Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
Големина на текста:
Ролята на ужаса, страшното и ужасното във вълшебните приказки на Николай
Райнов и в диаболичната проза от 20-те години на XX век.
Елемент и на вълшебните приказки и на диаболичните разкази е
фантастиката, в която свръхестественото играе домонираща роля.
Фантастичните сюжети и образи във вълшебните народни приказки не
нарушават хармонията на всемира както е във въляебната приказка на
Николай Райнов „Вълшебното царство“. Имаме герой, напълно обикновен
млад мъж, който преминава през редица изпитания и накрая се омъжва за
принцеса. В тази приказка се отразява обредъд на инициацията. Героят влиза
в опасна, гъста, дива гора, където хората разказвали, че е пълна с дяволи,
вампири и разбпйници. Тъмните, дълбоки, гъсти гори символизират пътят
към отвъдното. В първото изпитание той получава вълшебни предмети, които
му помагат да премине в отвъдния свят. Отвения вход, който героят отключва
със златния ключ – това е входът към отвъдното. Кладенецът символизира
преходът от горния към долния свят. Златния ключ също е знак за връзката с
„паралелния“ свят. Преминавайки през всички изпитания героят преминава
към друг статус – вече е мъж и може да се задоми.
Приказката е с положителен край т. е. не е нарушена хармонията на
всемира. Всичко се е случило така както трябва. Всеки младеж за да
„порасне“ и да е готов да създава емейтво трябва да премине през своето
„обуение“
При диаболичните разкази е по-различно. Фантастиката на ужаса, чрез
свръхестественото във фабулата си и в образната си система, влиза в остър
конфликт с единството на всемира.
Във фантастиката на ужаса свръхестественото почти винаги се среща в
реалистично изобразена делнична обстановка – затова появата му е още по-
неочаквана, неестествена и буди потресение и страх. Случва се това, за което
и героите и читателите знаят, че не може да се случии. В спокойствието и
баналността изведнъж се появява с целия си ужас необикновеното,
свръхестественото.
В разказа на Владимир Полянов „мърт“ имаме типичната баналност.
В стаята на болен студент стоят неговите близки и отчаяно се молят да се
случи чудо и болният да оздравее.
Разказът проследява последните часове от живота на болен студент и
срещата му с непознат и властен гост, който въплътява „смъртта“. Той
коварно и ловко го примамва , чрез образа на неговата любима, да се подчини
и да тръгне след него на „празненството“ организирано в негова чест –
празненство по отнасяне на душата му.
Ролята на ужаса и страха в двете произведения е много различен. В
разказа „мърт“ ужасът е представен още от самото начало и присъства в
цялата творба. Ужаът на близките, които са безпомощни в битката за живота
на своя близък, ужасът на болния, който не може да се противопостави на
„смъртта“ , докато в приказката „Вълшебния дворец“ ужаса и страха сякаш
липсват. Това е така, защото вълшебните приказки са създадени предимно за
деца. Те имат целенасоена структура, която позволява на детето да „влезе“ в
нея и да „премине“ по пътя на изпитанията на приказния герой заедно с него
и да „излезе“ , преодолявайки страховете си и тревогитв си. „Обещанието“ за
добрия край е особено важно – то вдъхва смелост на детето да тръгне по
нелекия път на приказния герой.
Най-важното в ужаа на приказките е, че главния герой не просто
оцелява, а той побеждава злото. С това побеждава и страшното и ужаса.
Страшното и ужасното във вълшебните приказки е представено като
нещо, което трябва да се случи, за да победи доброто. То не идва изведнъж,
не всява ужас, а е представено постепенно, така че да може читателя да го
възприеме, докато в диаболичния разказ, страшното и ужасното идва
изведнъж, разтърсващо и героят е безсилен пред него.
Психологически погледнато на двете произведения можем да открием,
че и двамата герои постигат своя всемир. Петър Протичкия получава
заслуженото си, затова че е добър, честен и трудолюбив. След множество
препядствия неговото добро е възнаградено. Болният студент всъщност и той
е възнаграден. Часовете живот, описани в разказа, са мъчителни и тежки. Той
е между живота и смъртта. Самият непознат всъщност е познат, неканен, но
не и неочакван. При ппристигането му с думите „Аз дойдох“ авторът ни
показва, че той е повикан. Там където отиват авторът не показва болка и
страдания. Показва един друг свят, където болния няма да страда. Може би,
това е начинът болния да се „излекува“.
Всичко е въпрос на гледна точка и въображение на читателя. Във
фантастичната литература е важно как читателя възприема творбата, как се
пренася и си представя амото произведение. Събитията и в двете
произведения са нереални и всеки читател ги интерпретира според
собствените си представи.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Ролята на ужаса, страшното и ужасното във вълшебните приказки на Николай Райнов и в диаболичната проза от 20-те години на XX век

Елемент и на вълшебните приказки и на диаболичните разкази е фантастиката, в която свръхестественото играе доминираща роля. Фантастичните сюжети и образи във вълшебните народни приказки не нарушават хармонията на всемира както е във вълшебната приказка...
Изпратен от:
Стефка Стоянова
на 2020-09-16
Добавен в:
Анализи
по Литература
Статистика:
0 сваляния
виж още
Материалът се намира в следните категории:
Анализи по Литература от Велико Търново за Студенти несваляни с 3 страници Други
 
 
Онлайн тестове по Литература
Поезията на Елисавета Багряна
междинен тест по Литература за Ученици от 12 клас
Теста проверява знанията за творчеството на Елисавета Багряна. Въпросите имат само един верен отговор.
(За отличници)
25
17.08.2020
Иван Вазов - творчество
изпитен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Тестът е по старата учебна програма за 11. клас. Съдържа въпроси, свързани с творчеството на Вазов и епохата, в която твори.
(Труден)
20
11
1
4 мин
24.01.2020
» виж всички онлайн тестове по литература

Ролята на ужаса, страшното и ужасното във вълшебните приказки на Николай Райнов и в диаболичната проза от 20-те години на XX век

Материал № 1384656, от 16 сеп 2020
Свален: 0 пъти
Предмет: Литература
Тип: Анализ
Брой страници: 3
Брой думи: 624
Брой символи: 3,732

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Ролята на ужаса, страшното и ужасното във вълше ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ирен Кълвачева
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  2 години
91 5

Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
с опит от  30 години
52 5

виж още преподаватели...