Големина на текста:
ВАРНЕНСКИ СВОБОДЕН УНИВЕРСИТЕТ
„ЧЕРНОРИЗЕЦ ХРАБЪР”
ФИЛИАЛ СМОЛЯН
КУРСОВА РАБОТА
Етноконфесионалните конфликти на Балканите
Изготвил: Станислава Асенова
Специалност: ЗНС – V курс задочно обучение
Фак. №: 04952022
Проверил: проф. Смилков
Развитието на съвременната цивилизация води до загуба на идентичност, което
предопределя етническите конфликти, сепаратизма, религиозното сектантство и др.
Геополитически и геоикономическите фактори имат силно влияние върху тях. Сложно
стратифицирания свят ограничава мобилността на малките играчи, поради което
фрустрираните се затварят в религиозното, етническото и се радикализират. За това
способства наблюдаваната активност на традиционните религии. На Балканите
конфликтните райони са формирани исторически, което ограничава приложимостта на
външни модели и политически решения за справяне с конфликтите. Върху
етноконфесионалните конфликти силно влияние оказват още организираната
престъпност, крайни политически лидери и организации, тероризма и ниските нива на
сигурност. Участвалите в последните конфликти пара военни формирования имат роля
в тях. Решенията трябва да се търсят в отстраняване или минимализиране на причинно-
следствените връзки с участие на легитимните международни организации и
разширено участие на неправителствения сектор. Ключови думи: Етноконфесионални
конфликти, религиозно, етническо, геополитика, фрустрация, едно национални модели,
лустрация, интеграция, антагонизъм, историческо формиране, свой, чужд,
маргинализация, мобилност.
На Балканите при формиране на националните държави и идентичности
различни характерни белези излизат на преден план и стават ключови за само
възприятията на отделните групи. Развитието на западно- либерална цивилизация
предизвиква търсене на нова идентичност. Външните геополитически и
геоикономически актьори се проявяват в социалните, политически и идеологически
системи, като налагат свои правила, които при заплаха за своите интереси променят.
Либералните ценности предполагат равенство и мобилност при заемане на по- високи
позиции, но сложно стратифицирания свят усилва усещането за обреченост и вечно
неравенство. Фрустрираните търсят затваряне в религията и етническото като изход.
Идентичността се влияе от ценностите и се подлага на съмнение в резултат на
взаимодействието с друга идентичност. Международните конфликти целят овладяване
на материални ресурси или субективни ценности. Принадлежността към една или друга
цивилизация се основава на идентификацията. Различието, проявено в религията
разделя хората по- дълбоко отколкото етническата принадлежност. Миграционни
2
процеси, СМИ и Интернет изличават географски и цивилизационни граници, отслабва
ролята на държавата- нация, което поражда неувереност и загуба на идентичност.
Масовата имиграция да улесни процеса на обединение в Европа, но донесе и негативни
последствия. Според някои изследователи става въпрос за социален конфликт, резултат
на погрешна държавна политика. Интеграция е възможна в случай, че интегриращата
страна предложи по- високи ценности и подпомогне осъзнаването им. Това не се
решава със социално- икономически и административни мерки, доколкото попада в
културно- психологическата сфера. Сред социалните проблеми все по- остро стои
новия тип маргинализация, която се характеризира не с ниския материален стандарт, а
с изваждане от привичната обществена среда при запазване на сравнително висок
материален потенциал. Пример са опитите в постсоциалистическите държави за
приемане на лустриращи закони, които изключат определени социално стабилни в
миналото групи от възможността за социална и политическа мобилност, като в случая
социалната идентификация поражда опасности от структуриране на система от
радикални убеждения и действия. Доколкото социалните проблеми се увеличават от
етническите и религиозните, то заплахата от конфликти присъства постоянно. Някои
считат, че историческия опит може да даде решения. Проблемът с Чуждия се превръща
в особено актуален. Своето е предсказуемо и безопасно, докато Чуждото носи заплаха,
заредено е с отрицателни и агресивни черти. Образът на Чуждия се формира през целия
исторически период. В древността това става по етно- лингвистичния принцип и едва
на второ място по религиозен. Носителите на християнството са подчинени в своята
религиозна свобода на Рим, после на Константинопол. Този антагонизъм рязко
откроява образите, но способства за разпространение и усилване присъствието на
християнството му в други области. Религиозността в различни страни се усилва и
активира религиозни организации, фондове, секти и партии. Все повече конфликти
носят религиозно- етническа окраска. По известни причини мюсюлманските държави
не взимат участие при формиране на съвременните международни отношения,
стартирали след Първата Световна война, а Отоманската империя прекратява своето
съществуване, което въздейства върху целия мюсюлмански свят. Усилването ролята на
исляма в политическата сфера в последно време се обуславя от редица фактори. С
разпада на двуполюсния световен модел ислямските движения започват широко
мащабна културно- религиозна, политическа и терористична дейност далече извън
пределите на мюсюлманския свят. На Балканите още от средните векове си
взаимодействат три основни религии, принадлежността към които определя облика на
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
17 яну 2019 в 21:26 в момента не учи на 27 години от София
20 ное 2018 в 16:04 студентка на 34 години от Русе - Русенски университет "Ангел Кънчев", факулетет - Бизнес и мениджмънт, специалност - Стопанско управление, випуск 2009
14 окт 2018 в 20:36 студентка на 29 години от София - Технически университет, факулетет - Машинно-технологичен факултет, специалност - Компютърно проектиране и технологии в машиностроенето, випуск 2017
16 май 2018 в 17:08 студент на 24 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Факултет по икономически и социални науки, специалност - Международни икономически отношения, випуск 2018
03 фев 2018 в 17:02 студент на 23 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Исторически факултет, специалност - Етнология, випуск 2019
15 окт 2017 в 12:56 студент на 32 години от Перник - Колеж по предприемачество към ВСУ "Черноризец Храбър", факулетет - Икономически факултет, випуск 2010
27 сеп 2017 в 14:24 студент на 34 години от София - Технически университет, факулетет - Машинно-технологичен факултет, специалност - Стопанско управление, випуск 2017
06 апр 2017 в 15:24 учител на 27 години от Разград
14 мар 2017 в 12:14 студент на 38 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Икономически и социални науки, специалност - Макроикономика, випуск 2013
14 фев 2017 в 23:48 студент на 28 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Философско-исторически факултет, специалност - Национална сигурност, випуск 2019
 
Подобни материали
 

Методологични идей за управление на риска.


Методика за управление на риска за първи път е описана в исторически писмен източник от първи век преди христа.
 

Оценка на риска


Оценка на риска е една от най-важните задачи в стратегията за безопасност на производствените системи. Чрез нея се оценяват идентифицираните при анализа на риска опасности, поради това представлява поражение на процедурата на анализ...
 

Еволюция на концепцията за сигурност 1


Национални интереси в областта на сигурността. Среда за сигурност - международна среда за сигурност, вътрешна среда за сигурност. Рискове и заплахи за жизненоважните национални интереси. Стратегически цели...
 

Национална служба "Сигурност"


Национална служба "Сигурност" е специализирана контраразузнавателна и информационна служба на МВР за защита на националната сигурност от действия на чужди специални служби, организации или лица, насочени срещу националните интереси, за установяване и...
 

Оръжия за масово поразяване


Настоящото учебно пособие е предназначено за студентите от специалността Национална сигурност на ШУ „Епископ Константин Преславски”...
 
Онлайн тестове по Полиция, отбрана, национална сигурност
Тест по История и теория на обществената сигурност за 3-ти курс
изпитен тест по Полиция, отбрана, национална сигурност за Студенти от 3 курс
Тестът съдържа 11 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
11
1
1
2 мин
31.08.2018
Подбор на кадри в охранителната дейност - тест
професионален тест по Полиция, отбрана, национална сигурност за Студенти от 12 курс
Тестът е финален по дисциплината "Подбор на кадри и действия в кризисни ситуации" за Частен професионален колеж "Св. Георги Победоносец"...
(Труден)
14
74
1
09.02.2012
» виж всички онлайн тестове по полиция, отбрана, национална сигурност

Етноконфесионалните конфликти на Балканите

Материал № 215178, от 25 ное 2008
Свален: 292 пъти
Прегледан: 213 пъти
Качен от:
Предмет: Полиция, отбрана, национална сигурност
Тип: Курсова работа
Брой страници: 9
Брой думи: 1,110
Брой символи: 10,108

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Етноконфесионалните конфликти на Балканите"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Виолета Георгиева
преподава по Финансов контрол
в град София
с опит от  3 години
124 32

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения