Големина на текста:
БУРГАСКИ СВОБОДЕН УНИВЕРСИТЕТ
КУРСОВА РАБОТА
по Българска литература
на тема:
Пейо Яворов – любовна
лирика
Гр. Бургaс
29.12.2006 г.
Пейо Яворов е сред първомайсторите на българската любовна лирика и автор на
едно от най-хубавите любовни стихотворения в българската поезия. Самоят йивот на
поета е йизнена драма с излъчване на тъмна и глъбинна поезия, в самата му поезия по
много отношения определя йизнения му път. Яворовият лирически човек изживява
сложно и противоречиво не само своята социална и национална драма, не само
напрежението между себе си и света, не само конфликтите в собствената си душа, но и
своята любов. Любовното чувство в лириката на Яворов е двойнствено – светло,
жизнерадостно, нежно и чисто, но и бурно, демонично и трагично, изпепеляваща
страст. То е и поетическата рефлексия на сложната екзистенциална драма, в която една
от главните роли играе Любовта.
Обичта е една от основните теми още в ранната лирика на поета. Тя намира
своята интерпретация във виртуозните “разкази” за силата на любовта, рушаща всички
прегради, за болката от ревността, за обичта, младостта и страстта. Това са изящни
поетически визии за любовта, жизнерадостни и светли, издържали в образността и
духа на фолклора.
Одухотворяваща и спасителна обич е интерпретирана и в стихотворението “Ще
бъдеш в бяло” :
Ще бъдеш в бяло - с лейка от маслина
и като ангел в бяло облекло...
... загледан в две залюбени очи,
и тих ще пия техните лъчи –
ще пия светлина, лечебни глътки.
Тук любимата е видяна като духовно убежище , като ангел, а любовта е
самодостатъчен свят, даряващ светлина и хармония. Тя е храм на съвършенството,
благословено сакрално пространство сред греховната земя. Заглавието е своеобразно
реторично обръщение към героинята и гради очакване за диалог или интимна изповед,
в която адресатът на посланието е любимата. Първите два стиха разкриват идването на
любимата, чиято цел е да освети със сиянието си изтерзаната от съмнения душа на
лирическия Аз. Жената със своята красота и нежност, с детската невинност помага на
мъжа да изживее душевен катарзис, да изплува от мрачните сенки на нощта и жадно да
пие от вълшебната сила на любовта:
И ето усъмних се най-подир
в невярата тревожна – искам мир.
Именно тя сътворява чудото – вечният скетпик се усъмнява в собственото си неверие.
Символите на страданието, сложили мрачния си отпечатък върху повечето от
Яворовите стихотворения, отстъпват място на други символи – тези на светлия
оптимизъм. Съмнението дава път на вярата. Във влюбените очи сияе надежда и
любовта възтържествува. Финалната строфа експлицира посланието за съзидателната
сила на любовта, за любовта храм: “нов свят за двама ни, и свят, и храм”. Тя е, която
ще сътвори небесния рай от “отломките” и “съсипните на земния ад”.
И в други Яворови стихотворения образът на любимата е максимално естетизиран
(“Вълшебница”, “Пръстен с опал”). Тя е “вълщебница”, “въздушно нежна”, “кристално
чиста”. Лирическият Аз е покорен от нейната невинност и свян и като че ли не смее да
я докосне за да не оскверни безпределната и чистота.
От друга страна обаче, в духа на модернистичното световъзприемане, жената е
видяна като вместилище на греха, като дете на позора, “чудовище”, “дъщеря на
дявола”. Представата за нея е двойствена. Азът непрекъснато се колебае между вярата
във вечната женственост и кристално чиста одухотвореност и прозрението за
греховността и падението на жената. Това съмнение е смисловата доминанта в
Яворовия шедьовър “Две хубави очи”.
Лирическото чувство в стихотворението “Две хубави очи” не е константно. В
първата половина на творбата Азът е смирен, влюбен, ситуиран, в момент на молитвено
преклонение пред любимата:
Душата ми се моли,
дете,
душата ми се моли...
Образът на жената тук не само е тотално естетизиран, но и метонимично концентриран
в душата (божественото у човека) и очите (образ-медиатор между физическия и
духовен портрет на човека). Любимата напълно загубва конкретните си очертания и се
асоциира с абстрактни представи, отново отвеждащи към асоциации с божественото:
Две хубави очи. Душата на дете
В две хубави очи; - музика – лъчи.
Жената обаче е част от несъвършената, грешна земя, затова не може да бъде нито
абсолютна, нито съвършена. Това предчувствие трансформира лирическото
преживяване в тревога за нейната непоквареност и чистота. Безответността на
любимата, неразгаданото и мълчание ражда неверието и болката. Душата на мъжа
смирено се моли, но няма отговор, няма ответна реакция, нито обещание. Това поражда
трагичното съмнение в устоичивостта на женската красота:
Страсти и неволи
ще хвърлят утре върху тях
булото на срам и грях.
Веднага след тази песимистична прожекция обаче следва отрицанието и, деклариращо
отново вярата в жената:
Булото на срам и грях –
не ще го хвърлят върху тях
страсти и неволи.
Така Азът се колебае между вярата и неверието, между усещането, че красотата е
ненакърнима, непреходна, непорочна и подозрението, че тя е грешна и преходна. Двете
позиции са интерпретирани като равностойни. Това внушение се налага и от
композиционното своеобразие на стихотворението - втората му половина е огледална
проекция на първата. Кръговата постройка на творбата имплицира в себе си идеята за
вечната повторяемост на борбата между вярата и съмнението в красотата и чистотата
на любимата, за онова сложно “яворовско раздвоение между молитвата и проклятието
към жената”.
Но най-конфликтно е изживяването на любовта в стихотворението “Стон”. В него
образът на жената е сложен и противоречив. Тя е едновременно “неведение и алчна
младост”, “знойна плът и призрак лек”. Творбата експонира драмата на любовта, която

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
22 май 2020 в 15:15 студентка от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", випуск 2008
04 май 2020 в 15:51 потребител на 32 години
17 апр 2020 в 13:24 в момента не учи на 44 години
03 яну 2020 в 15:23 потребител на 29 години
14 дек 2019 в 14:29 в момента не учи на 47 години
23 апр 2019 в 06:50 ученик на 19 години от Севлиево - СОУ "Васил Левски", випуск 2019
02 апр 2019 в 18:41 родител на 42 години
17 юни 2018 в 21:22 студент на 24 години от Смолян - Филиал на ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - филологически, специалност - БЕАЕ, випуск 2019
13 май 2018 в 12:45 потребител
 
Подобни материали
 

Журналистически жанрове

09 юли 2008
·
538
·
4
·
420
·
292
·
1

Съдържа характеристика на жанровете в печатните издания. Общи характеристики на медиатекста...
 

Журналистически жанрове

01 май 2009
·
128
·
14
·
1,668
·
148

Вестник "Добруджанска трибуна" е най - тиражираният частен регионален всекидневник в Добруджа. Първият брой на "Добруджанска трибуна" излиза през септември 1944 г. ...
 

Интервю - характеристика

11 май 2010
·
167
·
4
·
982
·
194

Отговорите във всяко интервю са добри, когато от тях се раждат новини. Да се изтръгнат новини не е лесно. Обиграните в интервюта лица създават впечатление, че дават отговори, но всъщност не казват нищо съдържателно...
 

Общественото мнение:същност и значение

12 окт 2010
·
120
·
8
·
2,291
·
137

Общественото мнение е социален и политически термин, обозначаващ съвкупното вярване или мнение на обществото по даден въпрос. Обществото представлява взаимозависима мрежа от човешки отношения, в която отделните индивиди си...
 

Журналистически жанрове

14 яну 2011
·
531
·
11
·
5,408
·
885

Репортаж от мястото на събитието може да включва предишни събития, изказвания и резултати от предварителни проучвания. Днес наи-много се използват в спорта. Докато в печата и радиото репортерът рисува...
1 2 3 4 5 » 11
 

Пейо Яворов – любовна лирика

Материал № 25160, от 18 апр 2007
Свален: 1,819 пъти
Прегледан: 525 пъти
Качен от:
Предмет: Журналистика
Тип: Курсова работа
Брой страници: 9
Брой думи: 1,912
Брой символи: 15,838

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Пейо Яворов – любовна лирика"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Пенка Константинова
преподава по Журналистика
в град Велико Търново
с опит от  18 години
221 29

Марияна Златкова
преподава по Литература и Български език
в град София
с опит от  19 години
2 1,165 139

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения