Големина на текста:
,,Човек се възпитава за свобода“
Започвайки това есе, нека първо направя
едно кратко уточнение на
понятието ,,свобода“. Свободата като черта
на характера или съзнанието може да бъде
разглеждана под много аспекти и значения. В
някои аспекти може да бъде разгледана като
възможност на физическо действие, което
може да бъде приемано или отхвърляно от
всеобщото възприятие на ,,ред“ или ,,закон“
сред масовото общество. Но погледнато от
други точки извън рамките ограничаващи
това понятие, свободата може да бъде
преглеждана и като действие на психиката,
освобождаващо посочената единица
(човекът) от всеобщите възгледи на епохата и
давайки му възможност да прави неща, които
до сега по една или друга причина не е
правил.
Много модерни и класически
философи имат наблюдения над това понятие
и приложението му сред хората. Един от тези
философи е бил Георг Вилхелм и Фридрих
Хегел, отявлен мислител в немската
идеалистическа философия. Именно неговата
позиция по някои теми допринася и за
развитието във философските среди. Блестящ
пример е, че според него няма нищо
неизменно и постоянно, а всичко тече, движи
се и се изменя. Също блестящ пример
засягаща темите на тези до тук изписани
редове е и твърдението му, че крайната цел
на историческата еволюция е достигането на
истинска свобода. Но тук отново излиза
въпросът, какво точно е свобода? Нима всички
в обществото разбират това понятие еднакво?
Категорично не. Една концепция в системата
на Хегел е понятието за свободата, като едно
фундаментално начало на духа, твърдейки, че
истинската свобода е възможна единствено в
рамките на държавата, защото само там
човек придобива определено достойнство
като независима от другите личност. В
държавата, според Хегел, управлява
всеобщото или иначе казано-законът, а
индивидът по своята собствена воля
подчинява себе си на нейното управление.
Но разглеждайки това твърдение,
чисто логично и неподправено, разбира се, не
съм склонен да се съглася с подобно
твърдение. И в следващите редове, разбира
се, ще се обоснова, за това свое твърдение.
Ако се водим по философията на Хегел и
приемем, че свобода може да бъде
единствено в границите на всеобщото, тогава
единиците хора, извън него, какви са?
Отказвайки по собствена воля да се подчинят
на управлението на всеобщите закони и
следват свой собствен път захвърляйки на
морален или физически принцип законите
наложени от обществото, без да му
причиняват вреда, означава ли, че те не са
свободни като личности. Тъй като е важно да
не се забравя, че свободата като понятие
засяга както физическите аспекти, така и
аспектите свързани със съзнанието, душата и
Аз-ът.
Но преди да се направят прибързани
заключения към горе споменатите редове,
нека отбележа и друга четра засягаща
философията на Хегел и тя е, че според Хегел
идеалната държава представлява свят, който
духът е създал за себе или представлява
божествената идея, която е въплътена на
Земята. В историческата действителност
съществуват разумни и глупави държави.
Четейки тези редове, касаещи неговата
философия, може да се извади и извод,
че ,,държавата“ реално не е физическо място,
или по-скоро, може да бъде физическо място,
но не е задължително да бъде такова,
каквото се определя едно физическо място
като ,,държава“.
Следователно думите ,,Човек се
възпитава за свобода“ може да има повече от
един прочит, тъй като както философите,
така и обикновените хора могат да
разглеждат едно и също нещо и да стигат до

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
28 яну 2022 в 11:26 потребител
 
Подобни материали
 

Човекът и свободата - философско есе

02 май 2006
·
4,907
·
3
·
929
·
1,382
·
4
·
6
·

Проблемът за същността на свободата е без съмнение философски, но едновременно с това е пряко свързан със световната литература. Той е стоял повече или по-малко извън полезрението на древния грък.
 

Мисля, следователно съществувам - Декарт (философско есе)

08 ное 2006
·
3,690
·
1
·
310
·
1,133
·
1
·
5

Всеки човек мисли и съществува по свой собствен начин. Проблемът идва оттам, че много от потенциала на хората не бива използван от самите тях. Това пречи на тяхното мислене и съществуване и е фактор в промяната на мисленето и съществуването на човека.
 

Към Хегеловата философия на правото

03 дек 2007
·
135
·
5
·
812
·
108

Тук става въпрос за Германия или по точно за освобождението, което по необходимост трябва да настъпи. Маркс говори за унищожение на робството, което е възможно чрез унищожаване на цялото робство.
 

Хегел и неговата философия

20 дек 2007
·
705
·
8
·
2,596
·
376
·
1
·
2

Георг Вилхелм Фридрих Хегел е роден в Щутгарт на 27 август, 1770 година. Още първите му години откриват неговата външна неподвижност. Когато се е учел да играе, бил много несръчен. Боязлив и кротък, той е бил между другите деца един чудак...
 

"Философията не дава нищо, тя може само да пробужда"-Ясперс

18 окт 2006
·
2,048
·
2
·
200
·
568
·
1
·
9

От всичко личи, че човек не може да се освободи от заблудите, защото знанията му са ограничени и недостатъчни. От казаното се разбира, че философията не дава нищо материално, а само подтиква към размисли, тя пробужда. А дали това пробуждане не е най-важно
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Философия
Ценности и блага. Норми и традиции
тематичен тест по Философия за Ученици от 9 клас
Тестът е тематичен върху изучаваното от учениците по философия в 9. клас. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Труден)
15
5
2
29.07.2020
Философски цикъл
матура тест по Философия за Ученици от 12 клас
Тестът съдържа 25 въпроса с цел подготовка за матура по философия. Всички въпроси са затворени и изискват един верен отговор.
(Лесен)
25
226
1
08.12.2014
» виж всички онлайн тестове по философия

"Човек се възпитава за свобода" - Хегел

Материал № 1391401, от 27 ное 2020
Свален: 190 пъти
Прегледан: 584 пъти
Предмет: Философия
Тип: Есе
Брой страници: 5
Брой думи: 564
Брой символи: 3,247

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за ""Човек се възпитава за свобода" - Хегел"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Наташа Басарова
преподава по Философия
в град Плевен
с опит от  19 години
112 10

Янко Иванов
преподава по Философия
в град Търговище
с опит от  5 години
37 10

виж още преподаватели...
Последно видяха материала