Големина на текста:
Интерпретативно съчинение
Смъртта на вярата в 9. от поемата „Септември“
Гео Милев е една от най-енигматичните фигури в
обществено-културното съзнание, феномен в културния ни
живот от 20-те години на ХХ век. Той е поет, преводач,
литературен и театрален критик, изключителен ерудит,
живеещ със самочувствието, че е над другите. Гео е
върожденец от нов тип. По ботевски дързък, неудържим. С
пенчославейковски блян по една нова българска духовност,
съизмерима с европейската, и безпределна вяра във високата
мисия на твореца. По яворовски неспокоен, тревожен и
отдаден на екзистенциалните проблеми.Той става символ на
авангарда, на културната промяна, на динамично
осъществяващия се творчески дух, на непрекъснатото
търсене, горене, преосмисляне.
В девета глава на поемата „Септември“ Гео Милев
разкрива смъртта на вярата, чрез фрагментарността на
текста. Представен е разгромът на въстанието и отричането
на вярата дори от духовниците. Образът на поп Андрей най-
ярко въплъщава диалектиката на промяната, смяната на
гледните точки и новото усещане на личността. Епизодът
противопоставя различните темпорални планове – миналото,
отъждествено с мъртвата, ретроградна традиция и
настоящето с неговия бунт срещу всичко, което отнема
свободата.
Двадестте години на изминалия ХХ век бележат
повратен момент в развитието на европейските култури.
Драматизмът на времето се определя не само от социалните
и политически сътресения, съпровождащи Първата световна
война, но и от нарастващата тотална промяна в съзнанието
на масите и интелектуалния елит в обществото. Тази духовна
революция, непозната в историята на Европа до този момент,
намира израз преди всичко във философията и естетиката на
авангардизма като модернистично направление в изкуството.
Авангардизмът разбива окончателно класическите утопични
представи за човека и света, като полага на съмнение
ценностните устои на цивилизацията. Българския духовен
свят не остава встрани от този грандиозен процес, в чийто
контекст философски се преосмислят националните
ценности. Творчеството на Гео Милев изразява новите
културни и граждански функции на литературата, като ги
поставя в диалог с все още актуалната патриатична
тенденция, утвърдена от Вазов, както и с литературата на
пролетариатската утопия, популярна сред ляво насктроените
кръгове в обществото. Слад Пенчо Славейков, Гео Милев е
втория опит да се издигне българската литература до
културните достижения на европейската, като творецът
авангардист разкрива модерната душа на човека от 20-те
години на ХХ век. Той, подобно на поетите символисти се
осъзнава като културен водач и разширява идейните,
философските и естетически хоризонти на българската
литература. Попадайки под влиянието на немския
експресионизъм, поетът модернист се отдалечава
максимално от описелността и обективността на реализма,
което предопределя фрагментарността в неговото
творчество. Картината се изгражда не от причинно-
следствена връзка и зависимост, а на базата на
асоциативната мисъл, като Гео Милев се стреми да постигне
максимална въздейственост и провокация на чувствата чрез
огрубяване на лексиката. Като резултат от новаторските
идейни възгледи на Гео Милев на страниците на списание
„Пламък“ през 1924 година се появява поемата „Септември“ –
пълноценен израз на сложния синтез на конкретно
историческото и философски обобщаващото начало в
неговата поезия. Това е творба за възхода и падението на
човека като социално същество, за порива и разгрома на
духа. Характерен белег на нейните идейни и емоционални
внушения е преплитането на трагичното и оптимистичното
начало. Конкретния повод за написването на поемата е
кървавото потушаване на Септемврийското въстание от 1923
година, като Гео Милев представя събитието като
своеобразен израз на възхода на човешката личност, на
народа като стихийна сила, коато в своя устрем помита
всичко потискащо човека, за да изгради един нов по-добър
свят.
Началото на IX глава внушава усещането за смут,
паника, вцепенение пред великото шестиве на смъртта.
Огрубената лексика прави ужаса осезаем. Настъплението на
военните: „шрапнели“, „кавалерия“, „артилерия“ всява
неописуем страх и „голи ръце“ се издигат към небето в
отчаяние. Драматичната картина на действителността ражда
реално – легенда. В миг на всеобщ потрес, авторът въвежда
единствения индивидуализиран образ – поп Андрей – когато
представя „побеснял и велик“ в своята решителна смелост.
Богоборческия патос и силата на пророческото
откровение за бъдещето са изразени чрез орбаза на поп
Андрей. Той е въплъщение на идеята за духовната свобода
на човека и стихийния протест срещу диктата на каноните –
религиозните и обществено-политическите.
Нетрадиционното в подхода на поета се проявява в синтеза
на обективното изображение, наситено с духа на пределно
достоверно, дори натуралистично, и субективната,
експресивна позиция на твореца, изказана с ораторска
патетика. Традиционният символен образ на Балкана, който в
„Хаджи Димитър“ на Христо Ботев е одухотворен и
утвърждава чрeз „хайдушка песен“ e непреходната стойност
на величавата саможертва, докато в поемата „Септември“
Балканът е само част от суровия природен декор на
разтърсващата драма: „Балкана/тъмнееше мрачен“.
Поетическата визия на гибелта на поп Андрей поражда
паралел и с Ботевото стихотворение „Обесването на Васил
Левски“. Двата текста акцентират върху изключителния,

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Смъртта на вярата в девета глава на поемата "Септември"

Гео Милев е една от най-енигматичните фигури в обществено-културното съзнание, феномен в културния ни живот от 20-те години на ХХ век. Той е поет, преводач, литературен и театрален критик, изключителен ерудит, живеещ със самочувствието, че е над...
Изпратен от:
katrintsoneva
на 2021-03-24
Добавен в:
ЛИС
по Литература
Статистика:
1 сваляния
виж още
Материалът се намира в следните категории:
ЛИС по Литература от Гео Милев за Ученици несваляни с 6 страници Други
 
Подобни материали
 

Световната литература на Гьоте

12 мар 2006
·
159
·
2
·
1,159
·
64
·
1

Доклад за Гьоте и мястото му в световната литература.
 

“Гераците”- повест за разрушената хармония в живота

17 май 2006
·
1,971
·
18
·
3,327
·
739
·
1

Началото на повестта на Елин Пелин въвежда читателя в един спокоен и хармоничен свят. Това е светът на Гераците. Това е тяхното родово пространство и родово време- подредено, устойчиво, затворено в своята цикличност и сигурност.
 

Oсобености на Ботевата лирика

23 окт 2006
·
1,334
·
3
·
510
·
128

Ботевото творчество е синтез на: 1. Лично и гражданско. 2. Национално и общочовешко. 3. Национално и социално. Основна тема: народното страдание. Основна ценност: свободата – политическа, социална, нравствена.
 

Мит, фолклор и литература. Литературата като процес.

29 ное 2006
·
906
·
10
·
1,163
·
450
·
1

Запознаването със съдържанието от тази глава ще ви даде възможност да усвоите понятията: 1. митология, словесен фолклор и литература 2. митологични и фолклорни елементи в литературния текст 3. културни епохи. литературата като процес
 

Справочници и енциклопедии - информация от електронни източници

26 дек 2006
·
698
·
2
·
228
·
134

Речници, енциклопедии, справочници, търсачки в Интернет.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Иван Вазов - творчество
изпитен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Тестът е по старата учебна програма за 11. клас. Съдържа въпроси, свързани с творчеството на Вазов и епохата, в която твори.
(Труден)
20
11
1
3 мин
24.01.2020
Творчеството на Алеко Константинов – обобщение
изпитен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Вариант 1 на обобщителен тест върху творчеството на Алеко Константинов. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
20
1
13.08.2020
» виж всички онлайн тестове по литература

Смъртта на вярата в девета глава на поемата "Септември"

Материал № 1409499, от 24 мар 2021
Свален: 1 пъти
Прегледан: 3 пъти
Предмет: Литература
Автор: Гео Милев
Тип: ЛИС
Брой страници: 6
Брой думи: 967
Брой символи: 6,337

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Смъртта на вярата в девета глава на поемата "Се ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Марчелина Теодосиева
преподава по Литература
в град Долна баня
с опит от  15 години
1 64

Ирен Кълвачева
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  3 години
490 32

виж още преподаватели...
Последно видяха материала