Големина на текста:
ХУМАНИЗМЪТ В ТВОРЧЕСТВОТО НА ЙОРДАН ЙОВКОВ
Във всички свои творби Йордан Йовков утвърждава и
възпява нравствената човешка личност. Той смята, че рано
или късно у всеки човек непременно побеждава доброто,
което намира своя израз в човешкия труд, любов, духовна
извисеност и отношение към другите. Ето защо
творчеството на Йовков се превръща в песен за човека от
народа, писателят го вижда като носител на всички
нравствени ценности. Той се възхищава от способността
му да съхранява най-красивото от нравствената си
същност, въпреки тежката социална действителност.
Йовков е писателят, който наследява в най-голяма степен
особения тип реализъм на Пенчо Славейков. Неговият
реализъм е също като Славейковия- епичен, битов и
психологически. Обединителна идея на творчеството му е
стремежът на писателя да разкрие човешкия лик и
богатството на душата на българина. За да възприемем и
проникнем в творбите на Йовков, е необходимо да
познаваме майсторството му на разказвач и спецификата
му на творец. Ако го сравним с Елин Пелин или Вазов, като
разказвачи, ще открием веднага самобитността на таланта
му. Докато у Елен Пелин в основата на разказа стои една
случка или събитие, въз основа на което писателят
разкрива в условията на социалния конфликт характерите
на героите, то при Йовков конфликтът няма социална
основа, а случката и събитието са само фон на разказа. Тук
творческата идея се решава по пътя на психологическата
характеристика, защото при Йовков конфликтът е заложен
в самия герой. Така, разкривайки преживяванията, мислите
и търсенията на героите, писателят внушава своите
представи за нравствените добродетели на българина.
Поклонник на красотата- нравствена и физическа-Йовков
вярва в прераждащата й сила. Творчеството му е едно
своеобразно възраждане на античния модел за красота, на
физическото обаяние непременно отговаря духовно
съвършенство, а физически и духовно съвършеният човек
е добър и сърдечен. Йовковите разкази обикновено се
групират в цикли с обща тематика и проследявайки я, ние
откриваме нравствените позиции на писателя, неговите
представи за красивото в човешката личност и
дълбокообхватният му хуманизъм, този богат и непреходен
Йовков хуманизъм е не само традиция и висота в
българската литература, но и ярка позиция на един голям
художник и човеколюбец, който, от една страна, брани,
утвърждава и възпява човешкото у човека и, от друга, се
противопоставя на страшния процес на дехуманизация в
неговия живот.
Най- ярък, задълбочен и вдъхновен израз Йовковият
хуманизъм намира в сборника „ Песента на колелетата и
особено в едноименния разказ. Чрез героите на този
сборник писателят разкрива смисъла на човешкия живот,
стойността на човешкия труд, радостта да даряваш щастие.
Най-внушителен в това отношение е образът на Сали Яшар.
При него стихийността преминава в съзнателно търсене,
откритията са резултат на мъчително мислене,
удовлетворението е най- пълно и извисено. И това е така,
защото героят стига до своето прозрение след дълъг
размисъл и лутане, в резултат от съзнателния си стремеж
да направи добро, с което да осмисли живота си. Сали
Яшар дълбоко усеща вечността на красотата и
непреходността на обичта. Затова той иска да остави на
света нещо трайно, за да го споменават и помнят хората.
Героят търси себе си, своето място и същността на своя
живот. На него не му е достатъчно само да се труди. Той
иска да създаде нещо забележително за хората, с което да
им'бъде полезен. с което да направи живота им по-
лек. Ето защо чешмата, мостовете, ханът които иска да
построи Сали Яшар, са символи на безграничната им обич
към красотата и човека. Затова и прозрението на героя е
израз на дълбокия хуманизъм на самия Йовков:
„ Аллах...Аз съм бил сляп, аз съм бил глупав Каква чешма и
какви мостове искам да правя? Себап! Има ли по-голям
себап от тоз, който правя? Каруци трябва да правя аз,
каруци!
Бавно и трудно стига до това убеждение героят. Дълго
мисли, дълго се лута, три пъти спира своята работа, за да
си припомни и разказа на Джапар. и гласа на каруцата на
Шакире, за да види безкрайното поле с пеещи каруци, които
символизират радостта, движението и щастливите срещи.
Но затова пък той открива голямата истина на своя живот,
че смисълът на човешкото съществуване е в труда за
2
другите, че личното удовлетворение се ражда само от
признателността на другите, че личното щастие е да
отдадеш себе си на другите. Сали Яшар разбира, че
чешмите и мостовете няма да са неговият откровен дар за
хората, защото той е призван да прави каруци които да ги
свързват с песента си и да им носят радост. Това е
съдбовен момент в живота на всеки човек. Всеки трябва да
разбере за какво е предопределен, за да бъде щастлив и
обичан от тези, за които твори. Именно тук се разкрива
силата на Йовковия хуманизъм, който повелява на човека
себепознание и откритие, който призовава към творчески
труд и утвърждава красотата. Думите на Сали Яшар в края
на разказа са кулминация в прозрението на героя. Те могат
да бъдат поставени като мото на цялото Йовково
творчество: С мъки, с нещастия е пълен този свят, но все
пак има нещо, което е хубаво, което стои над всичко друго-
любовта между хората.
Това е нравственият идеал на писателя, неговото
разбиране за прекрасното в човешките взаимоотношения,
неговата представа за смисъла в човешкия живот и труд. И
точно тази представа е в основата на Йовковия хуманизъм,
утвърждаващ достойнството на личността и възхваляваш
творческото съзидание.
Друг тематичен кръг творби, чрез които се разкрива и
доказва хуманизмът на Йовков, са разказите, в които
писателят разглежда проблема за човека и войната. Тези
разкази са едно своеобразно отрицание на антихуманната
същност на това най-голямо зло в историята на
човечеството. В тях Йовков се проявява като истински
човеколюбец и вдъхновен защитник на красотата и живота.
Писателят не разбира характера на войната, но затова пък
разбира безпощадното духовно опустошение, което носи на
хората, страданията, нещастията и болките, които им
причинява. Най- ярки примери в това отношение са
творбите . Белите рози , Песента на Солвейг , Земляци и
„ Последна радост . Обединяващото ядро между тях е
мъката на писателя от погазването на нравствените закони
и разкъсването на човешките връзки. Тук войната е
изобразена чрез преживяванията на героите, чрез това,
което тя ражда в сърцата им. По същия начин рисува
войната и Дебелянов - не като бой, фронт и сражение, а
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
07 юни 2021 в 23:04 потребител на 42 години
 
Домашни по темата на материала
Съчинение расъждение върху "Последна радост" ма Йовков.
добавена от ninkov 22.03.2012
2
29
Подобни материали
 

Темата за войните в творчеството на Йовков

18 мар 2006
·
1,787
·
6
·
1,145
·
181

Темата за войните в творчеството на Йовков - кандидат-студентска тема.
 

Истината за човешкия живот според Йовков

27 дек 2006
·
1,359
·
7
·
560
·
97
·
2

Страстният човеколюбец Йовков е издал истините за човека и красотата, произведение, в което писателят показва как хората въпреки безумието и страданието остават човеци.
 

Антихуманната същност на войната в йовковите разкази


Започнал творческия си път в кръга на писатели символисти, със стихове, а след това и разкази, Йовков израства творчески през войната. Войната събужда интересите му към действителността и към човека. Тя активизира у него художника, чувството за реалност..
 

Йордан Йовков – биография


Йордан Стефанов Йовков (09.11.1880 – 15.10.1937). Роден в село Жеравна, Сливенски окръг. Като малък рисува хубаво, отличава се с начетеност и любознателност.
 

Любов и омраза в разказа на Николай Хайтов „Дервишово семе”

19 сеп 2007
·
2,731
·
1
·
317
·
900
·
40

Любовта е свещено право на всеки човек. Да обичаш и да бъдеш обичан- това е смисълът и красотата на живота.
1 2 3 4 5 » 11
 

Хуманизмът в творчеството на Йордан Йовков

Материал № 2750, от 17 апр 2006
Свален: 1,946 пъти
Прегледан: 638 пъти
Предмет: Нова българска литература, Литература
Тип: ЛИС
Брой страници: 8
Брой думи: 1,683
Брой символи: 13,533

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Хуманизмът в творчеството на Йордан Йовков"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Лидия Димитрова
преподава по Литература и Български език
в град София
с опит от  35 години
260 38


виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения