Ирина Димитрова
преподава по Музика
в град Варна
Големина на текста:
Основни музикални дейности
Трите основни музикални дейности, които се осъществяват в процеса на
обучение, в рамките на общообразователното училище, са: възприемане,
изпълнение и съчиняване на музика.
1. Възприемането на музика е най-необходимата музикално-естетическа
дейност, поради факта, че тя звучи навсякъде около нас и ние волно или неволно
сме подчинени на нейното въздействие. Ежедневно всички ние слушаме, чуваме
музика, като фон – в автобуса, в къщи, магазина, службата и т.н. Дори в този си
вид тя не е избрана случайно. Електронните медии (радио, телевизия) – ни
внушават например, че дадена песен е много хубава (чрез принципа на
повторението и богат визуален материал) с цел най-вече да си я купим. Или сутрин
звучи по-енергична музика, която да ни ободри и предразположи положително за
настъпващия ден и т.н.(в зависимост от целите, които се преследват – да се
“освежим”, замислим, развеселим или да събудят в нас по-дълбоки възвишени
чувства и емоции). В автобуса най-често звучи фолк, поп-фолк, сръбска, гръцка
или циганска музика, която най-често е предпочитана от шофьорите, въпреки че на
повечето пътници не им допада или не й обръщат внимание. Въпреки това
музиката явно въздейства положително на хората, които са избрали да я слушат,
макар на по-материално и първично ниво. Всички сме виждали коли, които
преминавайки покрай нас се “тресат” от модерния напоследък рап, който дори не
може да се определи като музика, а е нещо средно между декламация (с текст “на
високо улично равнище”) и ритъм. Мога да приведа примери от популярната
музика, където гъмжи от пропяли танцьори, гимнастици, манекени и пр., които се
опитват да ни убедят, че пеят страхотно и най-вече, че правят изкуство. Най-
лошото е, че някои хора и най-вече по-голямата част от младото поколение им
вярва и мисли или се залъгва че, “граченето” е пеене. Всички тези явления, според
мен не са случайни, а следствие от материалното, духовно и културно равнище на
нацията ни. А, защо не и в по-глобален план, където човекът е “автоматизиран”,
яде полуфабрикати, живее “полуфабрикатно” и слуша “полуфабрикатна” музика?
В този ред на мисли, съзнавайки влиянието на “фоновата” музика, колко повече
би въздействала музиката, която се слуша целенасочено и е носител на възвишени
чувства и емоции? Колко много може да се почерпи от срещата със стойностна
музикална творба, изпълнена на живо, на високо художествено равнище? Тя е
способна да ни “пречисти”, възроди, да ни разкрие неподозирани духовни светове
и богатства. Съпреживявайки я ние бихме могли да се свържем с миналото,
бъдещето или настоящето, да се докоснем до Бог.
Ето защо аз смятам, че възприемането на музика е особено важно за
развитието и възпитанието на младите хора. Това може да се осъществи, както в
семейната среда, така и с помощта на музикалния педагог на базата на
методически и дидактически правила, практически и творчески дейности,
“подплатени” с много любов, съзнателност, професионализъм и упоритост.
Методиката на музикалното възпитание налага с учениците да се работи
целенасочено за изграждане на ценностна система за ориентиране и подбор, а също
така и за усвояване на умението да се слуша с “разбиране”.
Качествата, чрез които могат да се реализират горепосочените задачи са:
музикален слух, музикална памет, образно-асоциативно мислене и не на
последно място богато въображение.
1.2. Музикален слух.
Чрез музикалният слух и елементите, които го изграждат, се осъществява
точното и адекватно възприемане на музика (за подробно онагледяване вж.
приложената от мен таблица).
При мер № 1
1. Видове музикален слух.
В музикалната психология на Христозов пише, че музикалният слух се разделя
на “вътрешен” и “външен”(Христозов 1995, с.84).
? “Вътрешният” музикален слух представлява способността на човек мислено
да си представя музикални тонове и техни съотношения, без помощта на глас или
инструмент. Той се изразява при вътрешно “пеене”, използване на музикални
образи и създаване на музикална творба чрез формиране на музикалния замисъл.
? Чрез “външния” си музикален слух ние възприемаме действителни
музикални впечатления от обкръжаващата ни среда. И двата вида слух трябва да се
развиват паралелно.
За целите на общото образование работата с “вътрешния музикален” слух е по-
скоро статична, защото не се борави с нотни знаци и не може да се проследи
достатъчно ясно нивото на развитието му. Разбира се съществуват много варианти
за работа без използване на ноти. Това може да бъде изпяване на темата, както на
току-що чуто, така и слушано в предишните часове музикално произведение.
Вариантите за работа са многобройни и поради факта, че елементите на
музикалното възпитание (музикален слух, ладов усет и т.н.) са неразривно
свързани помежду си (вж. Пример 1). При работа за развитие и
ладов
усет
метроритмичен
усет
осъзнаване на
музикалната
мисъл
слухови
представи
проследяване
на музикалния
образ
темброви
слух
динамичен
слух
осъзнаване
на тембрите
усет за
многогласие
възприемане
на звуковите
комплекси

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Основни музикални дейности

Разглеждане на основните музикални дейности, които се осъществяват в рамките на общообразователното обучение по музика.
Изпратен от:
tetzi
на 2008-06-14
Добавен в:
Курсови работи
по Музика
Статистика:
651 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Композиторите на романтизма

26 окт 2009
·
135
·
6
·
1,194
·
165

За Европа 19 век идва с разбити идеали за свобода и равенство между хората, с рухнали илюзии и мечти за по добър живот...
 

Любомир Пипков

09 май 2011
·
108
·
10
·
4,208
·
279

„Янините девет братя” в творчеството на Любомир Пипков – проблемът на българската музикална култура – критики и дискусии...
 

История на музиката - 1 част

04 дек 2006
·
814
·
8
·
2,289
·
553
·
2

Произход и социални функции на музикалното изкуство. Сведения за праисторическата музикална култура.
 

Пънк-субкултура

28 дек 2006
·
325
·
5
·
642
·
69

Пънк-субкултура, пънк идеология, конфликти с определени политически и обществени идеи, разногласия и критика във и към пънк-субкултурата, пънк групи.
 

Оркестри /симфонични жанрове/

06 яну 2007
·
294
·
2
·
169
·
152

Съдържа описания,характеристики и нещо повече за симфоничните жанрове.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Музика
Тест по музика за 5-ти клас на тема "Пирин, Родопа, Тракия"
междинен тест по Музика за Ученици от 5 клас
Тестът е по музика за ученици от 5-ти клас и съдържа въпроси за три фолклорни области на България - Пирин, Родопа и Тракия. Това е учебен материал от първата половина на първи срок на 5 клас. Някои от въпросите имат по няколко верни отговора.
(Лесен)
10
469
1
08.07.2013
Входно ниво по музика за 7-ми клас
входен тест по Музика за Ученици от 7 клас
Тестът обхваща въпроси от целия изучен материал, като може да се ползва и като изходно ниво по музика за 6-ти клас. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Лесен)
10
409
1
04.12.2015
» виж всички онлайн тестове по музика

Основни музикални дейности

Материал № 164102, от 14 юни 2008
Свален: 651 пъти
Прегледан: 630 пъти
Качен от:
Предмет: Музика
Тип: Курсова работа
Брой страници: 19
Брой думи: 2,213
Брой символи: 19,698

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Основни музикални дейности"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Борислав Борисов
преподава по Музика
в град Пловдив
с опит от  5 години
1 102 5

Ирина Димитрова
преподава по Музика
в град Варна
с опит от  30 години
41 5

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения