Големина на текста:
„Човек не става добродетелен с това, че е извършил една или
друга нравствена постъпка; той е добродетелен, когато това
поведение е постоянна черта в характера му”
Хегел
Да се измери добродетелта е непосилна задача. Никой човек
досега не е изобретил уред, с който да може да се определи
степента на нечия добродетелност. Няма и формула, по която да
се пресметне това, което се дължи на факта, че тя не е просто
поредната научна величина, изучаваща се в училище, а една
изключително ценна черта в човешкия характер.
Не е лесно да се отсъди кои хора са добродетелни и кои не
са, какво ги прави такива и защо. Считам, че e така, защото знам,
че всеки един от нас е уникален, единствен и неповторим и че се
различаваме помежду си не само по вида на лицата ни, а и по
модела ни на поведение, характер, чувства, идеи и мисли. Именно
начинът ни на мислене определя нашата собствена самооценка за
нивото на добродетелта ни. Някои хора например вярват, че
притежават тази черта в характерите си само защото някога,
някъде са извършили една добра постъпка. Те вървят с високо
вдигната глава, гордеейки се със спомена за това духовно
преживяване, причислявайки се сами към групата на
добродетелните. Но дали наистина са такива? Може ли да им се
даде това определение заради факта, че веднъж или два пъти в
живота си, поради някаква причина, волно или неволно, са
направили крачка към нравствеността? Моето лично мнение
съвпада с това на Хегел, че „човек не става добродетелен с това,
че е извършил една или друга нравствена постъпка; той е
добродетелен, когато това поведение е постоянна черта в
характера му”. Не може да наречем някого космонавт само
защото веднъж е погледнал към звездите или за друг да се каже,
че е учен, тъй като е решил една задача. Изобщо не твърдя, че
броят на нравствените постъпки е от значение и че едва ли не,
човек трябва да си води дневник, където да отбелязва колко
добрини е вършил. Не, аз смятам, че ако човекът, който веднъж е
погледнал звездите, продължи да следва мечтата си и използва
силата на волята си, той може наистина да се превърне в
космонавт. Същото важи и за другата личност от моя пример.
1
Ако той насочи вниманието си и към други задачи и задълбочи
познанията си в областта, която си е избрал и продължи да я
развива, защо тогава да не може да се нарече учен? В точно това
мисля, че се крие и идеята на Хегел от неговия цитат. Ако човек е
постоянен в добродетелта, то тогава тя ще стане част от неговия
характер, тогава и този човек, ще може да бъде наречен
добродетелен. И ако искаме да сме такива, трябва да се замислим
над нашите собствени постъпки, действия и най-вече мислене.
Тогава ще сме способни да се самооценим правилно и да открием
евентуалните грешки в себе си. По този начин, ще знаем как
точно да бъдем такива, каквито искаме и в случай, че сме решили
да вървим по пътя на доброто, трябва да помним, че то се прави
не заради похвалата или одобрението на другите, не заради
някаква друга възможна награда или идеята, че то ще ни се върне,
нито пък заради мисълта, че така, ще можем да се наречем
добродетелни, а защото доброто се прави в името на самото
добро, просто защото е добро да правим добро.
2

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
17 яну 2022 в 17:33 потребител
 
Подобни материали
 

Човекът и свободата - философско есе

02 май 2006
·
4,905
·
3
·
929
·
1,382
·
2
·
6
·

Проблемът за същността на свободата е без съмнение философски, но едновременно с това е пряко свързан със световната литература. Той е стоял повече или по-малко извън полезрението на древния грък.
 

Към Хегеловата философия на правото

03 дек 2007
·
135
·
5
·
812
·
108

Тук става въпрос за Германия или по точно за освобождението, което по необходимост трябва да настъпи. Маркс говори за унищожение на робството, което е възможно чрез унищожаване на цялото робство.
 

Хегел и неговата философия

20 дек 2007
·
704
·
8
·
2,596
·
376
·
2

Георг Вилхелм Фридрих Хегел е роден в Щутгарт на 27 август, 1770 година. Още първите му години откриват неговата външна неподвижност. Когато се е учел да играе, бил много несръчен. Боязлив и кротък, той е бил между другите деца един чудак...
 

Карта на времето - философия

01 ное 2006
·
1,170
·
6
·
1,310
·
163
·
1
·
1

Това е карта на философите от древността до наши дни.
 

Философска дефиниция за човека

03 дек 2006
·
935
·
1
·
262
·
504

Същност на човека, телесност, разумност. Свойства на разума.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по Философия за 11-ти клас
изпитен тест по Философия за Ученици от 11 клас
Тестът съдържа 14 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Предназначен е за ученици от 11-ти клас по Философия.
(За отличници)
14
11
2
1 мин
31.07.2018
Философски цикъл
матура тест по Философия за Ученици от 12 клас
Тестът съдържа 25 въпроса с цел подготовка за матура по философия. Всички въпроси са затворени и изискват един верен отговор.
(Лесен)
25
226
1
08.12.2014
» виж всички онлайн тестове по философия

Есе върху цитат на Хегел

Материал № 1420034, от 16 юли 2021
Свален: 10 пъти
Прегледан: 9 пъти
Предмет: Философия
Тип: Есе
Брой страници: 3
Брой думи: 495
Брой символи: 2,516

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Есе върху цитат на Хегел"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала