Големина на текста:
Кое е общото в скулптурата, изображението, симфонията, стиха...? Възможно ли е да се сравнява красотата? Още древните народи
са открили един унифициращ критерий. Тази мярка са нарекли - златно сечение.
ЕГИПЕТСКИТЕ ПИРАМИДИ
Не разполагаме с писмени свидетелства от древните египтяни за числотоФ— , обаче в тяхното изкуство и
архитектура се съдържат немалко признаци, че то не само им е било известно, но са виждали в него нещо
магическо. В частност, те са знаели, как да го построят геометрично от правоъгълник със страни 2/1. Умеели са и
да го изведат аритметично от реда на Фибоначи.
Изследователите са открили тази пропорция в знаменитите пирамиди в Гиза.
Отношението 440:280 може да се сведе до 11:7, което е
приближение на p/2, а отношението между височината
и половината на страната на пирамидата, се оказва
-златно?: Ф = 1.618 = 356:220.
Да, но това не се оказва вярно, защото истинските
размери (съответно редуцирани заради разрушенията)
са височина=146.5 м и ширина на основата=230.4 м, и така съотношението се оказва 1,271!
ДРЕВНА ГЪРЦИЯ
В класическа древна Гърция са възникнали много учения за хармонията, от които най-дълбока следа в
световната култура оставило Питагорейското учение. Последователите на гръцкия математик Питагор (560-480
пр. Хр.) си представяли света, вселената, космоса, природата и човека като единно цяло, където всичко е
свързано и е в хармонични взаимоотношения. Те представят хармонията като начало на реда, като сила,
побеждаваща хаоса.
Храмът Партенон в атинския Акропол е може би най-добрия пример за математически метод в
изкуството. Всяка част, от основния строеждо най-малкия детайл и орнамент са създадени по пропорцията
-Ф-. Ако се възстанови разрушения триъгълен фронтон, височината и основата образуват почти точно златен
правоъгълник. Основните архитектурни елементи също се вписват в правилото на -златното сечение?.
Питагорейците търсели математическа обосновка на красотата. Те изследвали
пропорциите на човешкото тяло и утвърдили математическия канон на
красотата, по който скулпторът Поликлет създал статуята -Канон?. Цялото
класическо изкуство на Гърция носи печата на питагорейското учение за
пропорциите. Една от причините, поради която
питагорейците избрали пентаграма за символ своя таен
орден, е неговата връзка със златното сечение.
Гръцката амфира е също чудесен пример за това, как
древните елини са използвали златното сечение. Отношението между големия и по-малкия
и диаметър е точно Ф= D/A = 1:618. Бялата линия, минаваща през основата на дръжките
също така дели общата височина в пропорция Ф. Цялата амфора се вписва в златен
правоъгълник (B,C), като височината на основата на дръжките е равна на B и отсича квадрат
и по-малък златен правоъгълник.
ЗЛАТНОТО СЕЧЕНИЕ В ИЗКУСТВОТО И
АРХИТЕКТУРАТА
СРЕДНИ ВЕКОВЕ
Средновековните строители на църкви и катедрали достигнали разработката на
пропорциите на своите строежи до също така съвършена геометрическа структура
като при древните гърци. Натоварвайки своите култови строежи със сложна и
многослойна символика, те смятали, че като се следва определена геометрична логика,
сградата се оказва заредена със свещена сила. Фасадата на прочутата -Нотр Дам дьо
Пари?. Цялата се вписва в златен правоъгълник, а също и всеки обособен архитектурен
елемент. Вертикално е също е разчленена по реда на
Фибоначи.
Готическата катедрала: -Notre-Dame? в Ам иен (1220г .). Централния и
напречния неф (кораб), а също и всяка четворка колони оформят златни
правоъгълници.
РЕНЕСАНС
Но докато в средновековната архитектура интересът към геометрията, златното
сечение и към математиката в цяло, бил огромен, то художниците от онова време
като че ли са го загубили съвсем. Едва през XIV век Лука Пачиоли (1445-1514),
отново открива -златната тайна? и й посвещава публикацията -Divina
Proportione?, илюстрирана не от кой да е, а от Леонардо да Винчи, човек с широки
интереси както към изкуството, така и към математиката и природата.
Връзката между шедьоврите -Мона Лиза? (златни правоъгълници и златни
триъгълници ) и -Мадоната в пещерата? е именно златното сечение. Гениите на Ренесанса са черпели
вдъхновение от класически теми и са създавали своите композиции по законите на златния коефициент.
Човешките фигури, както в живописта, така и в
скулптурата съответстват на хармоничните критерии на
античните канони. На тавана на Сикстинската капела
ясно изпъкват златните правоъгълници, със знаменитите
фрески на Микеланджело Буанароти.
Произведенията на живописта, скулптурата и
архитектурата в барока, както и при следващите го
-рококо и -неокласицизъм са все така премерени и балансирани по мерките на -златното сечение.
РОМАНТИЗЪМ
Търнър (1775-1851 г.) е английски живописец и график, представител на романтизма и майстор на пейзажната
живопис. В картината -Везувий положената мрежа (с интервал между белите вертикални линии нарастващ с
-Ф—1.618) точно съвпадат с ритъма на акцентите от платното.
ИМПРЕСИОНИЗЪМ И ИЗКУСТВОТО ОТ НАЧАЛОТО НА XX ВЕК
Импресионистите се противопоставят на условностите на класицизма, романтизма и академизма, търсели са
красотата на ежедневното, опитвали са се да уловятвпечатлението, но въпреки това и в техните намираме
следите назлатното сечение. То просто е станало част от обучението в -занаята? на всеки художник,
независимо от школата, на която принадлежи.
Ил.32. -Бар във Фоли Бержер
В картината на Мане -Бар във Фоли Бержер фигурата на барманката се вписва в златен триъгълник.
СЪВРЕМЕННА ЖИВОПИСМОДЕРНИЗЪМ
Новото изкуство кубизма, дадаизма, абстракционизма, функционализма и авангардизма напълно скъсва с
реалистичното изображение, преобладаващо в европейската живопис от времената на Ренесанса. Модерните
художници все повече изчистват формите до напълно геометрични конструкции.
През 1918 г. Малевич казал, че с живописта е свършеноостанала е само геометрията. Науката не погълнала
изкуството, но когато те се сближавали, това давало импулс за развитие и на двете. Така е било по време на
Ренесанса, така е станало и в началото на ХХ век.
Пит Мондриан (18721944), холандски художник, рисуващ картини, представляващи съчетания на
правоъгълници и линии, е пример на най-строга, безкомпромисна геометрична абстракция. Днес интересът към
него се възражда, някои уебдизайнери намират вдъхновение в картините му.
За сюрреализма е характерно пристрастието към ирационалното. Салвадор Дали с педантична точност изписва
всеки детайл на своите удивителни, често напомнящи на халюцинации картини. Но композициите на Дали са
построени на строги геометрични канони в тях има и златно сечение, и реда на Фибоначи. Дали казва:
-Трябва да включиш своята реалност в някакъв случаен фрагмент на действителността и да го подчиниш на
геометрията и мистицизма?.
Ако сложите мишката на нея, ще видите стройните редици на Фибоначи, а линиите на платната, разбира се
образуват -златен? триъгълник.
СЪВРЕМЕННА АРХИТЕКТУРА
Двама човека са изиграли през XX в. главна роля във възраждането на златното сечение като принцип за
конструиране.
Първият е Джей Хембидж, автор на трудове по изкуство и преподавател с неговата книгаЕлементи на
динамичната симетрия? [1920 г.] Хембидж за първи път визуално свързал правоъгълник със златно сечения с
логаритмична спирала.
Ил.35. Модулора на Льо Корбюзие
Вторият е Льо Корбюзие. Той разработва скала от пропорции, която нарекъл Modulor, представена в трактата
Le Modulor [1948]. Тази скала е разработена за архитектурни форми, но скоро е намерила приложение и в
други сфери, в това число в конструирането на печатната страница. Опирайки се на принципа на златното
сечение, като главни точки, Льо Корбюзие избрал слънчевия сплит, върха на главата и края на пръстите на
вдигната ръка. На тази основа Льо Корбюзие получил безкраен ред математически отношения, които широко
се използвали в архитектурната практика.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Златното сечение в изкуството и архитектурата

Кое е общото в скулптурата, изображението, симфонията, стиха...? Възможно ли е да се сравнява красотата? Още древните народи са открили един унифициращ критерий. Тази мярка са нарекли златно сечение...
Изпратен от:
Iren Atanasova
на 2020-10-11
Добавен в:
Доклади
по Архитектура и градоустройство
Статистика:
1 сваляния
виж още
Материалът се намира в следните категории:
Доклади по Архитектура и градоустройство за Ученици несваляни с 4 страници Други
 
Подобни материали
 

Сантяго Калатрава


Архитект, инжинер, художник, скулптор – лицата на Сантяго Калатрава са много , но именно те дават този характер на сградите му. Неговите работи често напомнят органични структури от природата:...
 

Древноелинска храмова архитектура


Първите храмове били изграждани от керпич, но през седми век започнали да се издигат сгради от камък...
 

Градоустройствени проблеми след ПСВ


След 1989 г. обществото и българската архитектура се оказаха в типична постситуация: едновременно посттоталитарна, посткомунистическа, постмодерна...
 

Принципи на готическата архитектура


За основен признак на готическата архитектура се счита употребата на кръстово-ребрестия свод.
 

Aрхитектура на бизнес сгради и комплекси


Така популярните напоследък молове осигуряват на посетителите си изобилие от стоки и разнообразни развлечения. С разнообразните си бутикови стоки, супермаркети, рекреация, заведения за хранене, спа комплекси, дори хотелска част те могат да осигурят на...
1 2 3 4 5 » 9
 
Онлайн тестове по Архитектура и градоустройство
Тест по история на архитектурата
междинен тест по Архитектура и градоустройство за Студенти от 1 курс
Тест по история на архитектурата, обхващащ периода от III - IV век пр. Хр. до XX-ти век. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
28
18
1
4 мин
09.08.2013
» виж всички онлайн тестове по архитектура и градоустройство

Златното сечение в изкуството и архитектурата

Материал № 1386147, от 11 окт 2020
Свален: 1 пъти
Прегледан: 1 пъти
Предмет: Архитектура и градоустройство, Технически науки
Тип: Доклад
Брой страници: 4
Брой думи: 1,000
Брой символи: 6,369

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Златното сечение в изкуството и архитектурата"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала