Големина на текста:
ЮЗУ „НЕОФИТ РИЛСКИ”
ПРАВНО-ИСТОРИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ
ИМА ЛИ МОДЕРНО СВЕЩЕНО?
МАРИЯ СЕРАФИМОВА
Благоевград
2006
1
СЪДЪРЖАНИЕ
Вместо увод3
Социологическата чувствителност8
Религията като социален феномен17
Фигурите22
Първични форми на религиозен живот67
Свещено и профанно80
Модерност и секуларизация90
Световните религии101
Двойните стандарти125
Метаморфозите и/или измеренията на свещеното 138
Приложения /1,2,3,4/ 182
2
Увод
Ще продължи ли ерата на светските религии….?
Реймон Арон
Беше време, когато Херман Кан и Антъни Уинър от Хъдсън
институт предричаха, че цивилизацията на ХХ век ще бъде по-сензитивна,
в смисъла, който влага в този термин Питирим Сорокин. Прогноза след
прогноза очертаваха един свят без изненади.
Очакваше се един модерен, емпиричен, обърнат към отсамното,
секуларен, прагматичен, утилитарен, материалистичен, епикурейски и
хедонистичен свят. Нарастващата автономност на човек и на общество като
цяло се интерпретираха в контекста на разграждането на традиционните
религиозни системи. Не липсваха и потвърждения в резултатите от
провежданите тогава емпирични социологически изследвания, когато
социолозите на религията определяха оттеглянето на религията като
основна характеристика на модерния свят. В техните анализи, както
процесите на рационализацията, така и напредването на модерността се
свързваха с тотално развенчаване на Боговете.
Но историята би била ужасяващо скучна, ако не поднасяше
непрестанно своите “изненади”.
Двадесет години по-късно религиозната “картина” изглежда
учудващо променена. Ислямът, религиозната експлозия на Изтока,
мултиформалното развитие на "новите религиозни движения", виталността
на "новите общности" трансформират физиономиите на религиозните
институции. Религията се оказва бариера, която застава на пътя на
непрестанното критическо рационализиране, каквото е според Пиер
Бурдийо социологията.
Драматичните констатации от типа “Бог е мъртъв”, настъпването на
“постхристианска епоха”, достигнали сме “края на мечтите” биват
изместени от очертаване на „реванш на Бога”, или „завръщането на
свещеното”. Те неочаквано се оказват съпроводени от присъствието на
една "невидима" религиозност, която прониква навсякъдe в т. нар.
секуларизирани общества. Независимо от кризата на религиозните
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Има ли модерно свещено?

Но историята би била ужасяващо скучна, ако не поднасяше непрестанно своите “изненади”. Двадесет години по-късно религиозната “картина” изглежда учудващо променена.
Изпратен от:
richi_sgk
на 2007-05-02
Добавен в:
Реферати
по Културология
Статистика:
657 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
хелп хелп спешноооо!
добавена от snejanka.whitesell 21.05.2014
0
9
Реферат на книгата на Хари Сагс Величието на Вавилон
добавена от Cwety21 19.01.2013
0
16
Помощ за тема по Националност и идентичност
добавена от pitbull6634 09.05.2019
2
10
хелп хелп спешноооо!
добавена от snejanka.whitesell 21.05.2014
2
16
Подобни материали
 

Трите същности в индоевропейския мироглед

17 юли 2007
·
60
·
17
·
5,554

По неписаните закони на своята раса индоевропейците са създали високоразвити цивилизации, основани на трифункционалната обществена йерархия – духовенство, войнство и черноработничество.
 

Една работа, вдъхновена от „Градът” на Клифърд Д. Саймък

07 яну 2009
·
17
·
3
·
602
·
10

„Градът е надживял своята полза и предназначение, скъп е за поддържане и е душно място за живот. Повече няма никакъв смисъл от него.” Градът умира.
 

Изкуството като отричане на действителността

15 апр 2007
·
301
·
5
·
890
·
85
·
1

Изкуството обективира сетивността и желанието, самосъзнанието и съзнанието за света, емоциите и настроенията, които като цяло се смятат за ирационални, защото думите не могат да ни дадат ясни идеи за тях.
 

Паметници на ЮНЕСКО в България

09 яну 2008
·
286
·
7
·
786
·
128

Организацията за образование, наука и култура на ООН /ЮНЕСКО/ обхваща 188 държави-членове. Нейната основната цел е да допринася за мира и сигурността в света чрез осъществяване на сътрудничество между нациите ...
 

Есе за личност

28 фев 2008
·
296
·
3
·
463
·
395
·
1

Аз съм един от малкото щастливци, отгледан и възпитан, от такава личност. Моят баща е пример за човешкия прогрес.
1 2 3 4 5 » 11
 

Има ли модерно свещено?

Материал № 27618, от 02 май 2007
Свален: 657 пъти
Прегледан: 484 пъти
Качен от:
Предмет: Културология
Тип: Реферат
Брой страници: 143
Брой думи: 27,516
Брой символи: 239,499

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Има ли модерно свещено?"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения