Големина на текста:
КОЛЕЖ ПО ИКОНОМИКА И АДМИНИСТРАЦИЯ
ГРАД ПЛОВДИВ
РЕФЕРАТ
НА ТЕМА: Възникване на политическите идеи в древния
свят /Гърция и Рим/. Платон. Аристотел. М. Т. Цицерон.
ИЗГОТВИЛ: ............................
Най – висок връх в развитието на политическите идеи през античността
достигат великите древногръцки философи Платон и Аристотел, които могат
да се определят като основатели на първата класическа политическа школа
независимо от съществуващите различия в техните концептуални виждания.
ПЛАТОН
Идеалната държава
В продължение на векове диалозите на Платон (427-347 г. пр. Хр.) наред с
Омировите поеми са смятани за най – висшата изява на древногръцкия дух.
Вероятно на това широко разпространено убеждение се дължи
обстоятелството, че многоброините му трудове са оцелели почти изцяло.
Платон е не само голям древногръцки философ от класическата епоха във
времето преблизително от гръко – персийските войни до възцаряването, но с
основание се смята и за създател на първата систематично изложена
политическа теория. Много изследователи на неговото творчество го наричат
„божественият Платон”.
Истинското име на Платон е Аристокъл. Роден в аристократичен атински
род, той получава блестящо литературно и научно образование. Платон е най –
талантливия ученик на Сократ, който оказва огромно влияние върху него. През
357 г. започва да преподава в гимназиона, посветена на героя Академос. Оттук
води началото си знаменитата Платонова „Академия”, в която преподава до
края на живота си и която просъществува почти цяло хилядолетие (до 523 г.).
Философското, политологичното и литературното творчество са заместили
полити -ческата дейност, към която се е стремял всеки атинянин и от която
Платон остава на страна. Самият той разказва, че „винаги е горял от желание за
политическа дейност”. Според Платон истинското занимание, достойно за
свободен човек, е да участва в обществените работи; младите хора от
благородно потекло, които влизат в Сократовия кръг, нямали други амбиции, а
и образованието, което получавали, имало за цел да ги подготви за това
поприще.
В първите си диалози Платон се придържя към метода на Сократ –
майевтика, т.е. изкуство да се накара ума да „роди” (майево – „акуширам”)
чрез задаване на последовател-ни въпроси.
По – късно Платон започва да излага собствените си възгледи чрез устата на
своя учител, който е главен събеседник в диалозите му. В диалозите от този
зрял период се оформят Платоновата метафизика и теорията за формите или
идейте – истинската същност на нещата, на които видимият свят е само
отражение.
За политологичния анализ най – голям интерес продставляват диалозите:
„Държавата”, „Политикът” (или „Държавникът”) и „Законите”. В тях
2
Платон се стреми да разбере системата на всемира чрез теорията за идеите,
природата на безсмъртната човешка душа и връзката й с тялото и да
формолира законите, които трябва да ръководят идеалната държава, защото за
него метафизиката и психологията водят неизбежно до политиката, която
трябва да претвори в дело мисълта.
Философията на Платон намира логичен завършек в политиката, както и
при Аристотел, защото в очите на древните гърци всичко води до държавата.
В диалога „Държавата” Платон дава описание на съвършената, стабилната,
най – добрата или идеалната държава, която трябва да бъде точно копие на
божествената форма или идея за държавата. И както в неговата обща
философия формите или идеите са истинската същност на нещата, така и във
философията на държавата идеалната държава е истинската, съвършената
държава, а съществуващите видове държави са изродено нейно потомство.
Държавата е практическо въплащение на най-висшата идея – идеята за
общото благо. Двата основни принципа на политическата философия на
Платон, формулирани от Ф. Уайт са:1) политическото общество образува едно
цяло със свое достойнство и общо благо, и 2) политическото общество трябва
да гледа на своето общо благо като на първа цел. Която в случай в случай на
конфликт има предимство пред другите цели.
В „Държавата” Платон пише: „Ние основаваме държавата не с цел да
направим изключително щастлива една част от народа, но по възможност да
бъдат щастливи всики граждани”. По аналогичен начин Платон дефинира и
справедливите закони – „определени от разума” и установени в името на
общото благо на цялата държава, а не на ограничена група.
Платон конструира идеалната държава, като изхожда от съответствието,
което по негово мнение съществува между Космоса, държавата и човека.
Съществува сходство между видовете държавни уредби и типовете хора. На
трите части на човешката душа – разумна, яростна и въжделяваща, отговарят
трите начала на държавата – управници, войни и производители.
Политическия идеал на Платон (подобно на Сократ) предполага управление
на знаещите, мъдрите, т.нар. софокрация. „Мъдрите трябва да водят и
управляват, а невежите да се подчиняват”. Управлението на държавата е най –
трудната професия, изискваща повече от всяка друга обучение и посвещаване.
Платон си поставя въпрос, на който отговорът е даден в диалога
„Държавата”: „философите да бъдат царе или царете философи”.
„Докато в държавите... не започнат да царуват
философите или докато сега споменатите царе и властници не
започнат истински и по задоволителен начин да се занимават с
философия, докато държавната власт и философията не се слеят в
едно и докато природните качества на тия, които сега поотделно
се стремят към едното или другото, докато по необходимост ще се
изключват взаимно, дотогава, други Главконе, мислят, че няма да
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
12 юни 2020 в 07:02 потребител на 29 години
11 юни 2020 в 22:48 потребител на 23 години
11 юни 2020 в 09:50 учител на 36 години
09 юни 2020 в 11:22 потребител
07 юни 2020 в 18:01 потребител
21 май 2020 в 11:08 студент на 21 години от Пловдив - Европейски колеж по икономика и управление, факулетет - Професионално направление икономика, специалност - Счетоводство и контрол, випуск 2022
19 май 2020 в 14:15 студент на 26 години от Сливен - Технически Колеж Сливен към ТУ - София, факулетет - ИПФ, специалност - РЕАТ, випуск 2013
 
Подобни материали
 

Политическите партии- истинските нови

22 ное 2006
·
735
·
6
·
909

Основните компоненти на една партия са идеологията, фиксирана в програма, социалната база и ресурсите /организацията и финансите/. Всяка партия изразява и защитава икономическия интерес на своята социална група или групи в съответствие с програмата и н
 

Теоретични виждания за духа на капиталистическото общество и икономическата култура

01 мар 2006
·
422
·
9
·
3,720
·
95

В общество, в което интересът към политиката е бил по-голям, отколкото към икономиката, е напълно естествено повече да се обсъждат проблемите на политическата, а не толкова на икономическата култура. ...
 

Ранен анализ за президентските избори 2006.doc

21 мар 2006
·
402
·
5
·
898
·
17
·
1

Това е прогноза и анализ на политиката на сегашния президент Първанов /2006/г
 

Косовската криза разгледана в международен аспект

22 мар 2006
·
1,053
·
11
·
2,047
·
104
·
2

Курсова работа за международните аспекти в Косовската криза
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Политология
Тест по политология за 2-ри курс, ВСУ - политически системи и режими
изпитен тест по Политология за Студенти от 2 курс
Тест по Политически системи и режими. Важи за ВСУ. Съдържа 22 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
22
184
1
26.09.2014
» виж всички онлайн тестове по политология

Възникване на политическите идеи в древния свят /Гърция и Рим/. Платон. Аристотел. М. Т. Цицерон.

Материал № 274467, от 01 фев 2009
Свален: 591 пъти
Прегледан: 527 пъти
Качен от:
Предмет: Политология
Тип: Реферат
Брой страници: 10
Брой думи: 2,083
Брой символи: 17,569

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Възникване на политическите идеи в древния свят ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала