Големина на текста:
Древната цивилизация на Египет представлява за света
един уникален пример за развитието на културата,
изкуството и философията на древността.
През всички епохи и династии на Египет изкуството като
цяло е запазило един и същ характерен облик. Ярките и
отличителни черти типични за това изкуство спомагат то да
бъде класифицирано и разграничено от останалите древни
култури. Официалното египетско изкуство, привилегия на
високата класа се характеризира със строгата каноничност и
подчертано ритуална и тържествена функция.
Култът към мъртвите съпътства целия живот и култура на
египтяните. В архитектурата това са гробниците и
храмовете, изпълнени със стенописи и релефи образци на
живописта, в скулптурата малките пластики, ушебтите и др.
– всички създавани с цел да възхваляват и почитат боговете
и фараона, който се е смятал за богоравен, властта както и
ритуалите и традициите свързани със задгробния живот.
Египтяните са почитали силно култа към отвъдното, към
богът на задгробния живот – Озирис, към мъртвите и
техният бог – Анубис. Освен различните храмове, едни от
най – сакралните паметници са гробниците – уникален
образец на изкуството. През различните епохи те са се
изменяли и доразвивали, но навсякъде е застъпена вярата в
” Ба „ духа, неуловимото, нематериалното и божествената
сила „ Ка ” – душата, смисъла и същността на човека.
За да се съхрани „ Ка ” , която напуска тялото в момента на
смъртта, тя трябвало да се запази „ връщайки се ” в нещо
материално – балсамираната мумия на покойника или
негова мемориална статуя.
Балсамирането е било привилегия само на най – богатите
слоеве. За обикновения египтянин се използвали малки
фигурки – статуетки наречени „ Ушебти ” поставяни в
гробниците.
Един от първите примери за мемориално и окултно
приспособление е Сакара – „ Градът на мъртвите ” намиращ
се около Мемфис столица от Старото царство.
Представлява уникално скално съоръжение, в което
египтяните погребвали своите мъртви. Цялата местност е
осеяна от погребения, свързани със сложни религиозни
ритуали. Изградена е от изсечени в скалите камери и
разположените над тях „ Мастаби ” пресечени пирамиди.
Те са изграждани по – рано от земя и пясък, а след това от
камък. Наред с многобройните камери, предназначени за
висшите представители на обществото, Сакара е характерна
със сложния лабиринт от безброй коридори и скални
камери, определени за погребенията на свещените животни.
В този ансамбъл наречен „ Серапион ” , разрастващ се в
продължение на векове, са били пренасяни животни от
цялата страна. Открита е и огромна ниша / с неизяснена
функция / с прави стени и отчетливо очертани ъгли, на
чието дъно е можело да се постави многотонен саркофаг.
Непосредствено до главната погребална шахта се намира
втора подобна на нея – в основата си е съединена с редица
наклонени отвори водещи към първата.
Погребалното пространство е било запълвано с пясък, а
отгоре поставяли каменния саркофаг и отваряли пробитите
тунели. Чрез източването на пясъка в съседната шахта
саркофагът плавно се спускал до дъното.
Това мемориално съоръжение е дело на първият по –
известен архитект на древността – Имхотеп. Той е изградил
цялостната концепция на египетския храм, основа за
храмовото и ритуално строителство през всички периоди.
Новаторско за това време е решението на Имхотеп да
изгради последователно вертикални мастаби пирамиди с
намаляващи размери – стъпаловидната пирамида на
фараона Джосер от трета династия – известна като
„ майката на пирамидите ” .
Около пирамидата на Джосер е имало множество дворцови
постройки обградени със стени от колони. Откритието на
Имхотеп получава развитие в изграждането на ансамбъла от
големите пирамиди от четвъртата династия – Хеопс / Хуфу /
, Хефрен / Хафра/ , Микерин /Менакур / в Гиза.
На Хемиун – архитект на Хеопсовата пирамида, както и на
строителите от следващите периоди остава само да следват
и доразвиват установените методи. Около големите
пирамиди има множество по – малки – на роднините,
велможите и близките на фараона.
Материалът, от който са изградени пирамидите е варовик, а
по онова време те са били облицовани и с алабастър –
разновидност на марамора.
Пирамидата на Хеопс е най – известната каменна сграда в
света. Насочването на й към небето е имало особено важен
смисъл. Тя като вечно жилище на фараона, предназначено
да запази неговия тленен образ мумията, е свидетелство за
астралния и религиозен характер на строителството в
Египет свързано с вярванията и символиката на звездите.
Астралния смисъл на съществуването на фараона след
смъртта е свързан със сложни ритуали, а уникалната
вътрешна конструкция на пирамидата е приспособена
именно за изпълнението им. Освен главния тунел водещ
към централната камера, още три шахти са изградени в
структурата на пирамидата. Едната води също към
централната камера, а другите две разположени симетрично
са насочени към небето. Различните по абсолютни размери
пирамиди винаги имат еднакви съотношения между трите
си измерения – дължина, височина и широчина, което
символизира в египетската представа хармонията на света.
Религиозно – мистическата роля на пирамидата се
осъществява чрез средствата на архитектурата.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
23 апр 2019 в 18:44 в момента не учи на 24 години от Ловеч
19 окт 2018 в 15:58 ученик на 20 години от Русе - СОУЕЕ "Св. Константин-Кирил Философ", випуск 2018
28 ное 2017 в 10:39 родител на 41 години
27 апр 2017 в 10:20 студент на 28 години от София - Университет по библиотекарство и информационни технологии, факулетет - Културно-историческо наследство, специалност - ифкин, випуск 2017
 
Подобни материали
 

История на изкуството (визуални изкуства - живопис, скулптура, архитектура)

09 ное 2008
·
746
·
8
·
1,797
·
686
·
2

Праистория-палеолит,неолит,мезолит, античност-Египет,Древно царство,средно царство,ново царство,Месопотамия,Шумеро-акадски период,Старовавилонски период, Асирийски период,Ново Вавилонски период,Егейско изкуство,Минойско изкуство, средновековие, ренесанс..
 

Изкуството на Древен Египет

23 фев 2011
·
70
·
13
·
616
·
218

Древноегипетско изкуство е форма на изкуство, което датира от 5000 години, появява се и се оформя в Древен Египет, цивилизацията която се намира в близост до река Нил. Древното египетско изкуство, представено в рисунки...
 

Свобода и ограничения в изкуството

11 ное 2008
·
68
·
2
·
257
·
59

Изкуството се изразява в това да видиш и да съзреш. Да откриеш частица от себе си, да усетиш със сърцето си. То е магия, опиянение, сила. Незабравимо пътешествие в недрата на човешките мечти и копнежи, експлозия от цветове, игра на въображението...
 

Особености на урока по изобразително изкуство

10 яну 2009
·
337
·
3
·
472
·
349

Всяка форма за организиране на познавателната и изобразително – творческа дейност на учениците условно се характеризира с три основни части...
 

Барок

10 яну 2009
·
224
·
2
·
336
·
126
·
1

Стил в западноевропейската архитектура и изкуство, свързан с културата на римокатолическата религия и контрареформацията. Разпространен в Европа и Америка (края на 16 - средата на 18 в.)...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Изобр. изкуство
Тест по Изобразително изкуство за 8-ми клас
изпитен тест по Изобр. изкуство за Ученици от 8 клас
Тестът е изпитен за 8-ми клас и се фокусира върху понятията от изобразително изкуство и историята на изкуството. Съдържа 11 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Степента на трудност не е висока, тъй като възможните отговори са само два - А или Б.
(Лесен)
20 минути
11
40
1
1 мин
11.11.2016
История на изкуството
матура тест по Изобр. изкуство за Ученици от 12 клас
Общо подбрани въпроси за матурата по "История на изкуството". Част от тези въпроси се паднаха на матурата 2018 г. на НГПИД "Академик Д. Узунов'' град Казанлък. Включени са само въпроси от затворен тип, с един верен отговор.
(Труден)
22
2
1
2 мин
15.07.2019
» виж всички онлайн тестове по изобр. изкуство

Религиозна, ритуална и тържествена функция на изкуството в Египет

Материал № 176343, от 10 сеп 2008
Свален: 117 пъти
Прегледан: 45 пъти
Качен от:
Предмет: Изобр. изкуство
Тип: Реферат
Брой страници: 10
Брой думи: 1,356
Брой символи: 11,620

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Религиозна, ритуална и тържествена функция на и ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Едуард Кендерян
преподава по Изобр. изкуство
в град Велико Търново
с опит от  1 години
27

Ваня Иванова
преподава по Изобр. изкуство
в град Варна
с опит от  2 години
76 14

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения