Янко Иванов
преподава по Философия
в град Търговище
Големина на текста:
СВОБОДАТА НЕ ОЗНАЧАВА ДА ПРАВИШ ТОВА, КОЕТО ИСКАШ,
А ДА НЕ ПРАВИШ ТОВА, КОЕТО НЕ ИСКАШ
Всеки човек може да бъде свободен. Свободата е качество на духа- може да
си роб и въпреки това да си свободен(Езоп), а може да си цар и да не си постигнал
самоосвобождение.
За да живее и съществува човек се нуждае от свобода. Раждаме се
абсолютно свободни и целият ни живот преминава в доброволно или насилствено
отнемане на естествената ни свобода. За предпочитане е това да става
доброволно.Не е свободен човекът в обществото, но има амбиции и мечти, които са
по-лесно достижими с усилията на общността. Човек се развива в обществото, в
което се изгражда като личност. Може да се учи, да работи, да развива своите
способности и талант в желаната от него посока. Още от най-ранна възраст на
човека му казват, че това може, а другото не може. И това човек е готов да приеме,
макар и като „ свободна несвобода” стига да не го ограничава в действията му.
Но какво ограничава човека да не прави това, което иска. Съвременният човек
има право на избор, но това става на фона на епохата, обстоятелствата и
обществото, в което живее. Всеки може да има неограничена лична свобода- да
обича, да се облича със скъпи дрехи, да използва дрога, да чете много книги, да не
прави нищо. Но чувствайки се щастлив от тази свобода, често се пренебрегват
правилата, излиза се извън рамките на разрешеното и се попада в хаос. Тези
правила макар и досадни са необходими на хората, защото те регулират живота.
Свободата не означава да правиш каквото искаш, а това което е добро за теб и
всички хора. Макар че живеем в свободно време, ние приемаме свободата като
даденост, без да се опитваме да я постигнем с дело, да я „извоюваме” с мисъл.
Свободният човек се бори не за свободата си, а за нейното съвършенство.
Свободата е велико благо и човек иска ли нещо силно и истински, няма препятствие
на света, което да не може да премине, за да го постигне. Това е вътрешната
свобода, която прави хората щастливи. Още преди хилядолетия човечеството е
поставило личната свобода в ограничителни рамки на морала, етиката, измежду
които най-универсално звучат десетте божи заповеди- „Не кради!”, „Не
прелюбодействай!”, „Не убивай!”…
Личната свобода се простира дотам, от където започва чуждата свобода.
Велики мислители са казали, че няма човек, който да не обича свободата, но
справедливият я иска за всички, а несправедливият само за себе си. Прекалената
свобода води след себе си произвол. Ако нямаше закони, обществото би се върнало
към първобитният строй, където единствената свобода е тази на по-силния. Не че
днес няма по-силни и по-слаби. И в двата случая има желание за по-голяма, а в
някой случаи и за свобода, която няма мярка. Това се превръща в изгода за едни и
потъпкване свободата на други. Проблемът на съвремието е, че то насилствено
тласка индивида към тотална несвобода. Оттук започват и парадоксите на
свободата- и разрешимите и неразрешимите. И не само защото тя е мислима
единствено в условията на равенство и предполагаща равенство- по своята
вътрешна диалектика сама води до своето отрицание. Тя води до едно напълно
естествено за човешката йерархичност неравенство, но и защото е източник на чисто
морални антонимии- източник и на добро и на зло.
Именно затова по-често се налага да се съобразяваме с това, което не искаме
да правим. Според друг философ от една страна свободата е екзистенциална,
създава нов, по-добър живот за човека, но от друга страна, поражда и злото, което
също се ползва от нея до степен, че може да я унищожи. Може ли всеки човек да
прецени кога едно негово дело, постъпка ще бъде полезно и кога ще носи вреда.
Заобиколени сме от най-различна информация. Тя има за цел да ни задоволи
определени потребности. Но винаги ли средствата, които се използват, оправдават
добрата цел.
Родители, учители, ръководители ни учат какво да мислим, към какво да се
стремим, как да се държим в обществото, да спазваме традициите. Те тласкат
индивида към онова, което се изисква от него да бъде, а не към това, което той е в
действителност. Едва след като се научи да мисли свободно, да вниква в действията
и постъпките си, за да прозре чрез тях себе си, едва тогава човек може да постигне
свободата.
За да бъдеш истински свободен, трябва да пожелаеш нещо със сърцето си, да
го осъзнаеш с ума си и да го подкрепиш с волята си.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Свободата не означава да правиш това, което искаш, а да не правиш това, което не искаш

Всеки човек може да бъде свободен. Свободата е качество на духа- може да си роб и въпреки това да си свободен (Езоп), а може да си цар и да не си постигнал самоосвобождение...
Изпратен от:
qea
на 2008-05-18
Добавен в:
Есета
по Философия
Статистика:
263 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Азът, егоизмът и взаимоотношенията между хората

12 мар 2008
·
155
·
2
·
441
·
174

Знаем ли какво имаме пред вид, когато говорим за аза? За мене той означава идеите, спомените, заключенията, преживяванията, различните форми на назовани и неназовани намерения, съзнателните усилия да бъдеш или да не бъдеш нещо, натрупаните спомени на ...
 

Съвременният човек

29 окт 2009
·
68
·
7
·
749
·
91
·
1

Образът на съвременния човек е огледало на заобикалящата го модерна действителност...
 

Сократ - биография и философия

17 апр 2006
·
2,195
·
10
·
2,061
·
891
·
3
·
1

Първият философ атинянин, съвременник на Демокрит. Сократ е интересен не само с учението си, но и с живота си, защото той е въплащение на учението му. Сократ оказал огромно влияние не само на античната, но и на съвременната философия.
 

Към Хегеловата философия на правото

03 дек 2007
·
135
·
5
·
812
·
108

Тук става въпрос за Германия или по точно за освобождението, което по необходимост трябва да настъпи. Маркс говори за унищожение на робството, което е възможно чрез унищожаване на цялото робство.
 

Хегел и неговата философия

20 дек 2007
·
705
·
8
·
2,596
·
376
·
1
·
2

Георг Вилхелм Фридрих Хегел е роден в Щутгарт на 27 август, 1770 година. Още първите му години откриват неговата външна неподвижност. Когато се е учел да играе, бил много несръчен. Боязлив и кротък, той е бил между другите деца един чудак...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по философия за студенти 2-ри курс
междинен тест по Философия за Студенти от 2 курс
Тестът съдържа 20 затворени въпроса само с по един верен отговор. Предназначен е за студенти, изучаващи философия във 2-ри курс.
(Лесен)
20
53
1
27.08.2013
Тест по философия за 2-ри курс
междинен тест по Философия за Студенти от 2 курс
Тестът съдържа 30 въпроса по философия за студенти, изучаващи дисциплината във 2-ри курс. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Труден)
30
25
1
4 мин
19.08.2014
» виж всички онлайн тестове по философия

Свободата не означава да правиш това, което искаш, а да не правиш това, което не искаш

Материал № 150620, от 18 май 2008
Свален: 263 пъти
Прегледан: 881 пъти
Качен от:
Предмет: Философия
Тип: Есе
Брой страници: 2
Брой думи: 427
Брой символи: 3,454

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Свободата не означава да правиш това, което иск ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Наташа Басарова
преподава по Философия
в град Плевен
с опит от  19 години
112 10

Янко Иванов
преподава по Философия
в град Търговище
с опит от  5 години
37 10

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения