Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
Големина на текста:
ПРОМЕНЕНАТА ГЛЕДНА ТОЧКА ЗА СВЕТА НА
ГЕРОЯ В „ПРИКАЗКА ЗА СТЪЛБАТА” НА
ХРИСТО СМИРНЕНСКИ
Венета ПЕТРОВА, София, Олимпиада по БЕЛ - 2003 г.
В „Приказка за стълбата” Христо Смирненски поставя проблема за промяната,
довела до деградация на човешката личност. Той е интерпретиран чрез приказния мотив за
Дявола, който застава на пътя на човека, за да го изкуши със срамна сделка между доброто
и злото, които невидимо живеят у всеки човек.
Герои на творбата са „сивите тълпи на мизерията”, и момък „с изправено чело и
вдигнати юмруци”". Той е „плебей по рождение” и „всички дрипльовци”са негови братя.
Съдбата им е обща. „Младият момък”, така Смирненски нарича своя герой, мрази „ония
горе", причинили страдание на всички излъгани от немилостивата социална съдба.
Онеправданите „стенат по-зловещо от декемврийските виелици”, лицата им са „жълти
като пясък”. Това страдание поражда желание за мъст у героя на Смирненски : „- О, аз
ще отмъстя на тия принцове и князе. Жестоко ще им отмъстя зарад братята ми... ”. Но
пътят му към справедливото наказание на „ония”- „там горе”, е пресечен от неочакваната
среща с Дявола - символ на злото и изкушението. Разбунтувалият се млад момък,
защитник на „всички дрипльовци” и незаслужено страдащи, сключва сделка с
изкушаващата го сила на властта. Това е дяволското у човека, което погубва доброто в
него. Остава да властва вечното зло със своите различни измерения. В „Приказка за
стълбата” то приема образа на властта на „ония” -„там горе”, към които тайно се стреми
героят, без да осъзнава злата си съдба. Дяволското е в него, а Дяволът, като герой в
приказката на Смирненски -сключва сделка с младия бунтар, стиснал гневно юмруци. За
всяко стъпало от стълбата към властта Дяволът определя висока нравствена цена.
Последователно младежът продава слуха си, паметта и сърцето си. Така героят залага
своята човешка същност, продава неусетно самия себе си. Властта го купува постепенно,
неусетно. Подменя нравствените му сетива със студенина и безразличие, превръща го в
един от ония, от върхушката, които се смятат за богопомазани и гледат с презрение на
тълпата, т. е. народа, там долу.
Човешката същност не остава една и съща. Тя се променя в зависимост от средата, в
която живеем, от хората, с които дружим, и от решенията, които вземаме. Човек, вместо да
върви нагоре, може да се окаже върнал се назад, вместо да се развива-да деградира
нравствено. Дяволът изкушава героя, той е лукав и съобразителен. Промяната настъпва
неусетно и незабележимо у „младия момък”. Той не осъзнава как се променя гледната му
точка за света. В началото светът за него е грозен, защото хората са нещастни: „О, колко
грозна е земята и колко са нещастни хората! ”
Възмущението расте. Разгневеният млад бунтар гори от желание за възмездие - да
бъдат наказани виновните за страданията на неговите „братя". В диалога с Дявола, купил
вече човешката му съвест, е разкрито невидимото тържество на злото, обсебило
нравствения свят на вече променения „млад момък”. Когато продава паметта и сърцето си,
той вече трудно може да остане на същите нравствени и морални позиции. Изгубил
човешкия си облик, се превръща в собственото си отрицание, в това, срещу което се е
борил, което е отричал, преди да поеме по дяволската стълба към властта. Защото това,
което Дяволът всъщност променя у него, е гледната му точка за света. Преди тя е била от
позицията на страдащия народ, а след изкачването му по стълбата нагоре - от позицията на
1
„ония горе”. Нравственият закон, извеждащ го до върха, за да отмъсти, се променя, както
и самият герой-борец за социални правдини. Изкачил се най-горе, той вече не е същият:
„Аз съм принц по рождение и боговете ми са братя!” Сега за него земята е красива, а
хората - щастливи. Това е цената, която плаща, за да стигне до върха - човешкото у себе
си. Победител в тази „приказка” е Дяволът, т.е. злото, и това е, което я различава от при-
казките с традиционно щастлив край. Променяйки се, героят на Христо Смирненски
извършва предателство спрямо идеала си за социално щастие на страдащите свои братя.
Но той предава и себе си, и то доброволно - без нравствени угризения. Най-странното е, че
за разлика от отрицателното отношение към повечето от героите предатели в литератур-
ните произведения, в тази творба нравствено промененият млад момък от „плебей по
рождение” в „принц” и „брат” на боговете предизвиква само жалост. Той е достоен
единствено за съжаление. Младият човек продава душата си в замяна на това да се изкачи
до божествените върхове на властта. Вече там, „горе”, той е изгубил човешкото
отношение и съчувствието към страдащите свои някогашни „братя”, забравил е целите
си, променил е светогледа и ценностната си система. Известно е, че всяка сделка с Дявола
води до непоправими промени в самоличността на човека. Да продадеш душата си е най-
прекият път до изгубването на принципи и идеали, на чест и достойнство. Без човешка
нравственост понятието съвест губи смисъл и промяната на света е невъзможна. Злото
винаги ще побеждава, както Дяволът - човека в битката за власт в „Приказка за
стълбата”.
Това е голямото предсмъртно прозрение на Христо Смирненски. Действително:
„Пътят към ада е осеян с добри намерения.” Това доказва, че цената, която плаща героят, е
много висока. Той получава власт, която е измамно щастие в човешкия живот.
Компромисите водят към нравствени престъпления, целите остават непостигнати. Пътят
към властта е път на самотата и предателството. Там, „горе”, на върха човекът винаги е
сам, предал идеали, „братя” по съдба и човешкото в себе си. Още в началото на про-
изведението Христо Смирненски посвещава творбата си „На всички, които ще кажат:
„ Това не се отнася до мене! ”, за да покаже, че това може да се случи на всеки и никой не
е защитен.
Изменникът в образа на героя изгубва честта си. А да си човек на честта, значи да
отстояваш принципите и идеалите си докрай, да държиш на дадената дума. Изгубената
чест се заплаща. Тя води към моралната безотговорност и предателство.
В „Приказка за стълбата” героят от „плебей по рождение” се превръща накрая в
„принц по рождение”. Смирненски внушава, че изгубил себе си, човек губи реалните
представи за света, който от грозен става красив, а хората от нещастни - щастливи.
Нещастието на героя на Смирненски се състои в загубата на най-ценното -чистата и светла
душа.
2

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Променената гледна точка за света на героя в "Приказка за стълбата" на Христо Смирненски

В "Приказка за стълбата" на Христо Смирненски поставя проблема за промяната, довела до деградация на човешката личност.
Изпратен от:
buldozer2
на 2006-12-25
Добавен в:
Съчинения разсъждения
по Литература
Статистика:
1,753 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Беседа против богомилите – Презвитер Козма

08 апр 2009
·
225
·
1
·
236
·
436
·
2

„Беседа против богомилите“ e полемично произведение на старобългарскат литература и пренадлежи към ораторската проза, чийто автор е Презвитер Козма, църковен писател, приближен на цар Петър I..Старобългарският писател и .......
 

Човекът и неговите житейски преображения в "Песен за човека"

15 дек 2007
·
1,245
·
3
·
485
·
1,216
·
2

Никола Вапцаров използва разнообразни изразни средства, с цел да насочи читателя към разбирането на човешката същност.Поетът представя две тези за човека, като го разглежда в два плана.В поемата „Песен за човека” поетът Никола Вапцаров използва средства
 

Светът на Никола Йонков Вапцаров

17 апр 2006
·
662
·
7
·
1,379
·
621
·
2
·
1

Неговото родно място – град Банско, има пряко отношение към творчеството му. Семейството, от което произхожда е пряко свързано с националноосвободителното движение в Македония. Баща му ЙОНКО ВАПЦАРОВ е член на революционната организация.
 

Чикагското изложение, Алеко Константинов и новия свят

29 ное 2007
·
207
·
2
·
492
·
507
·
1
·
1

Алеко Константинов осъществява в Америка огромното си желание да се срещне с различни народи и култури.
 

Проблемът за същността и проявлението на човешката любов в "Индже"

17 мар 2008
·
1,893
·
2
·
267
·
1,348
·
2

„Старопланински легенди“ Йовков създава като сборник от разкази, които са свързани с миналото,, събития съхранени с необичайното и изключителното в народната памет. Авторът пресъздава силни и горди човешки характери...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Антична литература, митология, Омир, Софокъл
изпитен тест по Литература за Ученици от 8 клас
Това е тест по литература за античната култура, митология, старогръцка лирика и драма, епос. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
24
12
1
1 мин
24.09.2019
Христо Ботев - "На прощаване в 1868 г."
изпитен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тест за проверка на усвоените знания за стихотворението на Ботев "На прощаване в 1868 г.". Всички въпроси в теста имат само един верен отговор.
(Лесен)
15
29
2
08.10.2019
» виж всички онлайн тестове по литература

Променената гледна точка за света на героя в "Приказка за стълбата" на Христо Смирненски

Материал № 13377, от 25 дек 2006
Свален: 1,753 пъти
Прегледан: 226 пъти
Качен от:
Предмет: Литература
Автор: Христо Смирненски
Тип: Съчинение разсъждение
Брой страници: 2
Брой думи: 560
Брой символи: 4,501

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Променената гледна точка за света на героя в "П ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ирен Кълвачева
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  3 години
352 28

Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
с опит от  30 години
191 9

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения