Големина на текста:
ДЕТСКА ЛИТЕРАТУРА
Тема 1: Същност, специфика и функции на детската
литература
Детската литература е специфичен дял от литературата като цяло.
Определение: детската литература е дял от литературното
творчество, който отговаря на рецепцията (възприемането) на
възрастово ограничен и диференциран кръг от възприематели- деца
и юноши, по правило да 14-15 год. възраст.
Съществуват авторизирани и авторски приказки. Авторизирана
приказка е фолклорна приказка, която е обработена литературно и е
адаптирана за деца, а авторската приказка е приказка, която сам
авторът е създал.
Детската литература включва всички книги, написани специално за
деца- приказки, поговорки, литературни приказки, романи, научна
фантастика, криминални романи, романи на английското
просвещение. Съществува и детско четиво- това е четиво по избор и
институционално четиво- книги, които се четат от деца заради
възпитателния им потенциал- такива са „До Чикаго и назад“,
„Немили-недраги“, „Маминото детенце“, „Дядо Йоцо гледа“.
Детската литература включва книги, писани за деца и творби, които
не са писани специално за деца, но са четени от деца, т.е
съществува интенционална (книги за деца или литературно
специализирано писане за деца) и неинтенционална литература
(книги, ненаписани за деца, но се четат от деца-детско четиво).
Авторът на книгите е възрастен, той не е само приятел на детето, но
и негов възпитател.
Детската литература възниква и се развива в зависимост от
промените в социалните представи за детето и детството в
обществото.
През Просвещението (17 век) детето е обект на възпитание и
образование, чисто дъска-табула раса, тогава се ражда и първата
детска книга- енциклопедия през 1658 год.). за този период е
характерен дидактизмът- авторът формулира художествена идея и
директно я спуска на читателя под формата на поука, тази поука се
осъзнава, внушава.
През Романтизма (18 век) образът на детето е идеален, това не е
реалния му образ, детето е индивидуалност, неговото въображение е
по-богато от въображението на възрастния.
През 19-20 век доближава детето до социалния му образ, вече се
прави разлика между дете и възрастен, възрастния изгражда свят
само за детето- това е детската стая, чрез която се ограничава
общуването на малките с големия общ свят.
В началото на 20 век детето се изолира от реалния свят, то е
заобиколено от плюшени играчки и губи представа за реалния свят
около него.
Първата книга за деца в световен мащаб е „Сетивния свят в
картинки“ на Ян Амос Коменски.
Първият издател на детски книги е Джон Нюбъри- 1751 година,
книгите били писани от съпруги на пастори и поради това били с
религиозно съдържание. През 19 век детската литература се
доближава до тривиалната литература, на мода са рисуваните книги,
характеризиращи се със стихотворните си текстове и веселите
истории за някой пакостник (Вилхелм Буш- „Макс и Мориц“;
„Рошльото“ на Хайнрих Кьопел).
Първата българска книга за деца излиза през 1824 година- „Буквар с
различни просвещения“ на д-р Петър Берон („Рибния буквар“).
Детската литература е специфична заради специфичната
комуникация, която тя предлага- предназначена е за деца, но се
пише от възрастни. Тя предполага различен вид комуникация между
компетентността на възрастния- автор и детето-читател. Важно е как
се възприема и как ще се разбере идеята от детето-читател.
Съществуват теми-табу в детската литература- политическа и расова
омраза; темата за секса; за смъртта. Но съществуват и теми-
преимущества за деца- това са темите за играта, за училището, за
отношенията майка-дете.
Идеята трябва да бъде поднесена от автора ясно за читателите.
Децата харесват текстове, в които героите са деца- положителни
образи, или възрастни- те се отъждествяват с тях. Сюжета трябва да
е авантюристичен, динамичен, децата не обичат дълги текстове или
описания на природа, събитията трябва да привличат и задържат
детското внимание. Децата харесват пряката реч и диалога, тъй като
той удовлетворява детската потребност от игра. Думите, използвани
от автора, не трябва да бъдат архаични, а съвременни, да не бъдат
използвани диалекти, а неологизми- това са новоизковани думи,
наподобяващи детските измислени думи-напр. „безразлична-
съсразлична“. Децата читатели предпочитат сюжет без много
разклонения, да бъде описана съдбата на главния герой. Да
преобладава игрово-комичното, смешното, да засяга дълбоки
вътрешни проблеми на детството- отношението между майка и дете,
между дете и връстници, между дете и брата и сестри. Важно е една
творба да носи фантастичното, героичното и смешното. Детето
трябва да се пребори с детските си страхове, да ги охарактеризира и
така да ги преодолее. Авторът дава име на страха, защото ако
детето знае от какво се страхува, то по-лесно ще го преодолее,
детето ще си играе със страха, който е сложен в определени рамки,
защото си има име. Езика, на който пише творецът, трябва да бъде
достъпен, точен, на по-ниско равнище, за да бъде разбран от детето
и по този начин да го дърпа към по-високо равнище на познанието.
Съществуват два възрастови периода в развитието на детето-
приемател:
-предчитателска- разделя се на ранна предучилищна възраст (1-3
год.) и горна предучилищна възраст (4-6 год.)
-читателска- разделя се на ранна читателска възраст (7-10 год.) и
горно училищна възраст (11-14 год.).
Функциите на детската литература са:
1.Възпитателна
2.Познавателна
3.Естетическа (забавна).
Водеща е възпитателната функция, но функциите трябва да
действат заедно, за да има успеваемост.
Тема 2: Творчеството за деца на Петко Рачов
Славейков
Петко Рачов Славейков е единствения, който пише последователно и
отговорно за деца. Той е първият, който публикува стихотворения за
деца, поставя основите на българската детска литература,
основоположник на детския печат и българската детска литература.
Славейков твори през Възраждането и десетилетието след
Освобождението- 80-те години на 19 век, умира през 1895 година.
През 1852 година излизат първите текстове на автора в
периодичното списание „Смесена китка“, като негов главен редактор
и издател е самият Славейков, и „Песнопойка“(също 1852 год.). В
списанието са включени стихотворения на автора, научно-популярни
текстове, религиозно-поучителни текстове, описателни текстове,
исторически разкази, те заявяват своя статут на детски творби. Това
всъщност е началото на творчеството му- 50-те години на 19 век.
Издава първото списание за деца през 1871 година в Цариград-
„Пчелица или ред книжки за децата“. П. Р. Славейков поставя
началото на българската лирика за деца. Стихосбирката „Дребни
стихотворения за децата от отделенията“ излиза през 1888 година в
Пловдив, тя е предназначена за малки деца, някои от които
присъстват в „Смесена китка“- предимно на природна тематика-
„Нощ“, „Утро“, „На Рачо“. Превежда Библията и „Робинзон Крузо“.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
21 май 2022 в 01:24 студент на 34 години от Стара Загора - Тракийски университет, факулетет - Педагогически факултет, специалност - Социална педагогика, випуск 2016
 
Подобни материали
 

Преди да се родя и след това

04 май 2006
·
3,988
·
1
·
324
·
728
·
76

Повестта “преди да се родя” предлага необичаен поглед към традициите, миналото,към скъпото,към семейството и рода.Читателя вижда като през криво огледало патриарьалният бит неговата изостаналост
 

Лекции по детска литература

22 ное 2011
·
903
·
21
·
3,140
·
1,401
·
8

Лекции по детска литература за 2 курс НУПЧЕ или ПУПЧЕ...
 

Световната литература на Гьоте

12 мар 2006
·
159
·
2
·
1,159
·
63
·
1

Доклад за Гьоте и мястото му в световната литература.
 

“Гераците”- повест за разрушената хармония в живота

17 май 2006
·
1,969
·
18
·
3,327
·
731
·
1

Началото на повестта на Елин Пелин въвежда читателя в един спокоен и хармоничен свят. Това е светът на Гераците. Това е тяхното родово пространство и родово време- подредено, устойчиво, затворено в своята цикличност и сигурност.
 

Голи са без книги всички народи (2)

28 май 2006
·
5,174
·
1
·
302
·
423
·
1
·
31

Един от най-забележителните културни феномени на човечеството е книгата. Нейният дълъг живот е доказателство за абсолютната необходимост от нея, а силата й е в познанието, което носи.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Н.В. Гогол - "Шинел"
тематичен тест по Литература за Ученици от 10 клас
Тестът е върху произведението на Гогол "Шинел" и е за проверка на знанията на учениците. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Труден)
12
4
1
2 мин
16.10.2019
Творчеството на Алеко Константинов – обобщение
изпитен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Обобщителен тест върху творчеството на Алеко Константинов - 2-ри вариант. Включени са въпроси от затворен тип - имат само един верен отговор.
(Труден)
20
2
1
3 мин
13.08.2020
» виж всички онлайн тестове по литература

Лекции по детска литература

Материал № 1408527, от 19 мар 2021
Свален: 108 пъти
Прегледан: 176 пъти
Предмет: Литература
Тип: Лекция
Брой страници: 38
Брой думи: 11,780
Брой символи: 70,635

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Лекции по детска литература"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ирен Кълвачева
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  3 години
474 31

Ралица Тодорова Матеева
преподава по Литература
в град Русе
с опит от  4 години
201 8

виж още преподаватели...
Последно видяха материала