Големина на текста:
Константин Преславски
Константин Преславски е книжовник,който доразвива
Кирило-Методиевото дело и организира българският
духовен живот в тогавашната столица на България-Преслав
през т.нар."Златен век на българската култура".Освен с
богословска дейност,той се занимава и с литературни
творчество.Превежда творби като "Словата на А нтоний
Александрийски против арианите",създава значителния за
този период,книжовен труд "Учително евангелие",което се
състои от четири части:"Азбучна молитва","Пролог","51
беседи с евангелски тънкнования","Черковно сказание" и
"Исторкии". Биографичните сведения за този автор са
оскъдни.Предполага се,че Константин е принадлежал към
Симеоновия книжовен кръг в Преслав и е един от преките
ученици на Кирил и Методий.Участвал редом с тях в
просветителската дейност въвВеликоморавия.Избран за
български епископ в Преслав,воден от чувството си за
дълг,заедно с преводните си книги,той създава и
оригинални творби,вдъхновени от новата писменност на
славянските народи за възхвала на буквеното слово като
нов път и възход за народите,които имат неговата светлина.
Най-известна сред литературните му творби е "Азбучна
молитва".Тя е истинска поетична творба,една от малкото в
стробългарската литература,отличаваща се с висок
творчески заряд и изкусна стихотворна форма.Чрез формата
на акростиха се вплитат последователно поредните букви на
глаголическата азбука,изписващи името и,като спомага да
се запамети по-лесно азбуката. "Азбучна молитва" отразява
един много важен момент от живота на народа ни-
приобщаването към християнството и оттук необходимостта
от утвърждаването му чрез писменното слово. Тъй като за
средновековния човек всичко добро и ценно идва от Бога,в
началото на стихотворението Константин Преславски се
обръща към Бога с молба,за да получи истинско
вдъхновение.Защото словото е Божи дар,затова само с
божествената сила може да бъде прославено.Не за себе си
само се моли поета, а за всички хора,жадни да чуят
божественото слово и да открият истинският ред в живота.
Сравнявайки.божия закон със светлина,която огрява
вярващия човек,авторът внушава,че само по този път може
да се избегне мрака на невежеството,което го лишава от
опора в живота.Непознаващия законите на Бога е сляп и
заблуден,а живота му е безсмислен.Като един духовен
пастир на своя народ,Константин Преславски се стреми да
прослави и да утвърди божието учение,да просветли
сърцата и умовете. Книжовникът Константин има
патриотично съзнание.Той вярва,че азбуката трябва да бъде
съхранена за следващите поколения,такава,каквато е
завешана от първоучителите.Това е дело,с което всеки
българин може да се гордее и книжовника е образец с
отношението си към него.Неговата"Азбучна молитва" звучи
като химн на писмеността.Произведението е оригинална
молитва,но идейното му съдържание го рзкрива като светска
творба.Това не е молитва,предназначена за култово
изпълнение в храм.Вълнението на автора е свързано с
това,как ще бъде укрепена вярата и единството на
българския народ.Съзнавайки решаващата роля на книгите
в този процес,този искрено вярващ християнин се надява да
получи Божията помощ,за да пише мъдро и ясно
евангелкото слово,да помогне на своя народ. Книжовникът
призовава Бога да му даде вдъхновение,за да напише със
славянски букви божието слово.Авторът вярва,че
славянското племе се нуждае от
мъдростта,знанието,вярата,добродетелта.За всичко това
моли Бога старобългарският книжовник,уверен,че то ще
донесе слава и величие на народа му. За да бъде прославен
целият славянски народ,книжовникът всеотдайно се стреми
към съвършенство-чрез себеотричане и преодоляване на
човешките слабости.Служейки на този идеал,той следва
примера на първоучителите.Дълбоко е личното преклонение
пред създателите на Славянската писменост. В желанието
му да просвщава и да слави Бога на свой език,прозвучава
лубовта на славянина към писмеността.Звучи радостта и
радостта на книжовника от една нова писменост,която
осветява пътя на всички,жадни за знание и мъдрост.
Най-плодовитият от съратниците на първоучителите. Тодор
Доксов го нарича „Методиев ученик”. Вероятно е малко по-млад
от презвитер Наум. Според някои изследователи е дошъл в
Плиска след разгрома на Кирило-Методиевото дело заедно с
групата от последователи на светите братя, откупени във
Венеция. Според други е оставен в Константинопол от Методий
и по-късно е бил извикан в България по искане на княз Борис.
След 893 г. той става пръв преславски епископ. Константин
Преславски твори еднакво активно като преводач, компилатор и
като автор на оригинални славянски творби. Той е талантлив
проповедник и поет. Познаваме следните негови съчинения:
Учително евангелие със стихотворен и прозаичен предговор,
превод на Четири слова срещу арианите от Атанасий
Александрийски, Историкии, превод на Черковно сказание от
патриарх Герман Константинополски (715-730), Служба на
Методий, в канона на която е вплетено в акростих името му,
Цикъл стихири в празничен миней, отнасящи се към
предпразненството на Богоявление с акростих „Хвалебствени
песни Константинови”, „Стихове добри Константинови” —
творба, съставена от акростих на трипеснеци и четирипеснеци в
превода на Постния триод, Канон за архистратиг Михаил с
акростих „Достойно възпява архистратига Константин”, вероятно
и няколко азбучни акростихови цикли за празниците пред
Рождество Христово и пред Богоявление. Според редица учени
Прогласът е също негово дело. Предполага се, че е превел и
катехизистични поучения на Кирил Иерусалимски.
Азбучната молитва е извънредно интересно произведение поради
това , че едно от малкото старо български произведения и то от
наи – ранната епоха на слажянската писменност. Създадена е с
голям творчески замах и притежава жисока поетическа стоиност
и изкуствена форма . Азбучната молитва е получила името си от
това , че всеки неин стих започва с поредна буква от азбуката т.е.
тя е изградена с азбучен акростих. Позната е по много преписи –
всички руски .
Учителното евангилие е труд които е възникнал от проповеди
произнасяни преди в черква .С него,обяснявайкии коментирайки
евангелския текст,определен да се чете в неделния ден по време
на литургията,Константин си поставя задачата да разкрие основи
те на християнската вяра,която все ощте не е била достатачно
внедрена у онези, които са се нарича ли християни.Константин е
получил подбуди да пише от Кирило-Методиевия ученик Наум.
Цялото книжовно дело на Константин продължава Кирил-

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
01 юли 2021 в 18:46 студент на 25 години от София - Софийски Университет "Св. Климент Охридски", факулетет - факултет по начална педагогика, специалност - Българска филология, випуск 2021
05 юни 2018 в 10:37 ученичка на 26 години от София - 137 СОУ "Ангел Кънчев", випуск 2014
11 мар 2017 в 20:34 студент на 31 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Исторически факултет, специалност - История, випуск 2017
 
Подобни материали
 

Образа на светеца в "Пространното житие на Кирил"

26 сеп 2008
·
1,307
·
1
·
290
·
2,457
·
11
·

„Пространното житие на Кирил” е написано след смъртта на Кирил, за да се отвърди докрай делото му. Житието показва Кирил като богоизбран, които умее да печели сърцето и възхищението на средновековния човек...
 

Свети Методий


Свети Методий е роден ок. 815 г. в Солун, умира на 6 април 885 г.във Велика Моравия (на територията на днешна Чехия).
 

Пространно житие на Кирил


Животът на Кирил става поредната илюстрация на благочестието и вярната служба на Бога. Проследени са произхода на Кирил, учението, проявата на способностите му, успехите в различни мисии...
 

Средновековният етико-естетичеси идеал въплатен е образа на Св. Константин Философ

02 май 2006
·
2,042
·
2
·
475
·
4

През античността човекът е поставен на пиедестал, той е образ, носещ в себе си красота, хармония. Древните хора смятат човека и човишкото тяла за Божие дело, докато през Средновековието Богът и религията са най-важни, науката и разпростр. на вярата.
 

Средновековният етико- естетичеси идеал в образа на Свети Константин Философ

21 яну 2007
·
1,808
·
1
·
474
·
142
·
2

Средновековният етико- естетичеси идеал в образа на Свети Константин Философ според "Из прозтранно житие на Кирил".
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Старобългарска литература
Teст по старобългарска литература
тематичен тест по Старобългарска литература за Студенти
Тестът е подходящ при подготвянето за изпита по старобългарска литература в университетите, където се изучават филологически специалности, старобългарски език и литература.
(Труден)
28
80
1
1 мин
22.08.2011
Тест по стара българска литература
изходен тест по Старобългарска литература за Студенти от 1 курс
Тест по стара българска литература за студенти. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
27
25
1
3 мин
18.10.2013
» виж всички онлайн тестове по старобългарска литература

Константин Преславски

Материал № 154801, от 26 май 2008
Свален: 141 пъти
Прегледан: 115 пъти
Качен от:
Предмет: Старобългарска литература, Литература
Тип: Съчинение разсъждение
Брой страници: 4
Брой думи: 364
Брой символи: 3,049

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Константин Преславски"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения