Големина на текста:
Ще направя сравнения между два от най – известните периода в
изкуството в западна Европа през XI – XIII век. Ще сравня романската и
готическата архитектура и скулптора.
С понятието романски стил първоначално означавали онези
архитектурни паметници, които били изпълнени по римски маниер (modo
romano), сградите със сводести покрития, издигани от камък. В наше време
понятието романско изкуство обхваща цялото западноевропейско изкуство
от XI век и първата половина на XII век.
През XII век в Европа се появява нов стил в средновековното
западноевропейско изкуство, наречен готически. Термина готически е
условен и възниква през епохата на Ренесанса в Италия. Готическият стил
се установява най – рано в архитектурата, а в скулптурата, живописта и
приложните изкуства прониква неравномерно и в отделни територии с
закъснение.
АРХИТЕКТУРНО сравнение
Като цяло, мога да кажа, че романския и готическия стил си
взаимодействат в архитектурата. Главно катедралите от готическия период
са построени на основата на романските архитектурни решения за
катедрали, но се правят промени в основните елементи на архитектурата.
Романският модел за света намира израз в архитектурата, в
основните типове постройки от тази епоха. Това са църквата, манастирът и
замък на феодала.Те са масивни, тежки, гледани отвън внушават чувство
за непристъпност и суровост. Своеобразието на средновековното
строителство се проявява най ярко в манастирите. В по ранните
манастири все още се съблюдавали античните традиции. В по – късните
манастири римското наследство не се чувства толкова ясно, за това пък по
– силно изпъква сходството със замъците – крепости.
Катедралата е най – значителното творение на романската
архитектура. В Началните си форми тя била свързана с ранно
християнската базилика; значително влияние са оказали върху нея и
паметниците на християнския Изток. При големите готически катедрали
често имало изцяло запазени романски елементи, примерно порталите са
изцяло в романски стил. Може да се каже, че готически стил е нещо като
1
подобрение на романския стил, промените който се правят за създаването
на новия стил са въведени и осъществени от френската архитектура.
Архитектурни различия в църквата
- Външна част
През романския стил по план църквата е базиликална, трикорабна
или петкорабна, като страничните кораби са по – ниски от централния, а
пропорциите са издължени по посока изток – запад. Покривът отвън е
двускатен, с остър ъгъл на пресичане, което определя характерния силует
на романските църкви.
Готическите църкви от своя страна, често включват части от
рамански сгради. Много често готическите сгради се строят на мястото на
разрушени романски постройки. Главна особеност на готическата
архитектура е издигането във височина на конструкцията. С нарастването
на височината се налага необходимостта от олекотяване на стените и така
се появяват множество прозорци. Стените са само отделящ елемент, ане
носещ, както при романския стил. Характерен белег на готиката стават
малките кули, завършващи с шпилове. Високите фронтони над прозорците
и вратите, завършващи с изострен връх, са друг типичен готически
елемент.
От казаното до тук се забелязват няколко основни разлики между
двата основни стила в западно европейското изкуство през XI - XIII век.
При църквата през романския период се набляга главно на здравината на
постройката, за разлика при готиката където се набляга главно на външния
вид и височината. При сградите от романския стил се забелязва липсата на
достатъчно прозорци по стените, тъй като сградата е масивна и ниска, а
при готиката има изобилие на прозорци, който служат за олекотяване на
стените поради голямата височина на сградите. Срещат се и доста
сходства между църквите от двете епохи, поради причината, че готически
църкви са строени на местата на сгради от предходния период. Един от
общите елементи това е главният портал.
- вътрешна част
При романските църкви около абсидата често са наредени малки
абсиди. Напречният кораб, трансепта, е по – близо до абсидата и оформя
кръстовидната форма в планировката. На източната част на трансепта има
венец от параклиси (капели), а абсидата има обходен коридор, свързващ
2
абсидиолите. Към страничните кораби се строи двор с квадратна форма,
заобиколен от колонада. Около колонадата се застрояват спалните
помещения и трапезарията. Създава се цилиндричен каменен свод от
клинчати камъни.
Готическата църква се състояла от централен кораб обграден от по
малки странични кораби . долната й част обикновено е потънала в
полумрак. Тук осветлението е равно, всекидневно, сиво. Отделните звена
на централния кораб, тук се обединяват в непрекъснат поток. Параклисите
се сливат, образувайки непрекъснат венец и едва са отделени от църквата
чрез редицата на стълбовете. В готическата катедрала е трудно да се
отделят носещите части от подпорите, защото и едните, и другите се
сливат в неудържим устрем.опиращите се в стълбовете тънки колонки
превръщат стълбовете в подпорни снопове и преминават в ребрата на
свода. Тези ребра се сплитат на върха и образуват или четириделния или
шестделния скелет на свода. Ажурените стени се държат отвън от сложна
конструкция.
В готиката отчетливостта и материалността на отделните романски
архитектурни форми отстъпва място на вибрираща , лека, понякога
ажурена орнаментика. Прозорците на романската катедрала служат
изключително за източник на светлина; страничната светлина откроява
обема и пластичността на члененията, на стълбовете и плоскостите. В
готическата катедрала с нейните почти изцяло съставени от цветни стъкла
стени цари равна, безплътна светлина.
Входът на ромаската катедрала много често е откъм широката й
страна и за това влизащият в нея се оказва веднага в центъра на главния
кораб и може да обхване с поглед неговите уравновесяващи се една друга
западна и източна част. Затова пък главният вход на готическата катедрала
се намира винаги от западната страна; влизащият бива веднага увлечен от
стремителното движение на изток. В готиката масивната стена на
романската църква се превръща в прозрачна каменна дантела; тук тя почти
изцяло се състои от цветни прозорци, които заемат горната част на стената
и са главните източници на светлина. На западната страна им съответства
ажурената прозоречна роза. Откритите галерии, които в романската църква
отговарят на затворените емпори на византийските църкви и са достъпни
за богомолците, се превръщат в преминаваща в дебелината на стените
надлъжна галерия, която няма практическо значение и служи само за
облекчаване на стените. Хорът на романския храм се оформя от
самостоятелни обеми, от отделни параклиси. В готическата катедрала
параклисите се сливат, образуват непрекъснат венец и едва са отделени от
църквата чрез редицата на стълбовете. В готиката напречният кораб на
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
16 яну 2021 в 02:22 студент на 20 години от Варна - ВСУ "Черноризец Храбър", факулетет - Архитектурен факултет, специалност - Архитектура, випуск 2024
13 яну 2021 в 13:12 студентка на 43 години от София - Арт - колеж по екранни и сценични изкуства, факулетет - кино режисура, випуск 2011
06 яну 2021 в 22:45 ученик на 14 години от София - 149 СОУ "Иван Хаджийски ", випуск 2025
12 дек 2020 в 17:08 потребител на 20 години
 
 

Сравнителен анализ на романски и готически стил. (Сравнително изкуство)

Материал № 284846, от 15 фев 2009
Свален: 142 пъти
Прегледан: 225 пъти
Качен от:
Предмет: Културология
Тип: Реферат
Брой страници: 6
Брой думи: 1,039
Брой символи: 9,029

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Сравнителен анализ на романски и готически стил ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения