Ангел Петков
преподава по Религия
в град Ямбол
Големина на текста:
Как да живея така, че да не умра? Хората живеят различно –
едните чакат да умрат, за да видят с любопитни очи дали има рай
и ад, а другите знаят, че има – и репетират за него. На планетата
има места, където хората не живеят като останалите, а Бог е по-
осезаем.Там се създава нова жизнена философия-да вярваш в
Бога и да му се посветиш. Ще бъдеш монах, ще живееш по
жестоките правила на отказване от този грешен свят с една
единствена цел – да не умреш, когато умираш. Това е заради
едното малко нещо, което, казват, можеш да спасиш от смъртта –
безсмъртната си душа.
Така е в Атон – православната Света гора. Ако
монашеството според нас е изгубено някъде през XIX век, не е
така. Има едно място, където познатият свят свършва и започва
истинското живеене. Място, което не признава днешния начин на
живот и обичайните модели на поведение. Ще го кажа на
футболен език– нищо че ще сгреша: едно място, където живее
полузабравената агитка на Господ Бог и ако я срещнеш, ще
осъзнаеш, че досега не си бил за правилния отбор.
Атон или Света гора е планински полуостров в Гръцка
Македония , Северна Гърция. Той е автономна монашеска
общност под гръцки суверенитет и седалище на 20 православни
манастира. Духовно е подчинена директно на Цариградска
патриаршия в Истанбул. Обитаването на полуострова е
разрешено само на монасите и общото население е около 1400
души. Според едно старо предание Св.Богородица заедно със
Свети Йоан тръгнали на път за Йопа в Кипър, за да посетят Свети
Лазар. Изведнъж лодката се олюляла, изгубила курса си и се
озовала на тогавашния все още езически Атон. Поради бурното
море лодката се разбила близо до днешния манастир Ивирон.
Божията Майка изплувала на брега и се въодушевила от дивната
красота на планината, благословила я и замолила Сина си да
превърне това място в нейна градина. Изведнъж зачула глас:
„Нека това място да бъде твое наследство и твоя градина, рай и
небе и спасение за онези, които търсят спасение”. От тогава
планината е посветена на Света Богородица като нейна градина, в
която не се позволява присъствието на други жени освен Божията
Майка.
1
В езическите представи влизането в Рая изглежда като
пътуване с лодка. За да стигнеш до Атон, също трябва да минеш
през пристанище. От пъстротата на Солун до пристанището
Уранополис светът постепенно става все по-строг и по-строг.
Има само две причини да не те пуснат – ако си жена или женско
животно. На кея – жени изпращат мъжете си на поклонение. Край
на идеята за „правилно” и „неправилно” – Света гора има статут
на държава, която не може да бъде посещавана от жени.
Монасите пък така и не ядат месо и мляко, затова и не им се
налага да отглеждат и съешават домашни животни. Открояват се
два типа мъже – монаси и поклонници. Достолепието на
патриархалния православен свят се носи от брадата – дългата
рижа или черна брада всява респект. Ако видите и очите на тези
монаси – няма начин да не ги заобичате.
Древноцърковните автори причисляват чина на постригва-
нето в монашество към св. Тайнства. В самото последование той
също е наречен тайнство. Монашеското постригване, подобно на
Кръщението, е умиране на предишния живот и възраждане в ново
битие; подобно на Миропомазанието е печат на избраничество;
подобно на Брака е обручение с небесния жених - Христос; по-
добно на Свещенството е посвещаване в служба на Бога; подобно
на Евхаристията е съединяване с Христа. Както при Кръщението,
и при постригването, човек получава ново име и опрощение на
всички грехове, отрича се от греховния живот и обещава вярност
на Христа, свлича от себе си светската одежда и се облича в едно
ново одеяние. Раждайки се отново, той доброволно се превръща в
младенец, за да израства „докле всинца достигнем до единство на
вярата и на познаването Сина Божий, до състояние на мъж
съвършен, до пълната възраст на Христовото съвършенство.”
По своя замисъл монашеството е подражание на Христовия
начин на живот. Евангелският Христос ни се разкрива като идеал
за съвършен монах: Той не е женен, свободен е от роднински
връзки, няма покрив над главата си, странства, живее в добровол-
на нищета, пости, прекарва нощите Си в молитва. Монашеството
е стремеж да се доближиш до този идеал в най–висша степен; то
е устременост към светостта, към Бога, отказ от всичко онова,
което те задържа на земята и ти пречи да се въздигнеш на небето.
„Монах е онзи, който, бидейки облечен в материално и тленно
2
тяло, подражава на живота и състоянието на безплътните. Монах
е онзи, чието тяло е очистено, устата чисти и умът просветен.
Отричането от света е отхвърляне на естеството заради получава-
нето на надестествени блага. Монах е онзи, който непрекъснато
въздига ума си към Бога. Монахът е една непрестанна светлина в
очите на сърцето. Светлина за монасите са ангелите, а светлина за
всички хора е монашеският живот, затова нека монасите се стара-
ят да дават добър пример във всичко”.
„Монах” означава „самотен”. Монашеството е необикновен,
изключителен живот, за който са призвани малцина; живот изця-
ло и без остатък отдаден на Бога. Монашеското отричане от света
не представлява отвръщане от неговата красота и от радостите на
живота, а отказ от страстите и греха, от плътските наслади и
въжделения, от всичко, привнесено в живота ни след
грехопадението. Целта на монашеството е завръщане към първо-
началното състояние на чистота и безгрешност, притежавани от
Адам и Ева в рая. Светите Отци наричали монашеството „еван-
гелски живот” и „истинска философия”. Както философите се
стремят към съвършенство по пътя на интелектуалното познание,
така и монахът търси съвършенство по пътя на духовния подвиг
и подражанието на Христа.
По всяка вероятност монашеството съществува в Църквата
от един много ранен период, но става масово явление през IV в.,
когато се прекратяват гоненията срещу християните. Ако преди
това вярата е била подвиг и жертва, готовност за мъченичество,
то тогава християнството става държавна религия и търсачите на
подвизи, жадуващите за скърби и лишения, търсещите „тесния
път”, се устремяват към пустинята, за да създадат там своя „дър-
жава в държавата”. Безплодните преди това пустини на Египет,
Палестина и Сирия биват заселени от монаси, които ги превръ-
щат в градове: „В планините се появиха манастири, пустинята се
насели от монаси, оставили собствеността си и причислили се
към небесните жители. Манастирите в планините наподобяваха
скинии, изпълнени с божествените ликове на псалмопевци, люби-
тели на учението, постници, молитвеници. Това беше едно особе-
но място на богочестие и правда: нямаше нито потисник, нито
пък потиснати, бирниците никого не притесняваха; имаше много
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
02 юли 2021 в 10:15 потребител
09 юни 2019 в 00:51 студентка на 33 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Исторически факултет, випуск 2010
10 яну 2017 в 16:56 родител на 46 години
07 яну 2014 в 11:18 потребител на 31 години
03 окт 2012 в 17:30 ученик
21 ное 2011 в 17:13 студентка на 42 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Юридически факултет, специалност - Международни отношения, випуск 2011
 
Домашни по темата на материала
Неправете на другите това което нежелаете да направят на вас
добавена от denitca_kn14 22.04.2014
1
5
 
Онлайн тестове по Религия
Библията
тематичен тест по Религия за Ученици от 9 клас
Обобщаващ тест по темата "Библията - религиозен и културен феномен". Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
17
7
1
6 мин
19.09.2019
Тест по религия за 9-ти клас
междинен тест по Религия за Ученици от 9 клас
Тест върху изучените библейски текстове в училище, предвидени в ЗП. Въпросите са само с един верен отговор.
(Лесен)
23
59
1
08.08.2012
» виж всички онлайн тестове по религия

Православната Света гора

Материал № 305058, от 17 мар 2009
Свален: 21 пъти
Прегледан: 12 пъти
Предмет: Религия
Тип: Есе
Брой страници: 6
Брой думи: 1,142
Брой символи: 9,259

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Православната Света гора"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Калин Ангелов
преподава по Религия
в град София
с опит от  21 години
1 301

Ангел Петков
преподава по Религия
в град Ямбол
с опит от  1 години
1 422 56

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения