Нели Пенчева
преподава по Етика
в град Стара Загора
Големина на текста:
1.Мартин Лутер и Новата християнска етика
Мартин Лутер е роден през 1483г. Той е реформатор и
немски теолог,който открива ново християнско учение. Неговите
последователи в Германия и Северна Европа са многобройни,
което позволява да се говори за трета християнска Европа.
Мартин Лутер е по-малкият идеен събрат на Еразъм
Ротердамски, но за разлика от него използва други начини да
докаже своята правота. Кулминацията в неговия живот настъпва,
когато на 31 октомври 1517г. заковава на вратата на църквата във
Вютенберг своите знаменити „Тезиси”. Лутер е изразител на
освободителната тенденция в западноевропейското християнство,
насочено срещу Римо-католическата църква и папизмът.
Стефан Цвайг дава предпочитанията си на Еразъм
Ротердамски, но признава, че Лутер притежава дарба на народен
водач. В своите тезиси той казва: „ папата не може да опрощава
никакъв грях” или „ папата не може да отменя никакво наказание,
освен онова, което е наложил”, с тези думи Лутер провокира
народа. Той достига до „ недрата на народното чувство ” според
Цвайг.
През 1546г. Мартин Лутер умира. Възраждането в
Германия идва доста по-късно, но христянската Реформация е
нейно дело. Спорът започва с проблема за индулгенциите, чрез
които Рим срещу заплащане опрощава грехове и пороци на
хората. Църквата се превръща в институция, която експлоатира,
паразитира върху данъците, намесва се в светското управление.
Най-неприемлив за вярващите е монополът върху христянската
вяра.
Мартин Лутер се противопоставя на ортодоксалния
католицизъм, според който Бог се мисли като единство от три
личности: Бог-Отец,Свети Дух,и Бог-Син(Исус Христос). Той
разединява тези три „единни неразделими ,но неслети ипостаси”.
Според немския теолог ортодоксалният католицизъм приема
понятието за субстанция, отнасящо се за трите ипостаса на
божеството. Мисълта на Лутер е революционна за
христянството. Според него божествената субстанция като
ипостасно единство трябва да бъде заменена от отношенията. Той
смята, че Бог е едновременно и омраза и любов, защото те
немогат да бъдат извън Съзиданието. По този начин Лутер влиза
в спор с Тома Аквински. Понятията омраза и любов са във
фундаментални отношения. Само омразата може да породи
светостта, само справедливостта разрешава милосърдието,
защото милосърдието е справедливост. Бог ненавижда греха и
грешния и това е необходимо отношение, защото в противен
случай Бог би бил несправедлив и би поощрявал греха. Бог мрази
защото е справедлив и обича, защото е добър. Според Лутер Бог
е колкото съществуване, толкова и воля. Тези негови мисли го
правят бунтар в областта на теологията.
Особено място в неговото учение заема Богът-Син, Иисус
Христос. Според Мартин Лутер Синът е в двойно отношение
едновременно с Бог-Отец и с хората, това отношение
конституира личността на Исус Христос. Христос е начинът да
бъде Бог-Отец. Чрез Христос Бог-Отец се изразява на земята,чрез
него раздава милост, гняв, наказание, прошка. Смъртта на
Христос е доказателството за разликата между него и Бога-Отец.
Според Лутер да се каже, че Христос е възкръснал, може да
значи само,че всеки човек може да възкръсне. Волята на Христос
се ръководи от Бог-Отец. Именно това мнение на Лутер по този
въпрос изразява голямото скъсване с една християнска традиция.
Според Мартин Лутер и догмата за Светия Дух е една от
манифестациите и модусите на Бога-Отец и неговото величие и
божественост не са детерминирани сами по себе си. Така се
оформя новата теология на протестиращите срещу Римо-
католическата църква и вероучение, новият светоглед и етика на
последователите на Лутер.
Мартин Лутер по нов начин изразява известната доктрина
за идентификация на вярата сама по себе си. Според него вярата е
вид справедливост, а тя може да е само в ръцете на Бога. Той
разбира справедливостта на Бога като Божия благодат, която
съществува преди делата на хората.
Лутер смята, че човек е едновременно греховен и праведен.
И само чрез поведението си може да разбере накъде клони
неговата морална същност, към греха или към праведността.
Необходимо е жертвеност и героизъм в страданията, за да се
постигне личностния Бог. Това е нова, типологична особеност на
християнската етика.
Учението на Мартин Лутер за личната вяра като
единствено и достатъчно условие за спасението са в центъра на
новата протестантска етика. Той формулира своята теза така:
„ Аз съм убеден, че не мога със собствени сили и разум да вярвам
в Исус Христос, моят Господар или дори да се доближа до
него,а само Светият Дух ме призова чрез
Евангелието,просветлиме със своите дарове,освети и ме
съхрани в истинната вяра”. По този начин се променят
представите за мястото на религията във всекидневието на
вярващия. Вярата се превръща в напрегнато вътрешно състояние,
в цел която човек поставя пред себе си. Така протестанската
етика е новата етика на християнството, предизвикваща
радикален преврат в душата на човека.
Според Лутер христянската вяра е в постоянна зависимост
от Бога. Ако загубим нашата зависимост, няма да можем да
страним от нашето духовно падение. Най-големият противник на
нашата вяра е спокойствието, чувството за сигурност,
задоволеността. Богът на Лутер ни държи в напрежение, в грях,
изпраща ни желания, които водят към зло. Лицемерието е
причина за самодоволството. Затова грехът подтиква духовния
човек да търси Божията благодат, да премахва горделивостта, да
страни от самоуспокоението. Христянската вяра според Лутер е
сътрудничество между действащия човек и всемогъщия Бог.
Лутер отрича средновековния католицизъм, защото той разделя
активноста на духовна и светска. Непосредствената връзка с Бога
е цялостна и единна. Всеки човек открива Бога в своята дейност и
това е всекидневна задача.
Когато римският папа отлъчва Мартин Лутер и го
заплашва с физическа разправа, на 10 декември 1520г. немският
монах публично изгаря папската була.Този нечувано дързък и
драстичен акт е не само предизвикателство срещу властта на
католическия Рим, но и началото на нова христянска вяра, ново
откритие на милостивия и всемогъщ Бог.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
29 апр 2020 в 10:36 учител на 46 години от Пловдив - СОУ "Черноризец Храбър", випуск 2013
28 ное 2019 в 16:26 студент на 28 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Философски факултет, специалност - Философия, випуск 2020
18 окт 2017 в 09:00 ученик на 17 години от София - 035 СОУ "Добри Войников", випуск 2022
19 яну 2017 в 02:18 ученичка на 24 години от Враца - СОУ "Козма Тричков", випуск 2014
11 апр 2016 в 22:22 студентка на 25 години от Велико Търново - Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Православен богословски факултет, специалност - Теология, випуск 2017
17 яну 2016 в 13:06 студент на 45 години от София - С, випуск 2015
03 дек 2015 в 00:49 студент на 31 години от София - Медицински университет, факулетет - Медицински факултет, специалност - Медицина, випуск 2016
29 окт 2015 в 13:55 в момента не учи на 29 години
17 юни 2015 в 22:27 ученик на 23 години от Айтос - ОУ "Св.Св.Кирил и Методий", с.Карагеоргиево, випуск 2016
 
Подобни материали
 

Човек е осъден да бъде свободен

07 окт 2009
·
249
·
2
·
590
·
493
·
3

В истиския смисъл на думата свобода има само при човека. Всеки човек вижда себе си такъв, какъвто е...
 

Етика

20 окт 2009
·
161
·
3
·
496
·
502

Морал и етика - моралът главно регулира взаимодействията и отношенията на хората, а етиката е теорията на морала...
 

Добро и зло

26 окт 2009
·
336
·
8
·
1,260
·
421

Етическите категории са главните, най – обобщени и най – отвлечени понятия на етическата теория за морала...
 

Уважение към другия и към себе си?

16 апр 2012
·
81
·
4
·
1,121
·
164

Уважението към чувствата на другия изразявани в състраданието или страданието милостта и прошката съчувствието и сърдечноста това са една част от етическите максими което разглежда уважението...
 
Онлайн тестове по Етика
Тест по етика и право за 10-ти клас
изходен тест по Етика за Ученици от 10 клас
Тестът е върху учебното съдържание по етика и право за 10-ти клас. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
13
781
1
07.03.2013
Бизнес етика
изпитен тест по Етика за Студенти от 3 курс
Тест по бизнес етика от НБУ, 5-ти семестър. Всеки въпрос има само по един верен отговор.
(Труден)
30
4
1
8 мин
30.07.2019
» виж всички онлайн тестове по етика

Мартин Лутер и новата християнска етика

Материал № 190870, от 21 окт 2008
Свален: 103 пъти
Прегледан: 65 пъти
Качен от:
Предмет: Етика, Философия
Тип: Доклад
Брой страници: 3
Брой думи: 573
Брой символи: 4,637

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Мартин Лутер и новата християнска етика"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Нели Пенчева
преподава по Етика
в град Стара Загора
с опит от  15 години
460 68

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения