Големина на текста:
ДЕТСКА ЛИТЕРАТУРА
Тема 1: Същност, специфика и функции на детската
литература
Детската литература е специфичен дял от литературата като цяло.
Определение: детската литература е дял от литературното
творчество, който отговаря на рецепцията (възприемането) на
възрастово ограничен и диференциран кръг от възприематели- деца
и юноши, по правило да 14-15 год. възраст.
Съществуват авторизирани и авторски приказки. Авторизирана
приказка е фолклорна приказка, която е обработена литературно и е
адаптирана за деца, а авторската приказка е приказка, която сам
авторът е създал.
Детската литература включва всички книги, написани специално за
деца- приказки, поговорки, литературни приказки, романи, научна
фантастика, криминални романи, романи на английското
просвещение. Съществува и детско четиво- това е четиво по избор и
институционално четиво- книги, които се четат от деца заради
възпитателния им потенциал- такива са „До Чикаго и назад“,
„Немили-недраги“, „Маминото детенце“, „Дядо Йоцо гледа“.
Детската литература включва книги, писани за деца и творби, които
не са писани специално за деца, но са четени от деца, т.е
съществува интенционална (книги за деца или литературно
специализирано писане за деца) и неинтенционална литература
(книги, ненаписани за деца, но се четат от деца-детско четиво).
Авторът на книгите е възрастен, той не е само приятел на детето, но
и негов възпитател.
Детската литература възниква и се развива в зависимост от
промените в социалните представи за детето и детството в
обществото.
През Просвещението (17 век) детето е обект на възпитание и
образование, чисто дъска-табула раса, тогава се ражда и първата
детска книга- енциклопедия през 1658 год.). за този период е
характерен дидактизмът- авторът формулира художествена идея и
директно я спуска на читателя под формата на поука, тази поука се
осъзнава, внушава.
През Романтизма (18 век) образът на детето е идеален, това не е
реалния му образ, детето е индивидуалност, неговото въображение е
по-богато от въображението на възрастния.
През 19-20 век доближава детето до социалния му образ, вече се
прави разлика между дете и възрастен, възрастния изгражда свят
само за детето- това е детската стая, чрез която се ограничава
общуването на малките с големия общ свят.
В началото на 20 век детето се изолира от реалния свят, то е
заобиколено от плюшени играчки и губи представа за реалния свят
около него.
Първата книга за деца в световен мащаб е „Сетивния свят в
картинки“ на Ян Амос Коменски.
Първият издател на детски книги е Джон Нюбъри- 1751 година,
книгите били писани от съпруги на пастори и поради това били с
религиозно съдържание. През 19 век детската литература се
доближава до тривиалната литература, на мода са рисуваните книги,
характеризиращи се със стихотворните си текстове и веселите
истории за някой пакостник (Вилхелм Буш- „Макс и Мориц“;
„Рошльото“ на Хайнрих Кьопел).
Първата българска книга за деца излиза през 1824 година- „Буквар с
различни просвещения“ на д-р Петър Берон („Рибния буквар“).
Детската литература е специфична заради специфичната
комуникация, която тя предлага- предназначена е за деца, но се
пише от възрастни. Тя предполага различен вид комуникация между
компетентността на възрастния- автор и детето-читател. Важно е как
се възприема и как ще се разбере идеята от детето-читател.
Съществуват теми-табу в детската литература- политическа и расова
омраза; темата за секса; за смъртта. Но съществуват и теми-
преимущества за деца- това са темите за играта, за училището, за
отношенията майка-дете.
Идеята трябва да бъде поднесена от автора ясно за читателите.
Децата харесват текстове, в които героите са деца- положителни
образи, или възрастни- те се отъждествяват с тях. Сюжета трябва да
е авантюристичен, динамичен, децата не обичат дълги текстове или
описания на природа, събитията трябва да привличат и задържат
детското внимание. Децата харесват пряката реч и диалога, тъй като
той удовлетворява детската потребност от игра. Думите, използвани
от автора, не трябва да бъдат архаични, а съвременни, да не бъдат
използвани диалекти, а неологизми- това са новоизковани думи,
наподобяващи детските измислени думи-напр. „безразлична-
съсразлична“. Децата читатели предпочитат сюжет без много
разклонения, да бъде описана съдбата на главния герой. Да
преобладава игрово-комичното, смешното, да засяга дълбоки
вътрешни проблеми на детството- отношението между майка и дете,
между дете и връстници, между дете и брата и сестри. Важно е една
творба да носи фантастичното, героичното и смешното. Детето
трябва да се пребори с детските си страхове, да ги охарактеризира и
така да ги преодолее. Авторът дава име на страха, защото ако
детето знае от какво се страхува, то по-лесно ще го преодолее,
детето ще си играе със страха, който е сложен в определени рамки,
защото си има име. Езика, на който пише творецът, трябва да бъде
достъпен, точен, на по-ниско равнище, за да бъде разбран от детето
и по този начин да го дърпа към по-високо равнище на познанието.
Съществуват два възрастови периода в развитието на детето-
приемател:
-предчитателска- разделя се на ранна предучилищна възраст (1-3
год.) и горна предучилищна възраст (4-6 год.)
-читателска- разделя се на ранна читателска възраст (7-10 год.) и
горно училищна възраст (11-14 год.).
Функциите на детската литература са:
1.Възпитателна
2.Познавателна
3.Естетическа (забавна).
Водеща е възпитателната функция, но функциите трябва да
действат заедно, за да има успеваемост.
Тема 2: Творчеството за деца на Петко Рачов
Славейков
Петко Рачов Славейков е единствения, който пише последователно и
отговорно за деца. Той е първият, който публикува стихотворения за
деца, поставя основите на българската детска литература,
основоположник на детския печат и българската детска литература.
Славейков твори през Възраждането и десетилетието след
Освобождението- 80-те години на 19 век, умира през 1895 година.
През 1852 година излизат първите текстове на автора в
периодичното списание „Смесена китка“, като негов главен редактор
и издател е самият Славейков, и „Песнопойка“(също 1852 год.). В
списанието са включени стихотворения на автора, научно-популярни
текстове, религиозно-поучителни текстове, описателни текстове,
исторически разкази, те заявяват своя статут на детски творби. Това
всъщност е началото на творчеството му- 50-те години на 19 век.
Издава първото списание за деца през 1871 година в Цариград-
„Пчелица или ред книжки за децата“. П. Р. Славейков поставя
началото на българската лирика за деца. Стихосбирката „Дребни
стихотворения за децата от отделенията“ излиза през 1888 година в
Пловдив, тя е предназначена за малки деца, някои от които
присъстват в „Смесена китка“- предимно на природна тематика-
„Нощ“, „Утро“, „На Рачо“. Превежда Библията и „Робинзон Крузо“.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Лекции по детска литература

Лекции по детска литература за втори курс, бакалавър...
Изпратен от:
Zugzwang
на 2021-03-19
Добавен в:
Лекции
по Литература
Статистика:
108 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Преди да се родя и след това

04 май 2006
·
3,988
·
1
·
324
·
728
·
76

Повестта “преди да се родя” предлага необичаен поглед към традициите, миналото,към скъпото,към семейството и рода.Читателя вижда като през криво огледало патриарьалният бит неговата изостаналост
 

Лекции по детска литература

22 ное 2011
·
903
·
21
·
3,140
·
1,401
·
8

Лекции по детска литература за 2 курс НУПЧЕ или ПУПЧЕ...
 

Световната литература на Гьоте

12 мар 2006
·
159
·
2
·
1,159
·
63
·
1

Доклад за Гьоте и мястото му в световната литература.
 

“Гераците”- повест за разрушената хармония в живота

17 май 2006
·
1,969
·
18
·
3,327
·
731
·
1

Началото на повестта на Елин Пелин въвежда читателя в един спокоен и хармоничен свят. Това е светът на Гераците. Това е тяхното родово пространство и родово време- подредено, устойчиво, затворено в своята цикличност и сигурност.
 

Голи са без книги всички народи (2)

28 май 2006
·
5,174
·
1
·
302
·
423
·
1
·
31

Един от най-забележителните културни феномени на човечеството е книгата. Нейният дълъг живот е доказателство за абсолютната необходимост от нея, а силата й е в познанието, което носи.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Поезията на Елисавета Багряна
междинен тест по Литература за Ученици от 12 клас
Теста проверява знанията за творчеството на Елисавета Багряна. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
25
1
17.08.2020
Илиада
тематичен тест по Литература за Ученици от 8 клас
Тестът е предназначен за проверка на знанията върху произведението на Омир "Илиада". Съдържа въпроси с един правилен отговор.
(Труден)
18
1
28.09.2021
» виж всички онлайн тестове по литература

Лекции по детска литература

Материал № 1408527, от 19 мар 2021
Свален: 108 пъти
Прегледан: 176 пъти
Предмет: Литература
Тип: Лекция
Брой страници: 38
Брой думи: 11,780
Брой символи: 70,635

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Лекции по детска литература"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ирен Кълвачева
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  3 години
474 31

Ралица Тодорова Матеева
преподава по Литература
в град Русе
с опит от  4 години
201 8

виж още преподаватели...
Последно видяха материала