Големина на текста:
ЕСХИЛ - „ПРИКОВАНИЯТ ПРОМЕТЕЙ”
ПРОМЕТЕЙ - СИМВОЛ НА ЧОВЕШКИЯ ПРОГРЕС
Прометеевият образ е първият пример за герой-хуманист в световната литература.
Създаденият от Есхил образ на драматургичен герой се основава на ранния Хезиодов
мит, но носи белезите на едно по-късно мислене на древния елин. Пречупен през погледа
на Есхил, образът на Прометей се превръща в герой, който остава в световната
литература като вечен символ на човешкия прогрес.
Прометей е вълнуващ пример за това, как една отделна личност, надарена с
безгранично човеколюбие и воля да отстоява принципите и идеите си, дава своя принос
за развитието на човечеството, макар да знае колко много трябва да пожертва в името на
този идеал.
Есхиловият герой е носител на ново мислене. Саможертвата в името на
простосмъртните е непонятна за олимпийските богове Океан, Хермес, Власт, Сила и
самодържеца Зевс. Нито един от тях не може да вникне в същността на великото му
дело, нито да оцени себеотрицанието и саможертвеността на титана. Те дори считат
жертвоготовността му за проява на неблагоразумие и слабост. Именно в
противопоставянето на начина на мислене на Прометей и останалите божества е заложен
контрастът между старо и ново, прогресивно. Думите на Зевсовия слуга Власт към
Хефест: „Мрази го! Бог е, но на боговете пръв враг - той даде твоя дар на смъртните!”
са доказателство за страхопочитанието към владетеля на Олимп и сляпата вяра на
повечето богове в него. Те му се подчиняват безусловно, без да смеят да се опълчат
срещу силата и гнева му. Прометей не само има смелостта да се противопостави на
мълниеносеца, но го прави открито и с пълна увереност в правотата си. Дори и да знае
(благодарение на пророческите си способности) колко много болка и страдание го чакат
заради любовта му към хората, титанът нито за миг не се разколебава и твърдо отстоява
взетото решение. Нещо повече, съзнанието за извършената добрина го изпълва с гордост,
както откритието радва учения, и му дава морални сили да търпи насмешливото мнение
на Океан, Хермес, Власт и Сила:
Та ето всичко, с кратка реч изказано:
от Прометей са всичките умения!
Дори и да е прикован и лишен от свобода. Прометей побеждава в словесните двубои
със слепите изпълнители на Зевсовата воля. В диалога между титана и Океан проличава
твърдостта, която Прометей проявява, докато останалите богове, предпочитайки да
останат на страната на Зевс, са изменили на предишните си позиции: „Завиждам ти, че
си между невинните, след като с мен сподели всички дързости...”
Прометей не пропуска да иронизира низостта на Океан. Титанът воюва за морално
превъзходство над Зевс. В трагедията на Есхил най-силният между олимпийските богове
е представен косвено чрез своите слуги и поддръжници и победата на Прометей над
някои от тях в словесен двубой представлява всъщност своеобразна победа над Зевс.
Дори и окован, благодетелят на хората нито за миг не се поддава на предложението да
бъде освободен, ако предскаже бъдещето на мълниеносеца. Той е носител на огромна
морална сила и високи идеали, от които не би се отказал. Пренебрегвайки себе си в
името на простосмъртните и опълчвайки се гордо срещу Зевс, Прометей отстоява новото
и възвишеното в себе си, което така ярко го отличава от останалите. Неговото дело
допринася за развитието на човешката цивилизация. Но има нещо още по-силно -
Прометей е първият, осмелил се да не зачете Зевсовата воля и да защити правото на по-
1
слабия. Такова дръзко поведение не е имал нито един от боговете на Олимп, въпреки че
във вижданията на древните гърци те са носители на идеала им за съвършенство.
Прометей нарушава установените представи за хармония, но в по-късен стадий от
развитието на човешкото мислене, поведението му печели симпатии и уважение.
В Омировата „Илиада” епическият герой Ахил се счита за най-съвършен сред
останалите воини и дори ,,конеукротителят” Хектор не може да бъде смятан за по-могъщ
от него. Причина за това е неговият начин на мислене, проявен при раздялата с
Андромаха и в двубоя с Ахил. Хектор не иска да загине, но не защото е страхливец.
Изпитва чисто човешки чувства - любов и жажда за живот. Това е възприемано от
древните гърци като проява на слабост. Погледнато от съвременна гледна точка обаче,
тази негова проява е напълно нормална и е признак на по-различно мислене от това на
обикновения епически герой, готов на всичко, воден от своя гняв. И в „Илиада”
съществува противопоставянето на утвърдената стара представа за образа на героя и
новото, което чака да бъде осмислено и оценено.
Именно това ново и различно мислене може да развенчава утвърдените догми и да
проправя пътя на прогреса в развитието на човешката цивилизация. Поведението на
Прометей може да се оцени и като ненужно дръзко, както мислят Зевсовите слуги.
Заслужава ли си да се извърши такава саможертва в името на простосмъртните и какво
носи тя, освен страдания? Наистина даровете на Прометей към човешкия род са плод
единствено на неговото желание да улесни и да внесе светлина в живота им и не биха
могли да му донесат нищо друго освен удовлетворение. Затова и носителите на робско
мислене. Каквито са Сила, Власт и Хермес, не разбират постъпката му. За тях е безсмис-
лено да се прави нещо за другите, особено ако си заплашван от гнева на Зевс. Хермес
пита:
И какво не погазва, че той е без ум?
Обузда ли беса си, макар и за миг?
Заплашва Прометей със страшни мъки:
ако не ме послушаш, помисли каква
ужасна буря и море от бедствия
ще те слети...
Като слуга на Зевс, самият той изпитва страх от него и оценява Прометеевата
смелост като безумие. Съзнанието му е също толкова робско, колкото и това на Сила и
Власт.
Прометей намира съчувствие от Океанидите, Хефест и Йо, но никой от тях
всъщност не може да го разбере напълно. Единствен той се е осмелил да се изправи
срещу Зевс и да понася вековни мъчения. Въпреки че му съчувстват, те не биха могли да
бъдат като Прометей. Затова той е сам. Дали винаги тези, които се жертват в името на
човечеството, са съвсем сами в делото си? Едно обаче може да се каже и да е валидно за
всички тях: щом с цената на своите усилия са допринесли за развитието и
усъвършенстването на човечеството, те са символ на прогреса и ще имат достойно място
в историята на нашата цивилизация.
С образа на Прометей Есхил изгражда превъзходен пример за хуманен герой. В
историята има още много такива благодетели на човешкия род, но Прометей е
първообразът и затова името и митът за него са символ на нов тип мислене, саможертва
и прогрес за цялото човечество.
Олимпиада по БЕЛ, 2003 г.
2

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Прометей - символ на човешкия прогрес

Прометеевият образ е първият при­мер за герой-хуманист в световната литература.
Изпратен от:
wolfman91
на 2007-02-19
Добавен в:
Теми
по Митология
Статистика:
707 сваляния
виж още
Материалът се намира в следните категории:
Теми по Митология рядко сваляни с 2 страници от преди повече от година Други от Ученици
 
Подобни материали
 

Митът. Същност и съдържание

22 яну 2008
·
123
·
4
·
553
·
48

Неизвестното винаги е събуждало желание в човека да проникне чрез своя ум в неговите тайни, да го опознае и обясни. Човек е усвоявал света, в който живее, практически и духовно. Една нова истина ведната е пораждала нов интерес...
 

Митовете - Ритуал и фантазия

19 яну 2008
·
446
·
2
·
359
·
514
·
1
·
3

Митът е свещен разказ.Лицата описани в митовете не са обикновенни човешки същества,те са митични богове или герои.Рутуал и фантазия са две различни думи описващи най-добре митът.Чрез ритуала се предава на зрителите самия мит.Има много силна връзка...
 

Има ли място за митове в днешни свят?

05 юли 2007
·
235
·
2
·
402
·
132

Митът безспорно възниква на един примитивен стадий от развитието на човешката цивилизация. В по-късни времена с диференцирането на познанието редица от неговите функции се поемат от науката, икуството, морала, обществените норми.
 

Митологията в историята на старогръцката култура

09 юни 2007
·
307
·
13
·
4,956
·
276
·
1

Старогръцката митология – набор от разкази, образи и мотиви.
 

Старогръцката митология

07 май 2007
·
249
·
7
·
2,301
·
139

Митът е съхранил начина, по който човек е започнал да се отнася към света и към себе си, начина, по който е възприемал и преживявал своето единство и своята различност от съществуващото, своето начало, място и край в него.
« 1 2 3 »
 

Прометей - символ на човешкия прогрес

Материал № 18230, от 19 фев 2007
Свален: 707 пъти
Прегледан: 277 пъти
Качен от:
Предмет: Митология
Тип: Тема
Брой страници: 2
Брой думи: 564
Брой символи: 4,591

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Прометей - символ на човешкия прогрес"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения