Големина на текста:
Яна Илиева Пачолова - Религиозно-традиционното правно
семейство
Софийски университет “Свети Климент Охридски”
Юридически факултет
Специалност “Право”
КУРСОВА РАБОТА
ПО
ОБЩА ТЕОРИЯ НА ПРАВОТО
НА ТЕМА:
“РЕЛИГИОЗНО-ТРАДИЦИОННO ПРАВНO СEMEЙСТВО”
Съставил:
Яна Илиева Пачолова
Ф№ 55888; 14 гр.; II поток
София, м. май, 2003 год.
I. УВОД
Религиозно- традиционното правно семейство е най-
разнообразното и противоречиво правно семейство. То
обхваща всички национални правни системи, които не
могат да бъдат причислени към континенталноправното
семейство или към семейството на общото право. В това
семейство мястото на писания закон, като основен
регулатор на обществените отношения, се заема от
естественото право.
Общото между отделните религиозно-традиционни правни
системи е върховенството на обичая като източник на
правото. Правният обичай представлява общо правило за
поведение, доказало своята целесъобразност и
ефективност, чрез многократното си прилагане от
населението. Той не е отражение на държавна воля, а на
разбиранията на хората за справедливост и морал.
Правните норми, в които се закрепват обичаите, се
възприемат предимно като справедливи предписания за
решаване на споровете, чрез които се установява
поведение, съответстващо на естествената хармония и
природните закони. Основна грижа на това правно
семейство е възстановяване на статуквото, а не
установяване на социален строй.
Религиозно-традиционното правно семейство се разделя
на четири подсемейства- мюсюлманско, индуско,
далекоизточно и африканско. Мюсюлманското
подсемейство разглежда правото като идеална система,
регламентираща поведението на хората и отношенията
помежду им, основавайки се на исляма. Идеята за правото
в индуското подсемейство се съдържа в дхарма, която учи
какъв е добродетелният живот, заслужаващ
възнаграждение в отвъдния свят.
Основни представителки на далекоизточното
подсемейство са правните системи на Китай и Япония. Там
не се търси някакво идеално право, различно от обичаите
или от правото, създадено от държавата, а се отрича
самата идея за право. На Запад, в мюсюлманските държави
и в Индия, правото е опора на социалния строй,
необходимо средство за неговата охрана. То е еманация на
справедливостта и трябва да бъде съблюдавано от всички.
В страните от Далечния Изток, от друга страна, правото се
възприема като инструмент за осъществяване произвола
на владетелите. Порядъчният гражданин е длъжен да се
ръководи не от правото, а от стремежа си към хармония и
мир. Съгласителните и помирителни извънсъдебни
процедури са за предпочитане пред съдебния процес.
Законите в тези страни важат само за тези, които искат да
ги следват. Но хората, които се ръководят от законите, а не
от приличието и правилата за добро поведение, заслужават
само презрение. В Далечния Изток считат, че правото е
добро само за варварите. В Япония има кодекси, създадени
2
по европейски модел, но хората рядко се обръщат към тях.
Самите съдилища склоняват страните към постигане на
спогодби и вместо да прилагат правото се стремят да се
отклонят от него.
Африканското подсемейство се състои от правните
системи на държавите от Африка и Мадагаскар. Повечето
от тези държави са бивши колониални страни. В тях
правото като закони, създавани от държавата, е натрапено
и неефективно. Характерното за Далечния Изток е в пълна
степен приложимо и за националните правни системи на
страните от Африка и Мадагаскар. В тях на преден план е
колективният дух, а не индивидуализма. Приоритет има
съхраняването на хармонията в обществото, а не
уважението към правото. По- голямата част от населението
на тези страни е склонно да се подчинява на естествено
установилите се традиции, вместо на изкуствено
създадените правни норми.
Все пак, независимо, че са обединени от основни общи
характеристики, националните правни системи от
традиционно- религиозното правно семейство значително
се различават.
II. МЮСЮЛМАНСКО ПРАВО
Ислям и мюсюлманско право:
Ислямът е една от световните религии, изповядвана от
повече от 900 млн. мюсюлмани в съвременния свят.
Думата “ислям” произхожда от думите салаам (мир) и силм
(състояние на мир) и означава мирно съществуване.
Ислямът е начин на живот и едновременно с това- форма
на управление, социална структура и съвкупност от норми,
регулиращи междуличностните отношения. Основните
причини за разпространението и наличието на толкова
голям брой последователи на ислямската религия се крият
в същността й. Ислямът е проста религия, основаваща се
на индивидуализма, достойнството, логиката и разума. А
наблягането на личната отговорност и задължение го
правят лесно възприемаем. Нещо повече, той не изисква
организирано духовенство или държавна воля, които да го
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
12 мар 2018 в 18:16 студентка на 45 години от Велико Търново - Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Юридически факултет, специалност - Право, випуск 2021
15 юли 2017 в 21:35 студент на 39 години от Русе - Русенски университет "Ангел Кънчев", факулетет - Обществено здраве, специалност - Социални дейности, випуск 2019
11 авг 2016 в 22:09 студент на 46 години от София - Висш евангелски богословски институт, факулетет - Обединен богословски факултет, специалност - Теология, випуск 2016
 
Домашни по темата на материала
Ако правото с нещо прилича на изкуство, къде това се проявява най-силно: 1) В законодателството; 2) В управлението; 3) В правосъдието
добавена от denica.georgieva_6251 05.03.2013
0
33
Съвременни представители на естественото право
добавена от georgi_berk 16.12.2012
0
6
"Теории и практики, нарушаващи човешките права"?
добавена от karittka 11.06.2012
0
15
Качество на законодателството - курсова
добавена от martinchy 10.12.2012
1
18
Подобни материали
 

Понятие за ’’Сигурност”

04 дек 2007
·
486
·
3
·
464

С приемането на Търновската конституция и назначаването на първото Българско правителство на 5 юли 1879г. започва самостоятелното развитие на полицейската институция.
 

Търговско право

18 дек 2007
·
498
·
3
·
1,380

1. Понятие за търговско право. 1.1. Правото се дели на публично и частно като разграничението между тях се е обяснява в зависимост от различни критерии. 1) Първият критерий е бил интересът, и по конкретно чии интереси защитава правото – още Улпиан е...
 

ЕТ и ЕООД

25 окт 2008
·
61
·
1
·
194

Кратка информация за ЕТ и ЕООД и съществни и несъществни услвия на договор за изработка.
 

Данъчно право

01 ное 2008
·
151
·
5
·
5,963

Данъка е парично невъзвращаемо и безвъзмезно парично плащане. Установено едностранно и по общ начин от държавата. Данъка е редовен бюджетен приход, който заедно с други бюджетни приходи се използва за посрещане на публични потребности...
 

Акционерно дружество

01 дек 2008
·
156
·
7
·
1,571

Акционерно дружество (АД) е дружество, чийто капитал е разделен на акции. То отговаря пред кредиторите си до размера на своето имущество...
 
Онлайн тестове по Право
Право на ЕС
изпитен тест по Право за Студенти от 3 курс
Тестът е свързан с институциите в Европейския съюз и договорите в Европейската общност. Обхваща въпроси, свързани с компетенциите и правата на страните членки.
(Лесен)
40
1
1
11 мин
06.06.2019
Тест по Търговско право за студенти
изпитен тест по Право за Студенти
Тестът съдържа 16 въпроса от областта на Търговското право и е предназначен за студенти, изучаващи дисциплината. Голяма част от въпросите имат повече от един верен отговор.
(Лесен)
16
89
1
09.11.2016
» виж всички онлайн тестове по право

Религиозно-традиционното правно семейство

Материал № 2270, от 05 апр 2006
Свален: 267 пъти
Прегледан: 77 пъти
Предмет: Право
Тип: Курсова работа
Брой страници: 45
Брой думи: 7,788
Брой символи: 68,200

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Религиозно-традиционното правно семейство"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения