическия атински полис от 5век. Гражданите там имат равно
право и задължение да обсъждат вободно на агората кое би било най-
доброто за полиса. Но публичното и частното,полисът и ойкосът
(домът-стопанство) са 2 абсолютно разделни, отграничени сфери.
Ойкосът е сферата на необходимостта(прехрана, раждане,
отглеждане на деца). Той е йерархично пространство,управлявано от
ойкодеспот. Робите по природата си не могат да бъдат граждани.
Метексите са сламата а гражданите житните класове-пише
Аристофан.
Възникване на частното пространство
Едва в модерното общество се променя значението на ойкоса,на
дома-стопанство.Той се разделя на две:стопанските дейности
започват да се извършват извън дома,а домът остава само място за
живеене,частно пространство. Интересите на частните
производители се взаимообвързват и публичното им представяне
става жизненоважно за тях. А от друга страна,домът се огражда и се
превръща в частно пространство в собственият смисъл на думата-в
неприкосновен,интимен свят.Свят в които модерната
индивидуалност търси себе си,защитава себе си от контрола на
колектива.Възниква увереността,че моят дом е моята крепост.
Налице е частно пространство,но не в смисъл на лишеност от
публичност. Напротив,частното пространство е невъзможно без
наличието на модерната публичност.
Традиционен-модерен дом
Тази голяма традиционна промяна може да бъде видяна дори в
архитектурата на дома. Ето как Иван Хаджийски в,,Бит и
душевност на нашия народ’’ описва домодерния занаятчийски дом:
3
Долния етаж е работилница. В къщата живеят няколкопоколения а
също и чираците,които са почти част от семейството.Стаите са
широки,но не са обособени тъй че самотата е невъзможна. Няма
легла,всички спят заедно,с обща завивка.В такива къщи вещите са
съхранили колективната душа, те не са лични а общи.Дрехите в
общата ракла разказват за редуващите се поколения на рода.’’
Съвършено различен е домът на обитателя на класическия 19век в
есето ,,Колекционерът’’на Валтер Бенямин. Вещите на
колекционерът носят отпечатъка на неговия индидуален стил. Те
съставляват неговото интимно пространство,неговия интериор.
Колекционерът е метафора на човека,който събира веши от различни
несвързани контексти итака, вдъхвайки им нова цялостност,се
опитва да противостои на анониимната публичност.
Анонимната публичност
В модерността няма лишени от публичност и самата
публичност не е точно сфера,каквато е противопоставеният на
ойкоса атински полис. Публичността не е институция наред със
съда,парламента,училището,а е принцип на тяхното функциониране.
Публичното пространство е пространство на формално равните
позиции,които могат да се заемат по принцип от всекиго. Това е така
тъи като в модерното общество властта се излъчва и гарантира не
от персонала а от безлични регулатори на между човешки
взаимодеиствия като закон,пари.
Не е случайно,че фракът се появява като облекло за сделки на борсата.
Това става през 18в. Този нов тип дреха е видимо въплащение на
принципа на равенството в размяната. Същинстка публична дреха. Тя
е различна от средновековната не по своята по-малка пищност,През
фелодалната епоха костюмът на съответния социален
статус,нюансиран за всеки ранг,е съпътствал една неравна по
дефиниция размяна. Тежко престъпление е било да се явиш на пример
на пазара с костюм,който несъответства на твоя статус.Когато в
модерното буржоазно общество публичните пространства стават
равно достъпни,на сцената на борсата живописните
костюми,показващи социалната принадлежност на лицата,биха
внасяли извъникономически съображения при сделките,биха били
външни на логиката на пазарната рационалсност.За това фракът
възниква като облекло за сделки на борсата.
В новия тип общество,ако равната стокова размяна или
правосъденето са нарушени,тогава всеки а не само старейшината или
филодалният владетел,има право да се намеси от името на Нормата
и в Името на нормата.И причината за това е че парите законите не

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Публичният и частният свят на модерния човек

Вече беше обяснено защо модерното общество прави личностите втономни,с обособени частни интереси,които в същото време обаче са взаимнопреплетени. Преплетеността на интересите изисква те да бъдат представени публично...
Изпратен от:
nat
на 2009-03-22
Добавен в:
Доклади
по Свят и личност
Статистика:
372 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
накратко за европа .........
добавена от to4uu 14.02.2016
0
18
СпЕШНОООО - лицето на анонимната публичност
добавена от stefi250522 05.12.2012
0
12
Спешно за Вторник-УТРЕ !
добавена от zeliha_eub 11.02.2019
1
12
Спешно за Вторник!!!Моля за помощщщ!
добавена от zeliha_eub 11.02.2019
1
8
 
Онлайн тестове по Свят и личност
Европейски съюз
междинен тест по Свят и личност за Ученици от 12 клас
Включва въпроси от първите уроци за ЕС - икономическа интеграция, създаване на интеграционни политики, единен пазар, икономически валутен съюз. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Лесен)
13
3
1
2 мин
14.08.2020
Изпитен тест - свят и личност
изпитен тест по Свят и личност за Ученици от 12 клас
Тестът обхваща учебния материал за 12 клас по свят и личност. Включените въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
15
11
5
2 мин
18.08.2020
» виж всички онлайн тестове по свят и личност

Публичният и частният свят на модерния човек

Материал № 307861, от 22 мар 2009
Свален: 372 пъти
Прегледан: 592 пъти
Качен от:
Предмет: Свят и личност, Философия
Тип: Доклад
Брой страници: 6
Брой думи: 980
Брой символи: 8,312

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Публичният и частният свят на модерния човек"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения