Ангел Петков
преподава по Религия
в град Ямбол
Големина на текста:
СОФИЙСКИ УНИВЕРСИТЕТ
„Свети Климент Охридски
*******************************************************
БОГОСЛОВСКИ ФАКУЛТЕТ
КАТЕДРА
ПРАКТИЧЕСКО БОГОСЛОВИе
Въведение в Литургиката
СЕМЕСТРИАЛНА РАБОТА
По
Литургия – традиция , литургия – наука ,
литургия в българското богословие
Преподавател: Доц. д-р Свщ. Иван Иванов
Изготвил: Михаил Йотков Боцов
IІI курс-Факултетен № 1963
София
2021
Литургия – традиция , литургия – наука , литургия в българското
богословие
Откакто човечеството е повярвало в Христос , са възникнали много проблеми , за
изясняване мястото на Литургията в религиозния и обществен живот. Литургическите
проблеми възникват , когато имаме недостатъчно или невярно разбиране на първичния
смисъл на текста в неговия непосредствен контекст.
На първо място трябва да систематизираме и идентифицираме Литургическите
проблеми , основни методи и изследвания на научни параметри.
За да се разреши този проблем е необходимо да изследваме взаимодействието
между традицията и интерпретацията на богослужението , както в световен контекст , така
и в България. Правят се изяснения на основните проблеми на българската литургическа
традиция в контекста на историческото наследство и съвременното православно
богословие.
„Изясняването на религиозните символи , например, чрез литургически образи
води до появата на литургически форми и оттам на литургически творения. Ето защо
култът , като основно средство за външна проява на преклонение към Бога и на
религиозно чувство въобще води до необходимостта от преживяване на религиозното
чувство , което най-лесно се постига чрез езика на богослужебната лексика. Точно за това
литургическият език е едно от средствата за проява на култа , в неговите видими форми ,
като-типик , символ , тайнство и жертва.
1
На помощ идва връзката : анамнеза-епиклеза , в молитвената практика на Църквата.
„Образно казано , това е процес на взаимодействие между хронологичните
свидетелства , натрупани с времето ?????? , като физически феномен , и мистичната
връзка с Божията благодат, дадена на човечеството с цел излизане от формалното
преживяване на вярата и съчетаване с Христос във времето на спасението ??????,като
основание за наследство в Царството Божие и бъдещия век“
2
1.Иванов, И.,дякон, Литургия-традиция, литургия-наука, литургия-живот в българското богословие. ,
Развитие на практическото и нравствено богословие в България: традиции, проблеми, перспективи.,
издателство: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“ София, 2012, стр. 125-159, Ref
2.Ivanov, diacono I.S. LEucaritia -dialogo salvifico con Dio , Roma, 2005,p. 9-10
1
През средновековието източните отци при създаване на химнографските творби ,
се открива ангелското благословие отправено към Бога , което отговаря на човешкото в
молитвите , присъстващи в сърцето , ума и устата на вярващите.
В началото в литургическите творения преобладавал гръцкия език , който имал
превес до към края на Vвек. , следователно песнопенията са се извършвали на гръцки
език. В по-слаба степен са се използвали и египетски и сирийски език. След Vвек настъпва
западане на елинизма и започва развитие на ранно-византийската култура. През този
Египет и Сирия, заедно с Етиопия и Армения скъсват догматично с Римската империя и с
нейната църква. Тогава се достига до възход на сирийската и египетската
култура ,наричана -коптска култура , като вмъкват собствени музикални начини на пеене ,
останали непроменени и до днес. Въпреки , че гръцката , сирийската и египетската
култури имат своите характерни идентичности , те се назовават „източни“ и имат
определено свързващо ги поведение , наречено „мистично“.
До завладяването и падането на Византия , тя е християнска. В процеса на
изграждането си , Византия използва и асимилира много традиции и характеристики на
Йерусалим , Антиохия , Кападокия , Сирия , Александрия , Рим. „Както отбелязват
историците , в първите векове на създаването и израстването на християнството много от
формите на изкуството имат своя аналогия в религиозния живот на юдеите и тяхната
богослужебна практика “
3
След приемането на християнството в различни провинции на Римската империя,
гръцкият език става по-популярен от еврейския език, тъй като е бил разпространен в
Средиземноморието. Евангелието , Пророците и Псалтирите се разпространяват на
гръцки. По време на евхаристийни събрания, химните се изпълнявали с гръцки мелодични
форми.
Православното богослужение- молитва, вяра, живот през първите векове се налага
принципът на съподчинението на :закона на вярата със закона на молитвата и със закона
на живота.
През I -IV век, поради християнските гонения, църковните служби са се
извършвали в катакомбите. Така се полага основата на вероизповеданието. Не е имало
сложно богослужение, а само Евхаристия. Тогава се извършва прехода от първообраз-
Иисус- учение и дело, към образ- Учение на Църквата.
________________
3.Иванов, И.дякон, Литургия-традиция, литургия-наука, литургия-живот в българското богословие. ,
Развитие на практическото и нравствено богословие в България: традиции, проблеми, перспективи.,
издателство: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“ София, 2012, стр. 125-159, Ref
2

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Литургия – традиция, литургия – наука, литургия в българското богословие

Откакто човечеството е повярвало в Христос са възникнали много проблеми за изясняване мястото на литургията в религиозния и обществен живот. Литургическите проблеми възникват, когато имаме недостатъчно или невярно разбиране на първичния смисъл на...
Изпратен от:
Mihail Botsov
на 2021-09-12
Добавен в:
Курсови работи
по Религия
Статистика:
0 сваляния
виж още
Материалът се намира в следните категории:
Курсови работи по Религия от София за Студенти в СУ „Св. Климент Охридски“ от специалност Теология несваляни с 11 - 20 страници Други
 
Подобни материали
 

Семестриална работа по „Литургика” на тема: „Преждеусвещенна литургия”

04 фев 2008
·
45
·
8
·
580
·
34
·
1

Литургията на преждеосвещените дарове,се отличава от пълната литургия, според чина на Йоан Златоуст и Василий Велики. Православните християни от старо време почитали с особено благоговение великия пост, като време за пост и покаяние....
 

Пътят към Християнството

21 май 2007
·
330
·
6
·
1,964

Няма човек, който някога, по някакъв повод да не се е замислил за вечните неща: за Висша сила, за живота след смъртта, за предназначението на живота. Религиозното чувство у човека го подтиква да търси истината и Бога, да ги опознае и да ги живее.
 

Страданията на Иисус Христос след залавянето Му

27 яну 2009
·
58
·
4
·
456

Изготвено във връзка с изпита "феноменология на страданията", това есе разкрива смисъла на доброволното страдание на Богочовека Иисус Христос, с което Бог ни показва спасителното действие на страданията в човешкия живот.
 

За истинската рождена дата на Иисус Христос

12 ное 2008
·
27
·
3
·
440
·
29

В окончателното утвърждаване на 25 декември като дата на раждането на Христос има и "българска следа".
1 2 3 4 »
 
Онлайн тестове по Религия
Библията
тематичен тест по Религия за Ученици от 9 клас
Обобщаващ тест по темата "Библията - религиозен и културен феномен". Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
17
7
1
6 мин
19.09.2019
Тест по религия за 9-ти клас на тема:Библия (Нов и Стар завет)
тематичен тест по Религия за Ученици от 9 клас
Изходен тест по религия за ученици от 9-клас на тема - Библия (Стар и Нов завет). Въпросите са с един верен отговор.
(Лесен)
12
737
1
26.07.2012
» виж всички онлайн тестове по религия

Литургия – традиция, литургия – наука, литургия в българското богословие

Материал № 1421076, от 12 сеп 2021
Свален: 0 пъти
Предмет: Религия
Тип: Курсова работа
Брой страници: 12
Брой думи: 2,705
Брой символи: 17,798

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Литургия – традиция, литургия – наука, литургия ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Калин Ангелов
преподава по Религия
в град София
с опит от  21 години
1 302

Ангел Петков
преподава по Религия
в град Ямбол
с опит от  1 години
1 425 56

виж още преподаватели...