Големина на текста:
Колективна култура, признаване на другия и стереотипи
Доклад по Свят и личност
Понятието култура се употребява в два основни смисъла. От една страна то
представлява съвкупност от постиженията на човешкия дух, запечатани в определени
форми – книги, картини, ноти, ленти, дигитални носители и пр. Това е т.нар духовна
култура. В това си значение понятието „култура” се противопоставя на простотията
безвкусието, ниското, пошлото.
Другата по-широка употреба на понятието „култура” е като съвкупност от правила
за поведение и произвеждане на смисъл, кодове за общуване и разграничаване на
своето от чуждото – всекидневна култура. В този смисъл обратното на „култура” е
„природа”.
Не всеки индивид или група има достъп до високите сфери на духовната култура.
Милиони хора днес не подозират, че някога е живял философ като Ницше, учен като
Айнщайн или музикант като Стравински; и това не им пречи да се чувстват добре.
Обратно, всяко човешко същество по дефиниция има своя култура, защото именно тя
го различава от животните. Това значи, че всяка човешка група се подчинява на
някакви специфични правила за хранене, за избор на брачен партньор или за водене на
война, че извършва ритуали, че си обяснява света по един или друг начин. Културните
кодове по различните точки на земята не са еднакви: например у нас да се яде кучешко
месо изглежда ужасяващо, докато в далечния изток то се е смята за деликатес; да се
жениш за дъщерята на брат си е забранено от християнството, но се препоръчва от
арабски обичай, да убиваш жени и деца е позорно според "примитивните" общества, но
се практикува от индустриалната цивилизация в бомбардировките на мирни жители в
тила на противника.
Въпреки че злоупотребите с всекидневната култура изглеждат невъзможни, към
края на ХХ век тъкмо тя започва да приема политическата роля, която има духовната
култура през XIX век и началото на XX век, т.е тя започва да служи като знак за
нашата идентичност. Докато духовната култура легитимира властта на мнозинството
над малцинствата, всекидневната култура се превръща в оръжие за защита на
малцинствата.
В основата на тази позиция стои разбирането, че всяка култура заслужава своето
място в света и трябва да бъде съхранявана. Няма по-висши и по-нисши култури,
защото всеки културен код е условност. Всяка култура е специфична. Всекидневните
култури са ценност, не заради това, което са постигнали, а заради това, което са и те
всички са достойни за уважение.
Оттук често следват различни форми на позитивна дискриминация на
малцинствата. Изхождайки от тяхното неравностойно положение, за членовете им се
осигуряват различни привилегии.
Исканията на малцинствата се основават на тяхната всекидневна култура- обичаи,
вярвания, облекло и т.н. Те се аргументират обикновено с това, че понеже са различни,
за тях трябва да има определени изключения в националното законодателство, иначе
има риск те да изгубят своята идентичност. Проблемът е в това, че колкото повече
права се дадат на подобни общности, толкова повече власт получават традиционните
лидери вътре в групата. Модерната държава защитава индивида от произвола на
роднини, старейшини, религиозни лидери.
В големите метрополии етническите и религиозните общности могат да се
превърнат в „ държава в държава”, където действат закони, често съвсем
противоположни на официалните. В такива ситуации конфликтите са неизбежни.
Например в България купуването на съпруги, практикувано от роми противоречи на
юридическите и моралните норми на страната, но се преследва от закона само ако е
свързано с насилие.
Това, което хората очакват е тяхната културна идентичност да бъде призната.
Идентичността според канадския философ Чарлс Тейлър, винаги е въпрос на диалог с
другия, тя се ражда във взаимодействието с него – едно настояваме да бъдем, друго той
вижда в нас.
Едно от оръжията в тази борба е стереотипът, т.е опростеният, агресивен образ, в
който вместо разбиране към културата на другия доминира желанието до го овладеем с
няколко щрихи. Има много стереотипи, с които сме свикнали и когато срещнем човек,
който не отговаря на даден стереотип, ние се опитваме да намерим някакви
доказателства, че този човек отговаря на тези стереотипи, защото стереотипът
опростява човешките взаимодействия. Така сме свикнали да определяме другия, така
ни е по-лесно.
В известен смисъл не можем да избягаме от стереотипите – всяко описание на
другия човек го опростява. Въпросът е винаги да знаем, че описанието е условно и да се
опитаме да разберем другия в цялата му уникалност. Особено опасни са колективните
стереотипи, които подхранват расистки, ксенофобски и националистически
настроения- най-често от това са патили евреите по времето на Втората световна
война. Обясненията за предубежденията към другия често могат да се намерят в
културния или историческия контекст.
Туризмът е една по – миролюбива форма на овладяване на другия чрез стереотип,
който лесно се разпознава. Всеки туристически център има свои емблеми на местната
култура, които туристът иска да види и все по - често културите си налагат стереотип,
за да се харесат на туристите.
По този начин образът, който културата си създава за пред другите, започва все
повече да се разминава с реалния живот на отделните хора, които я съставляват. Така в
туристическите страни се създава едно раздвояване на идентичността: един си за себе
си, друг – за другите.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Колективна култура, признаване на другия и стереотипи

Понятието култура се употребява в два основни смисъла. От една страна то представлява съвкупност от постиженията на човешкия дух,, запечатани в определени форми – книги, картини, ноти, ленти, дигитални носители и пр.Това е т.нар духовна култура....
Изпратен от:
ani0619
на 2009-03-02
Добавен в:
Доклади
по Свят и личност
Статистика:
266 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
Приносът на България и българите в Европейската и световната култура - РЕФЕРАТ
добавена от miminka96 09.02.2015
0
13
Подобни материали
 

Глобализация

13 дек 2008
·
1,102
·
9
·
1,676
·
1,091
·
1
·

Първи доклад на тема Глобализация по Свят и личност.
 

Доклад за наркотиците

01 яну 1970
·
238
·
37
·
5,341
·
516

Какво е наркотик? Повечето недоразумения на този свят възникват, защото хорaта рядко уточняват какво имат предвид, когато използуват една или друга дума или термин....
 

Богатството на Балканите - историческо и културно

31 окт 2020
·
13
·
14
·
2,182
·
20

Балканския полуостров (или още наричан Балканите) се цени още от древни времена и е носител на неописуема и богата култура. Балканите са връзката между обществото и природата, връзка, която създава цяла система от ценности, натрупали се през времето и...
 

Културни стереотипи

15 ное 2016
·
23
·
10
·
359
·
29

Стереотипите са представи и мнения, които са широко споделяни от дадено население. Стереотипите се формират от обобщаване, често твърде опростено, на един или повече отличителни белези на дадена група....
1 2 3 4 5 » 6
 
Онлайн тестове по Свят и личност
Природа и общество
междинен тест по Свят и личност за Ученици от 12 клас
Междинен тест след завършване на раздела "Природа и общество"
(Труден)
9
314
1
26.10.2011
Изпитен тест - свят и личност
изпитен тест по Свят и личност за Ученици от 12 клас
Тестът обхваща учебния материал за 12 клас по свят и личност. Включените въпроси имат само един верен отговор.
(Труден)
15
11
1
18.08.2020
» виж всички онлайн тестове по свят и личност

Колективна култура, признаване на другия и стереотипи

Материал № 294031, от 02 мар 2009
Свален: 266 пъти
Прегледан: 441 пъти
Качен от:
Предмет: Свят и личност, Философия
Тип: Доклад
Брой страници: 2
Брой думи: 504
Брой символи: 4,263

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Колективна култура, признаване на другия и стер ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения