Големина на текста:
Неговото родно място – град Банско, има пряко
отношение към творчеството му. Семейството, от което
произхожда е пряко свързано с
националноосвободителното движение в Македония.
Баща му ЙОНКО ВАПЦАРОВ е член на революционната
организация. Средата, в която живее младият Никола,
несъмнено оказва влияние върху неговото формиране
като личност и дори предпоставя появата на някои теми
и идеи в неговото творчество, които са много близки, до
македонизма. Все пак, може би най-значително място в
съзряването му като индивид имат годините, прекарани в
Морското машинно училище във Варна. От този период
датират и първите му творчески опити. Плаванията с
корабите разширяват неговите познания за света, дават
му възможност да се докосне пряко до романтичната
първична мощ на морето, да утоли онази вечна жажда. ,
тласкаща човека към бродничество, към скитничество.
Така Вапцаров има възможност в обективната реалност
да постигне онези копнежи, свързани с отвореното
пространство и отделянето от първичната среда на
обитаване, които от отвлечена мечта се превръщат за
него в ежедневно – битов факт. На тази база по-късно в
неговото творчество се изгражда преходът към
постмодернистичните представи базиращи се изцяло на
предметната реалност /”Писмо”, “Ти помниш ли..”/ Пак по
време на обучението му в морското училище се
формират и предпоставките за появата на още един от
водещите мотиви в лириката между отношението
между човека и машината /техниката/, човека и
техническия прогреса. За Вапцаров моторът /машината/ е
въплъщение на постъпателното развитие на
човечеството към едно по-хармонично, по-модерно
общество на перманентното движение, като не се
изключва обаче и скокообразният преход /революцията/.
Техниката и в бъдещото общество, чиито предпоставки се
наблюдават в настоящето, отново ще бъде онази база
върху която ще се основава социалният просперитет.
Представата на твореца за тотора се разширява
максимално и се превръща в художествено обобщение за
новото време, за техническата ера, техническото развитие
трябва да се трансформира от цел на общественото
развитие в средство за хармонизация на човешкия
живот. Тогава техниката, нейното усъвършенствуване,
няма да доведе до дехуманизация, напротив – ще отвори
пред човечеството нови, недостижими без помощта на
машините ,/”Романтика”/. Посвещавайки своя живот, а до
голяма степен и творчеството си именно на моторите, на
техниката въобще, може да се каже, че Вапцаров,
“изстрадва” в рамките на реалното битие своите
поетически идеи. За твореца моторът е знак за всички
човешки достижения на самата цивилизация, защото той
е плод едновременно на “ръцете” но и на разума. В него
човеците са въплътили не само най-върховите научни
достижения, но и вечния си стремеж към полета на
птиците, към бързото и свободно движение в
пространството, към опознаването на цялата Земя, към
съкращаването на разстоянията във времето, които
отделят континенти,държави, градове, както и самите хора.
Техническата революция в представите на поета е не
само основният фактор за реализиране на обществения
генезис, тя е и единствен баланс осигуряващ развитието
на човечеството. Според Вапцаров индивидът като
съзнание е не само въплъщение на реалното време, но е
и неотделим елемент от него. Тази представа включва в
себе си дълга на личността към времето, който се
заключава в това – индивидът да живее така, както
изисква от него самият живот.
Ето аз дишам,
Работя,
Живея…….
/”Вяра”/
Същевременно всеки носи отговорност пред самия себе
си, пред обществото, но най- вече пред следващите
поколения, които от своя страна отново въвеждат пряко
представата за времето, но този път то е сведено до
биологичен модел. Съобразно тази гледна точка,
индивидът е длъжен не само да живее достойно, по
човешките, неписаните закони, но и така, че да осигури
бъдещето на следващите поколения. Според Вапцаров,
това може да се осъществи преди всичко чрез
“вяра” /”Вяра” “Не бойте се деца”/, защото тя е основният
2
елемент, изграждащ човешката същност. Вярата схващана
в психологически план като воля, е хуманна сама по себе
си , защото не е поза или необосновано убеждение, а е
изстрадана, многократно проверена и напълно осъзната
от индивида. Нейното име е живот, а същността й –
неговото живеене. Границите на вярата се определят от
човешката воля. Виждането на Вапцаров за нея се
определя от такива прости, но и реални, истински
ценности като дълг към времето, към историята, към
поколението, към самия живот. От тук пряко произтича и
кръгът от тези, които поетът въвежда като основни в
своите творби. Голяма част от тях са обединени в
неговата единствена стихосбирка, озаглавена “Моторни
песни”. Макар и подредени циклично в блокове /части/
носещи условното название “Песни /за/ …, значителна
част от произведенията са концентрирани около темата
битие, която пряко се свързва с обективната реалност.
Нейният образ е максимално изчистен, пределно
конкретизиран, като същевременно е съзнателно огрубен
от автора. При неговото структуриране поетът
преднамерено въвежда като присъщо качество на
действителността студенината, твърдостта, дори
жестокостта. Затова тя много често се отъждествява с
желязото _…животът със грубите лапи челични…”- “Вяра”.
Същевременно пак тази, същата груба реалност, е
назована Живот и то с главно “Ж”. Това генерализиране
цели да подчертае не само важността на обективната
реалност, но и на биологичното съществуване на
индивида в нейните рамки. Друга персонификация на
действителноста е образът на завода като част от
потискащия унищожаващия човека обществен модел. В
този образ, обобщаващ представата за действителността
в икономически, социален и дори в политически план, е
вложена представата за постепенната дехуманизация, за
умъртвяването, но Вапцаров използва друга структура
при моделирането на представата за завода.
Вапацаровият “завод” има две измерения - едното в
отрицателен план , а другото - в положителен, свързано с
живота, със свободния труд, със съзиданието и радостта.
В негово име лирическият субект влиза в двубой с
реалния живот /”Двубой”/. Тази борба обаче не се води с
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
22 ное 2019 в 23:04 потребител на 22 години
29 юли 2019 в 10:09 в момента не учи на 42 години
24 юли 2019 в 23:14 в момента не учи на 35 години от Велико Търново
26 юни 2019 в 15:26 учител на 40 години от Златоград - ОУ "Васил Левски", випуск 2016
 
Домашни по темата на материала
Доклад - Живот и творчество на Калин от Ефес
добавена от stas_956 23.11.2015
0
2
доклад по история историческа народна песен
добавена от MENEK6E 26.11.2013
0
3
Самоиронията-положително или отрицателно качество?
добавена от miminkaa1598 18.04.2013
0
6
Творчество на Шекспир - ЗА УТРЕ ПОМОЩ ! Мооля !
добавена от bozhidara.stoyanova 07.11.2012
2
16
спешно еееееееее моля помогнетееееее
добавена от - 17.10.2012
4
22
Подобни материали
 

Мотивът за проглеждането и свързаната с него опозиция мрак-светлина във ’Песен за човека’

05 май 2008
·
257
·
1
·
295
·
297

"Човекът погледнал зората, в която се къпела с блясък звезда и мислел за своята тежка, човешка, жестока, безока съдба. Тя - моята свърши... Ще висна обесен. Но белким се свършва със мен? -Животът ще дойде по-хубав от песен, по-хубав от пролетен ден".
 

Проблемът за същността и проявлението на човешката любов в "Индже"

17 мар 2008
·
1,838
·
2
·
267
·
1,101

„Старопланински легенди“ Йовков създава като сборник от разкази, които са свързани с миналото,, събития съхранени с необичайното и изключителното в народната памет. Авторът пресъздава силни и горди човешки характери...
 

Пенчо Славейков - „CIS MOLL”

02 апр 2008
·
1,026
·
2
·
732
·
796
·
1

В това трагично произведение мощно се налага жизнеутвърждаващата тема. Поетът, който със спо¬койно примирение възприема смъртта - естест¬вен неизбежен заник на живота, тук решително въстава срещу нея като съзнателно търсен изход...
 

Човекът и неговите житейски преображения в "Песен за човека"

15 дек 2007
·
1,218
·
3
·
485
·
1,064

Никола Вапцаров използва разнообразни изразни средства, с цел да насочи читателя към разбирането на човешката същност.Поетът представя две тези за човека, като го разглежда в два плана.В поемата „Песен за човека” поетът Никола Вапцаров използва средства
 

Е.Багряна - Вечната

10 дек 2008
·
761
·
2
·
301
·
337
·
2

Периода след първата световна война се определя, като постсимволизъм - осъществява се своеобразна трансформация на естетиката в едно ново поколение млади поети, възпитани в духа на символизма...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Христо Ботев - "На прощаване в 1868 г."
изпитен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тест за проверка на усвоените знания за стихотворението на Ботев "На прощаване в 1868 г.". Всички въпроси в теста имат само един верен отговор.
(Лесен)
15
13
1
5 мин
08.10.2019
Тест по БЕЛ, входно ниво за 12-ти клас
входен тест по Литература за Ученици от 12 клас
Тестът е подходящ за проверка на входно ниво на ученици от 12-ти клас. Съдържа 41 въпроса от затворен тип, изготвени по модела на матурата. Предназначен е за два учебни часа. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Лесен)
32
7
1
15 мин
12.08.2019
» виж всички онлайн тестове по литература

Светът на Никола Йонков Вапцаров

Материал № 2759, от 17 апр 2006
Свален: 635 пъти
Прегледан: 502 пъти
Предмет: Литература
Тип: Доклад
Брой страници: 7
Брой думи: 1,379
Брой символи: 11,392

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Светът на Никола Йонков Вапцаров"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Лиляна Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  39 години
35

Цветомира Вергова
преподава по Литература
в град Асеновград
с опит от  2 години
15

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения