Калин Ангелов
преподава по Религия
в град София
Големина на текста:
Възникване и оформяне на ислямската религия – Галина
Лечева
Обзет от емоционално и умствено тежнение към
невидимото, скритото, мистериозното, което усеща в
елементите ( вода, въздух, огън, земя), в предметите,
животните, както и у самия себе си, човекът е спонтанно
чувствителен към магиката на света. В безчет митове и
обреди се предава и възпроизвежда легендата за появата
на невидимото, чиято мощ може да бъде усетена
дотолкова, доколкото митовете и обредите повтарят
архетипа на първосътворението, зареждайки видимото с
потенциала на невидимото, чийто символ разкрива
природата. Така всеки символ – бил той камък или място,
дума или разказ, легенда или обред, поражда досег с
невидимото, проецирано в него чрез йерофанията. Този
омагьосан свят, наситен със сакралност, предхожда
религиозността.
По-късно, когато светският разум и дейност постепенно
придобиват все по-голяма автономия религиозността
прераства в религия чрез поставянето на ново начало –
пророчеството – откровение.
Терминът религия, приблизително в съвременната му
семантика, започва да се използва в Европа едва около
ХVІ век – в Европа, която е еврейско-християнска в духовен
план и романо-гръцка в рационален. Едва тогава религията
става съвкупност от вярвания и свързани с тях обреди,
съсредоточени около идеята за човешкото спасение, но
предоставящи относителна самостоятелност на разума и на
човешката дейност, насочена към търсене на истинното и
към постигане на обществен ред, дотолкова, доколкото
изявите им не са в противоречие с основния постулат – за
избавлението на душата, бъдещия живот и т.н.
В митологичния свят, изпълнен със сакралност,
хронотопът се регулира от системата обреди. Динамиката е
циклична, повтаряща се, редуваща се.
При монотеистичните религии хронотопът е ориентиран
към едно отворено бъдеще, където “създаващото история”
движение на избавлението ще намери своето
осъществяване в завършека на критичните етапи
(апокалипсис).
Латинското RELEGERE има смисъл на:
1.Обединявам, събирам. По обиколен и синтетичен път
етимолозите стигат до religio – съвкупността от обреди,
съставляващи самата неприкосновеност на обществените
институции. По този начин семантиката на думата се
обогатява с ортопраксията: да бъдеш религиозен означава
да си изпълнен със скрупули, в съгласие с обредното
предписание и да следиш за съблюдаването му.
2.Свързвам - от тук терминът препраща към това, което
свързва човека с Бога. В монотеизма това ще рече
институционна съвкупност (вери и религиозни обреди),
образуваща “моста”, който свързва – чрез Божията милост
и човешкото усилие, хората с Бога. Мост, който е изцяло
проправен от Бога, но е незавършен, защото зависи от
свободната воля на човека да приеме или не Божието
слово и Божията благодат.
“Нито юдаизмът, нито християнството нито ислямът , нито
будизмът или индуизмът се определят като религии (във
феноменологичния и социологичния смисъл на една
религия измежду други), а като:
?Юдаизъм: завет между Бога и неговия народ във и чрез
Тора;
?Християнство – блага вест за въплатилия се в човек и
възкръснал, за да спаси всички хора Божи син;
?Ислям – подчинение на единствения Бог, чийто последен
пратеник-пророк е Мохамед;
?Будизъм – предсказанието на Озарения – т.е. Буда;
?Индуизъм – учение на ясновидците от незапомнени
времена, провъзгласяващо освобождаване на егото в
посока към аза – “ти си то” и т.н.” (Григориев В. Религиите
по света. 1998)
Когато за нуждите на конверсията ( обръщане в друга вяра)
или на проповядването вярващият-монотеист използва
термина религия, той може да го приложи с цялата му
логическа сила единствено спрямо собствената си вяра,
тъйкато монотеизма изисква задължително монорелигия.
Точно ИСЛЯМЪТ, като една от световните религии,
засвидетелства особено отношение към монотеистите
евреи и християни, визирайки поредицата Божии
2
откровения, като последното и окончателното Откровение
е това на Мохамед – “печатът на пророчеството”.
ИСТОРИЯТА И ЛЕГЕНДАТА:
Петстотин и седемдесета година от р. на Хр. се оказва
еднакво зловеща и за двамата велики владетели, поделящи
си властта над тогавашния цивилизован свят: ромейският
император Юстин ІІ и персийският “цар на царете”. Тя
остава в историята под екзотичното име “годината на
слоновете”. Метафората запечатва абисинската обсада на
Мека, защитавана от племето на корейшитите и техните
съюзници.
Тази година е забележителна с поредица от
предзнаменования. Абисинците обсаждат свещения град
Мека , но още в първата нощ в стана се появява страшна
болест, от която бързо загиват по-голямата част от хората,
а останалите побягват към Йемен. По същото време самият
персийски цар е поразен от зловещо чудо: всички свещени
съдове в дворцовия храм били съборени и разбити а
неугасимият огън – символ на върховното божество на
иранците – Митра, внезапно изгаснал.
В същата тази нощ, в дома на един от най-бедните жители
на Мека – Абдулла, син на Абд-ал-Мутталиб, се ражда
момче, на което е съдено да създаде нова духовно -
политическа сила, предназначена да обедини народите на
Изтока и да завърши хилядолетната разпра между гръцкото
и персийското царства, разрушавайки и двете.
И С Л Я М Ъ Т
И НЕГОВИЯТ ИСТОРИЧЕСКИ КОНТЕКСТ:
По пътя на търговските кервани, отправящи се от Йемен и
Етиопия към Палестина и Месопотамия отдавна главна
станция били Мека (Макораба) и Медина (Ятриб). Първият
от тези градове бил търговски и религиозен център на
арабските племена, а вторият имал значение на
международен религиозен център , свързващ Арабия с
живеещите на нейна територия туземни племена и евреи.
Различните кланове обитавали обособени квартали на
града. В близко съседство с Ятриб (Медина) се намирали
чисто юдейската колония Хейбар, а малко по-далече, на
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
КОМЕНТАРИ
(1-10 от 2)
nadejdabojidarova написа на 26 юни 2012 ОТГОВОРИ
родител
Г-жа Лечева, препоръчвам ви да разучите материала на един нов сайт www.preglednaislyama.com Знанието не започва от университета, а от Библията. Там намираме мъдрост и разбиране и на всички наши въпрос...Виж още
totazu написа на 13 яну 2009 ОТГОВОРИ
ученик от Пловдив , ПГТ "Професор д-р Асен Златаров"
Защо след регистрация и изпратен СМС повечето разработки, които искам да изтегля се появява един и същи текст: Изборат на личността в стихотворението "На прощав...Виж още
 
Домашни по темата на материала
Етапи на развитие в будизма.
добавена от antoniob393 12.01.2020
2
5
Подобни материали
 

Историята на Йосиф и неговите братя

09 мар 2008
·
289
·
4
·
442

Чрез сънищата си Йосиф предсказва какво ще се случи т.е. сънищата му са гадателски. Той веднага разбира тайното им послание...
 

Обща характеристика на история на религиите

10 яну 2009
·
67
·
5
·
838
·
100

Откакто Ф. Макс Мюлер публикува първите се големи трудове – се говори за история на религиите или за сравнителна история на религиите като за една от многото научни дисциплини...
 

Бог е обич

29 фев 2008
·
126
·
1
·
179
·
91
·
2

Бог е онова неизмеримото, необятното, което витае из въздуха, което съществува и ще съществува преди и след нас.
 

Новия завет

01 май 2008
·
41
·
6
·
1,421
·
50

Курсова работа по Тълкование на свещеното писание ......
 

Библия. Стар Завет

20 сеп 2009
·
141
·
4
·
494
·
218

В първата глава човекът е резултат на замисъла на Бога Творец.Във втора глава тези събития са описани като действия на класическия дворец демиург – новото произлиза от вече създаденото...
 
Онлайн тестове по Религия
Библията
тематичен тест по Религия за Ученици от 9 клас
Обобщаващ тест по темата "Библията - религиозен и културен феномен". Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
17
7
1
6 мин
19.09.2019
Тест по религия за 9-ти клас на тема:Библия (Нов и Стар завет)
тематичен тест по Религия за Ученици от 9 клас
Изходен тест по религия за ученици от 9-клас на тема - Библия (Стар и Нов завет). Въпросите са с един верен отговор.
(Лесен)
12
737
1
26.07.2012
» виж всички онлайн тестове по религия

Възникване и оформяне на ислямската религия – Галина Лечева

Материал № 2952, от 21 апр 2006
Свален: 863 пъти
Прегледан: 164 пъти
Качен от:
Предмет: Религия
Тип: Тема
Брой страници: 21
Брой думи: 3,727
Брой символи: 30,820

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Възникване и оформяне на ислямската религия – Г ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Калин Ангелов
преподава по Религия
в град София
с опит от  21 години
1 292

Ангел Петков
преподава по Религия
в град Ямбол
с опит от  1 години
1 387 51

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения