Големина на текста:
Каменни надписи на древните българи с номерация на
Бешевлиев
Надпис № 2 на канасюбиги Крум
“...е брат му не го забрави, а излезе и Бог му даде и той
опустоши следните места и крепости: Сердика, Дебелт,
Константия, Версиникия, Адрианопол. Тези силни крепости
Той завзе. А на останалите крепости Бог даде страх и те ги
напуснаха и избягаха. И долната страна, той не забрави
тази страна откъдето беше излязъл с цялата си войска и
беше изгорил нашите земи сам старият, плешивият
император и беше превзел всичко и беше забравил
клетвите. И срещу него излезе владетелят Крум, за да
воюва...и отиде, за да... и опустоших..”
Силистренския на канасюбиги Крум
“и онзи побеждавайки отиде...гърците в
Маркели...грифон...Излезе Никифор...от неговия яд да не се
съберат...гърците и отново се събраха (поставеният) от
Бога и...и го срещнаха гърците...град и се спря и ...отиде
към Адрианопол и военачалниците... И на неговата войска
Крум победи и отиде...и направи жертва на (морето). …брат
си и умря императорът...””
Надписът е в лошо състояние, фрагментиран и затова
изследователите предполагат, че в него се говори за
войната 809-813г. От думата море (талатос) е запазена само
първата част (тал) така че ако някой може да предложи
друга дума на гръцки, може да се окаже, че канасюбиги
Крум е правил жертва не на морето, а на Бог. Относно
жертвоприношението Иван Венедиков цитира византийския
Неизвестен хронист, който пише за жертвоприношенията на
Крум при Влахернската врата на Цариград.: “И Крум според
обичая си принесъл в жертва вън от Влахернската врата
много хора и добитък. След това нагазил с нозете си във
водата на брега на морето, умил се, поръсил войниците си
и, приветстван от тях, минал между наложниците си , които
му се кланяли и възхвалявали. Всички от стената на града
гледали това и никой не посмял да окаже съпротива или да
прати стрела срещу него. След като изпълнил всичките си
желания и прищевки, той обсадил града и го заобиколил с
вал.” Както виждаме хронистът не е казал, че жертвите са
принесени на морето.
Надпис на канасюбиги Омуртаг – изключително важен,
защото е единственият от който може да се заключи, че
Тангра е Богът на древните българи.
“Канасюбиги Омуртаг е от Бога владетел...беше...и направи
жертвоприношение на (Бог)а Тангра ... ичиргу
(колобърът)...” Както пише Иван Венедиков в този текст при
името на Тангра понятието Бог е допълнено от Бешевлиев.
Но дали това е вярно, при положение, че от гръцката
дума "Теос" е запазена само буквата
"с", а останалото е допълнено. Името на Тангра
обаче се чете цялото. Според Иван Венедиков вместо Бог
думата може да е била епитет, да означава добър,
справедлив или нещо подобно. Всъщност според
българския каменоделец едва ли би имало нужда от
пояснение кой точно е Тангра. По нататък автора
споменава, че името на Тангра има поразителна прилика с
шумерската дума за Бог – “Денгир”. Същата шумерограма е
използвана и от хетите макар Венедиков да твърди, че те
може да са я произнасяли “Сиус”. Тук обаче
изследователят прави капитална грешка като казва: ”По-
вероятно е обаче Тенгри да няма нищо общо с шумерски.”
В житието на Тивериопулските мъченици на Теофилакт
Охридски пише за кан Омуртаг ”След като принесъл
тържествено жертва и по този случай приготвил богата
трапеза заповядал на доблестния Кинамон да седне на
трапезата и да се нахрани заедно с другите началници.”
Кинамон отказал да яде от идоложертвеното. В завързалия
се спор с кана Кинамон казал: “А тези разни богове, които
Вие почитате, аз смятам за истински демони. И ако ми
изтъкваш слънцето и месеца и ме караш да се възхищавам
от великолепието им, знай, че аз им се дивя и ги смятам за
творения – слуги и подвластни не само на Бога, но и на нас
хората”. В крайна сметка Омуртаг го оборва: “Не унижавай
боговете ни. Тяхната сила е голяма и доказателството е
2
това, че ние, като им се кланяме покорихме цялата
ромейска земя.” и го праща в затвора.
Йоан Екзарх в “Шестоднев” също говори за
слънцепоклонничеството, представящи слънцето и луната
като братя царуващи над света – единия денем, другия
нощем. Българският фолклор изобилства от приказки за
слънцето и луната.
Херодот пише за персите: ”Те не издигат статуи на
божествата си, нито храмове и олтари и смятат за глупци
тези, които им издигат. Това е така мисля аз, защото никога
те не са си представяли боговете в човешки образи, както
правят гърците. Те имат обичай да принасят жертва на Зевс
по високите планини и дават името на Зевс на целия
просторен небосвод. Персите принасят жертва също на
слънцето, месеца, огъня, земята, водата и ветровете.”
Надпис № 69 на канасюбиги Маламир
“Канасюбиги Маламир: Чепа, багатур боила колобър беше
мой хранен човек. Той се разболя и умря вътре.”
Надпис на кансюбиги Пресиян при Филипи от 837г.:
“Пресиян от Бога владетел на многото българи изпрати
кавхан Исбул, като му даде войска, ичиргу боила и кана
боила колобъра. И кавханът при смоляните...Който дири
истината Бог вижда. И който лъже Бог вижда...Българите
направиха много добрини на християните и християните ги
забравиха, но Бог вижда.”
Надпис на канасюбиги Омуртаг:
“пратеничество. И изпрати кавхан Иратаис, за да сключи
мир за 30 години...”
Игнатий Дякон пише за договора сключен между император
Лъв и канасюбиги Омуртаг: “Защото той си послужи с
техните обичаи, а те с нашите и по този начин осигури
взаимното съгласие. Та така можа да се види ромейският
император да прави възлияние с чаша върху земята да
хваща тройни бичове, да издига нагоре трева и с всичко
това да навлича върху себе си проклятие. А езичниците да
поставят ръка върху нашите Божествени символи и да се
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
16 яну 2020 в 20:13 в момента не учи на 30 години
21 мар 2016 в 14:04 студентка на 24 години от Бургас - Университет "Проф. д-р Асен Златаров" - Бургас, факулетет - Факултет по обществени науки, специалност - Педагогика на обучението по български език и история, випуск 2015
10 юни 2013 в 08:08 студентка на 28 години от Благоевград - Югозападен университет "Неофит Рилски", факулетет - Правно- исторически факултет, специалност - Право, випуск 2015
26 ное 2012 в 19:19 потребител на 33 години
 
Домашни по темата на материала
човек който няма самочувствие и не уважава достатъчно себе си не може да очаква другите да го обажават
добавена от muhammed_solak96 08.05.2012
0
16
от бунтове към организирана борба (1856-1868)
добавена от maria.stamenova03 22.11.2015
1
4
Трябва да пиша за бог Тангра.Дайте ми кратка инфо
добавена от bogomila01 19.11.2012
4
15
Подобни материали
 

Славяни. Произход, разселване и идването им на Балканския полуостров

01 апр 2006
·
858
·
8
·
1,403
·
1,902
·
3

Славяни. Произход, разселване - поминък и обществен живот, уръдия на труда, вярвания, заселване на Балканския полуостров и последици.
 

Йоан Екзарх като книжовник и учен

19 дек 2007
·
152
·
5
·
1,285
·
89

Йоан Екзарх е живял по времето на цар Симеон, както ясно се посочва в произведенията му, и е писал на "своя си език", т. е. на старобългарски. Изключително високото равнище при тълкуването на философските и богословските въпроси...
 

Въведение в Стопанската история

03 яну 2008
·
319
·
2
·
197
·
109
·
1

Стопанската история като самостоятелен предмет и като учебна дисциплина възниква в западна Европа през втората половина на 19 век.
 

Васил Априлов - будителят

01 мар 2008
·
122
·
2
·
393
·
128
·
1

Човекът, който не се страхува да издигне своя глас. Този,който смята, че начинът, по който стават нещата в нашата държава, е несправедлив и нечестен. Призоваващият към онова,което всички виждат,че е наложително да се случи,но само малцина го казват...
 

Д-р Петър Берон

11 мар 2008
·
209
·
4
·
941
·
253

Биография: абаджия, учител, лекар, учен. - Д-р Петър Берон, известен и с име Петър Хаджи Берович, е роден през 1795 год. в Котел. Баща му Хаджи Беро, абаджия по професия, бил заможен и почитан от съгражданите си...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по История
История и цивилизация за 7-ми клас
входен тест по История за Ученици от 7 клас
Тестът е предназначен за проверка на входното ниво на учениците в 7-ми клас, но може да се ползва и при проверка на изходното ниво в 6-ти клас. Включва въпроси от затворен тип, само с един верен отговор.
(Труден)
19
38
1
1 мин
18.09.2019
Междинен тест по история за 8-ми клас, 2-ри срок
междинен тест по История за Ученици от 8 клас
Тестът е изработен по новата учебна програма за 8 клас по история и цивилизации, за 2 срок. Въпросите, включени в него са само с един верен отговор.
(Лесен)
18
3
1
2 мин
13.08.2019
» виж всички онлайн тестове по история

Каменни надписи на древните българи с номерация на Бешевлиев

Материал № 2291, от 05 апр 2006
Свален: 172 пъти
Прегледан: 86 пъти
Предмет: История
Тип: Доклад
Брой страници: 5
Брой думи: 918
Брой символи: 7,135

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Каменни надписи на древните българи с номерация ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Анелия Севова
преподава по История
в град Стара Загора
с опит от  3 години
80

Маргарита Петринска
преподава по Български език
в град София
с опит от  4 години
133 12

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения