Големина на текста:
Леон Блоа, един страстен католик, бе писал: Представете
си, че хората около вас говорят постоянно и с огромно
презрение за баща ви и за майка ви и че отношението ви
към тях се изразява с унизителни обиди и сарказми; как ще
се чувствате? Тъкмо това правят по отношение на нашия
Господ Иисус Христос. Забравят или не искат да знаят, че
нашият Бог, който е станал човек, е евреин, преди всичко
евреин по кръв, че майка му е еврейка, цвете на еврейската
раса, че апостолите са били евреи, както и всички пророци,
накрая ¬ че нашата свещена литургия е взета от еврейските
книги.Как да изразим тогава чудовищността на
оскърблението и кощунството, каквото всъщност
представлява унизяването на еврейската раса? Тези думи
са насочени главно към християните антисемити и те
трябва да бъдат чути от тях.Наистина, поразително е
лекомислието на християните, които смятат, че могат да
бъдат антисемити.Като плод на човешкия дух
християнството е религия от еврейски, т. е. месианско-
пророчески тип.Именно еврейският народ внесе месианско-
пророчески дух в световното религиозно съзнание, дух,
който беше абсолютно чужд на гръко-римската духовна
култура, както и на индийската култура.Арийският дух не е
месиански и не е пророчески, той е чужд на еврейското
напрегнато чувство за история, чужд е на очакването да се
яви Месия в историята, чрез който метаисторията да
направи пробив в историята. Трябва да признаем за твърде
знаменателен факта, че германският антисемитизъм се
превръща в антихристиянство.Върху света се е стоварила
вълната на антисемитизма, която заплашва да залее много
страни и която разрушава всички хуманистични теории на
ХIХ век. в Германия, Полша, Румъния, Унгария
антисемитизмът тържествува. Но той се надига дори във
Франция, една страна тъй силно просмукана от
хуманистичните идеи, страна, в която той бе претърпял
поражение след аферата Драйфус. Уместно е да посочим
такъв тревожен симптом, какъвто е появата на книгата на
Селин ¬ истински призив за погром. Увеличава се броят на
фрацузите, които не могат да се примирят с това, че Леон
Блум е евреин, макар че Леон Блум е един от най-честните
идеалистически и културни дейци на Франция.
Антисемитизмът твърде рязко се очертава на
повърхността на политическия живот и днес ние постоянно
четем за това във вестниците.Но еврейският въпрос не е
просто политически, икономически и правов или културен
въпрос.Той е фундаментален религиозен въпрос, който
засяга съдбините на човечеството, той е оста, около която
се върти религиозната история.Тайнствената историческа
съдба на евреите.
Самото оцеляване на този народ е нещо учудващо и
необяснимо по рационален път.От гледна точка на
обикновените исторически обяснения еврейският народ би
трябвало да е престанал да съществува.Нито един народ в
света не е издържал на подобни исторически
изпитания.Еврейският народ е народ с историческа
мисия.Той внася в историята на човешкото съзнание
самата категория историчност.А историята се оказва
безпощадна към него.Тя винаги му е предлагала гонения и
непризнаване на най-елементарни човешки права. И след
дългата история, която е изисквала от него небивало
напрежение на силите, за да се самосъхрани, този народ е
успял да запази своето неповторимо лице - където и сред
останалите народи да са пръснати евреите, всички
различават физиономията му, различават я, но често го
проклинат и мразят.Нито един народ на света не би могъл
да живее тъй продължително разпръснат и сигурно би
изгубил физиономията си.Но по неведомите пътища
Господни този народ трябва да се запази до свършека на
света.Разбира се, историческата съдба на еврейството най-
трудно би могла да се обясни от гледна точка за
материалистичното разбиране на историята.Тук ние се
сблъскваме с тайните на историята.
Еврейският въпрос може да се разгледа от различни
позиции.Но той е особено важен като вътрешно-
християнски въпрос.В миналото антисемитизмът се зароди
главно сред християните, за които той всъщност е най-
недопустим.Християните имат огромен грях спрямо
еврейския народ.Този грях се прояви особено силно през
средните векове, когато феодалните рицари преследваха и
унищожаваха евреите, за да не им изплащат дълговете си.И
2
днес именно християните дължат на евреите защита.В
Германия това вече става.Тук е уместно да споменем името
на Владимир Соловьов, който винаги е смятал защитата на
евреите от християнска гледна точка за една от най-
важните задачи на своя живот.За нас, християните,
еврейският въпрос не е въпрос за това дали евреите са
добри или лоши, а дали сме добри или лоши ние,
християните.С голямо съжаление трябва да признаем, че
по този въпрос християните са се оказали твърде лоши;
погледнато от висотата на християнското съзнание,
обикновено те са били много по-лоши от евреите.А
въпросът за това дали аз съм добър е много по-важен от
въпроса за това дали е добър моят съсед, когото аз съм
склонен да обвинявам в нещо.Християните и християнските
църкви до голяма степен трябва да се разкайват не само по
еврейския въпрос, но и по социалния, по въпроса за
войната, за конформизма по отношение на най-
отвратителния обществен строй. Въпросът за
недостатъците на евреите няма принципно значение.Не е
нужно, разбира се, да се отричат тези недостатъци,те са
много.На евреите е присъщо наистина едно самолюбие,
което дразни. Но то е психологически обяснимо: този народ
е бил унизяван от другите народи така, че той компенсира
унижението със съзнанието за своята предопределеност,
за своята висока мисия.По същия начин и германският
народ, унизяван в продължение на редица години след
войната, компенсира това унижение със съзнанието си, че
е висша раса и че е призван да господства над света.Така и
пролетариатът, най-унизената класа в капиталистическото
общество, търси компенсация в съзнанието за своето
месианско призвание да бъде освободител на
човечеството.Еврейският народ е народ с полярно
противоположни едно на други качества.Той носи
едновременно и възвишени, и низки черти, жажда за
социална справедливост и склонност към трупане на
богатства и капитали.С биполярността на своя характер
руският народ също показва черти, по които си прилича с
еврейския.Той прилича на него и по месианското си
съзнание.Антисемитите често обичат да казват, че
Библията свидетелствала за себелюбие у еврейския
народ.Но кой народ не е бил себелюбив?Не са ли били
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
КОМЕНТАРИ
(1-10 от 4)
veneravipa написа на 09 фев 2009 ОТГОВОРИ
ученичка
erwinromel написа на 17 сеп 2008 ОТГОВОРИ
студент
Национализма трябва да бъде обявен от християнската църква за ерес. - незнам кой чифутин е писат това, но му пожелавам всичко най лошо на света
ssni_pld написа на 05 мар 2008 ОТГОВОРИ
ученичка на 20 години от Пловдив , СОУ "Св. Константин - Кирил Философ"
мн ми помогна твоя материал
Kopu написа на 16 апр 2007 ОТГОВОРИ
ученик от Пловдив , СОУ "Цар Симеон Велики"
xeexex bravo dosta iz4erpatelno
 
Домашни по темата на материала
социални организации и социални институции
добавена от elis.mustafa.56 08.10.2016
0
2
български език моля вииии за 7 клас
добавена от rosi_n52 21.03.2013
0
5
Подобни материали
 

Проект за бездомните кучета (курсова работа)

02 мар 2007
·
2,449
·
10
·
1,282
·
693
·
2

Този проект е създаден по инициативата на Павел Чанов, Петър Лозанов, Николай Ноев, Димитър Митев, Найден Боримечков и Стефан Кръстев, ученици в 12г клас на Национална тъговско-банкова гимназия, гр. София.
 

За етиката, прогреса и модифицирания домат

04 апр 2007
·
105
·
2
·
649
·
1

Етичността в съвремието, като отреагиращ механизъм, не се интересува от информацията за продукта, а само от неговата приложимост и контролируемост спрямо познатите схеми на действие и приемане.
 

Социология - пълни лекции

24 авг 2007
·
3,181
·
11
·
4,623
·
1,355
·
1
·
3

Пълен курс лекции по Социология, д-р Мария Петрова, Варненски Свободен Университет...
 

Социология на политиката в творчеството на Маркс Вебер

14 яну 2008
·
683
·
8
·
873
·
267

Теорията за рационализацията на Макс Вебер е свързана с неговото виждане за “социалното действие”, което от своя страна се осланя на концепцията за господството, стоящо в основата на политическата му социология...
 

Социален статус. Статусна несъвместимост

05 фев 2008
·
294
·
17
·
3,666
·
259

Социален статус - в най широк смисъл това е позицията на човека в социологичната система. Тя е главен фактор за формиране на интересите и поведението му.
 
Онлайн тестове по Социология
Тест за изпит по социология на политиката
тематичен тест по Социология за Студенти от 3 курс
Тест за изпит на студенти в ІІІ курс, специалност "Социология"...
(Труден)
25
82
1
1 мин
13.12.2011
Тест по обща и медицинска социология
изпитен тест по Социология за Студенти от 2 курс
Използван в МУ Варна при доц. Стоянова, през 2012 година. Има въпроси с повече от един верен отговор.
(Труден)
13
74
1
1 мин
06.02.2013
» виж всички онлайн тестове по социология

За расизма

Материал № 2889, от 19 апр 2006
Свален: 2,168 пъти
Прегледан: 162 пъти
Качен от:
Предмет: Социология
Тип: Анализ
Брой страници: 22
Брой думи: 4,329
Брой символи: 36,333

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "За расизма"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения