Големина на текста:
ВАРНЕНСКИ СВОБОДЕН УНИВЕРСИТЕТ
АРХИТЕРТУРА И СТРОИТЕЛСТВО
АНАЛИЗ НА АРХИТЕКТУРНА КОМПОЗИЦИЯ
АРХЕОЛОГИЧЕСКИ МУЗЕЙ
ВАРНА
Чувството за красота и хармония е съпътствало човека още от най-
древни времена. Това откриваме в монументалните руини на нашето
архитектурно наследство. От античния облик на града са запазени много
елементи от гръцките класически ордери – дорийски, йонийски и коринтски,
които римляните приемат и обогатяват. Векове наред хората строят с тези
форми светилища, храмове за вярващите, дворци за владетели,
патрициански домове, терми.
Античното наследство на нашата древна земя е станало благоприятна
почва за развитие на богатите ренесансови форми. С идеите и под
влиянието на ренесансовата архитектура нашите възрожденски майстори
създават прекрасни образци на самобитно изкуство. Това влияние
продължава успешно и след Освобождението, когато в цяла Европа и в
Русия архитектурният декор на сградите носи пластичната украса на
Ренесанса. Това е времето, когато буржоазията подражава на
аристокрацията при стилното оформление на архитектурата така
наречения неоренесанс.
Непосредствено след приемането на първия градоустройсвен план на
Варна започва усилено строителство на обществени и жилищни сгради под
силното влияние на ренесансовата европейска архитектура във Виена,
Петербург, Одеса. Оттам идват и първите школувани архитекти. В резултат
на тяхната активна дейност Варна бързо променя облика си. Първите
сгради, които израстват, са свързани с нуждите на новата администрация и
духовното обновление.
Сградата на днешния археологически музей е построена края на 19
век, 1893 – 1900г., като е предвидена за държавна девическа гимназия.
Построена е на мястото на бившите турски казарми по предоставен проект
от белгийския министър на просвещението на българския министър –
варненеца Георги Живков. Проектът е преработен и съобразен с местните
условия от архитект Петко Момчилов. В него е предвидена значителна
паркова площ. Строежът се ръководи от арх. Христо Ковачевски от София.
Представител на държавата е арх. Шрайбер, а на предприятието
предприемач – Шуменското търговско дружество, арх. Сава Димитриевич.
За новооснованото девическо класно училище започва строежът на
импозантна сграда сред обширен парцел с лице към града и морето.
Архитектурното й решение е със строга симетрична композиция, раздвижен
силует и с пластични форми и детайли в духа на италианския ренесанс.
Възприемането на архитектурната форма е първия пласт в нейното
функциониране. Главната фасадата е с академичното деление от пет части
с богато архитектурно оформление на централната част. Крилата завършват
с антични надвишавания. Главният вход е подчертан с полукръгли арки и
елегантна колонада в йонийски стил. Сградата е увенчана с главен корниз,
пластично обогатен с конзоли. Страничните фасади са решени аналогично
на главната, но с по-пестеливи средства. Архитектурата е разработена в
стила на Италианския ренесанс с явни неоренесансови влияния.
Хармоничните пропорции на обемната композиция и озелененият двор
допринасят сградата да прилича на истински дворец. Изпълнена
великолепно, сградата има подчертано представителен вид и е едно от
върховните постижения на зараждащата се българска архитектура.
И до днес сградата на Варненската девическа гимназия е една от
най-красивите в града, буди възхищение и е гордост за варненци.
Класифицирана е като паметник от национално значение. Интериорът сега
се възстановява в неговия първообраз и сградата приема новата си функция
на историка-художествен музей от 1983г.
Входа на сградата е във височина???????????????? по-голяма за
възприемане гледна точка, за да се подчертае обекта като доминиращ
елемент. Оста, на която е разположен главният вход предполага осезаемо
равновесие на елементите от двете й страни, което като краен израз води до
симетрични решения. Оформлението на пространството пред входа
предполага достатъчно място за събиране и общуване на хората, като по
този начин се осъществява и комуникационна функция. Постига се контраст
среда – акцент чрез строителните средства и чрез тектониката.
Организацията на движението около музея е освен ????????????????
физическо условие за възприемане на пространствено разгънатата сграда,
има и композиционна роля чрез траекторията и оформянето на
пространствата и обемите спрямо него. Постигната е взаимовръзка между
елементите чрез пряката им обемна връзка. Тя прераства в художествена
поради връзките в пропорциите, размерите и геометрията. Фактурата на
сградата придава усещане за масивност, също така и за мащабното
въздействие на фасадата. Използваните цветове са хроматични от топлата
гама и подсилват материалността на формата. Общото композиционно
взаимодействие “архитектура – природа” е отразено в семантично
отношение чрез контраста. Зрителното възприемане е по едно основно
трасе – по направление на главната ос на симетрия. Пространството е
статично.
Формата на сградата е статична, пропорциите й са 1:1, което води до
квадратната форма. Мащабът на сградата е монументален, създава
величествено усещане, каквото е образованието, особено за жените по
времето когато е проектирана сграда.
Много добър ефект е постигнат с изкуственото осветление, което
играе много голяма художествено-декоративна роля. Чрез него е изградена
една “материална” архитектура, където масивните обеми се де
материализират, силуетът се активизира, а мащабът се променя. Променя
се и общото емоционално въздействие. Изкуственото осветление около
фасадата на археологическия музей е равномерно ориентирано и насочено
към главните елементи на сградата. Осветлението внася нов ритъм и мащаб
в пространството. Образа на осветителните тела кореспондира с общия
характер на средата.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Археологически музей - Варна

Анализ на архитектурна композиция- Археологически музей, Варна.
Изпратен от:
jamaica-girl
на 2007-02-20
Добавен в:
Анализи
по Архитектура и градоустройство
Статистика:
309 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Териториалното и административно-селищното устройство като наука и учебна дисциплина


Териториалното и административно-селищното устройство (ТАСУ) е връстник и спътник на човешката цивилизация. Първобитното устройство на територията започва по природосъобразен начин от човешките племена и съюзи при установяването им на постоянно.....
 

Завладяващата архитектура на Древен Египет


Завладяващата архитектура на Древен Египет - реферат.
 

Видове конвейерни архитектури


Видове конвейерни архитектури....Особености на архитектура със свръхдълги инструкции ....Формат на инструкциите- VLIW се състои от комплект инстр. съпроводени с поле за синхронизация и управление..
 

Да се състави карта на хидроизохипсите в мащаб 1:2000


Да се определи динамичния разход на потока Q за сечение B където: Да се изчисли водното количество B, което трябва да се изчерпва от строителния изкоп с дълбочина 6 m до пълното изсушаване на изкопа.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Архитектура и градоустройство
Тест по история на архитектурата
междинен тест по Архитектура и градоустройство за Студенти от 1 курс
Тест по история на архитектурата, обхващащ периода от III - IV век пр. Хр. до XX-ти век. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
28
18
1
4 мин
09.08.2013
» виж всички онлайн тестове по архитектура и градоустройство

Археологически музей - Варна

Материал № 18270, от 20 фев 2007
Свален: 309 пъти
Прегледан: 87 пъти
Качен от:
Предмет: Архитектура и градоустройство, Технически науки
Тип: Анализ
Брой страници: 3
Брой думи: 462
Брой символи: 4,029

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Археологически музей - Варна"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения