Големина на текста:
Софийски университет “Св. Климент Охридски”
Философски факултет
Катедра “Политология”
КУРСОВА РАБОТА
на тема
Възникване и политическото влияние
на ислямския фундаментализъм
в съвременния свят
Студент: Преподавател:
София, 2006
През втората половина на ХХ и началото на ХХІ век темата за ислямския
фундаментализъм все по-често се поставя на дневен ред. Периодично тя заема
централно място в информационните средства и създава проблеми за много
правителства, за света като цяло и особено за водещите страни в него. Основна цел на
фундаменталистките движения е сливане на религиозната и светската власт, при което
сливане религиозното управление измества светското. Фундаменталистите изпитват
дълбоки съмнения относно съвременната светска култура. През последните години за
по-голямата част от човечеството представата за ислямския фундаментализъм се
свързва с тероризма.
Ислямът е една от трите световни религии заедно с християнството и будизма. В
исторически аспект е една от най-младите религии, тъй като нейното появяване се
датира към ранното средновековие. Основател на исляма се смята пророк Мохамед –
исторически достоверна личтост. Основен източник за изследвания и описание на
исляма е Коранът – исторически документ, съставен от последователите на Мохамед
след смъртта му. Основните догми на исляма са поклонение на Аллах и почитане на
неговия пророк Мохамед. Исус Христос в Корана се поставя на много високо място, но
неговата божествена природа се отрича. Цялата правова система на исляма е заложена
в специален сборник с правила – шериат. Също като юдаизма и християнството,
ислямът смята всичко за предопределено и ставащо по волята божия. Ислямът признава
бъдещия край на света и Страшния съд. За разлика от християнството тези събития не
се свързват с появата на месия. Мюсюлманите признават безсмъртието на душата и
задгробния живот.
Почти във всички държави с преобладаващо мюсюлманско население, ислямът
се явява държавна религия. Основната част от вярващите е концентрирана в Индонезия,
Пакистан, Бангладеш, Индия, Нигерия, Египет, Иран, Турция и бившия Съветски съюз.
Общото число от последователи на исляма в края на ХХ век са 900 милиона души, като
от тях 800 милиона сунити, 96 милиона шиити и около 3 милиона хариджити. Днес
вярващите в исляма са повече от един милиард – араби, иранци, турци, малазийци и
други. Те живеят в повече от тридесет държави в Азия, Африка, Европа, както и като
малцинства в други държави. Смята се, че ислямският фундаментализъм в сегашния си
вид възниква в средата на ХХ век. Той е реакция от тоталното настъпление на Запада в
останалия свят.
2
Възникването на фундаменталистично течение в една религия не е мигновена
реакция от настъплението на новото. То се оформя, когато процесът на взаимно
проникване е напреднал и започва да създава непреодолими проблеми. Когато една
религия е атакувана от нова култура, започва продължителен процес на обвързване на
старите религиозни традиции с новите идеи. Но когато умерените действия в тази
посока не водят до добър резултат се стига до по-крайни методи. Тогава възниква
фундаментализъм. Във всички религии фундаменталните течения имат общи черти.
Всички са реакция от новите либерални идеи и отразяват разочарование от новия начин
на мислене. Често тази реакция е резултат от агресивността, принудата, с която се
налага новото мислене. Фундаменталистите са убедени, че всяка светска власт се
стреми да омаловажи и дори да унищожи религията. Те не вярват в демократичните
общества и че техническият прогрес сам по себе си води до по-добър живот. Всичко
това ги вдъхновява да се обръщат назад в миналото и да търсят ценности, които да
бъдат превърнати в догма.
Основна догма на ислямския фундаментализъм е, че мюсюлманите трябва да се
върнат към фундамента на исляма, както е проповядван от Мохамед. Но не винаги
действията на фундаменталистите са на религиозна основа. Явлението ислямски
фундаментализъм би се разбрало по-добре, разглеждано на фона на специфичните
особености на религията, в която възниква. Ислямът е исторически последната
монотеистична религия – вяра в Аллах и пророка Мохамед. Смисълът на думата
“ислям” е подчинение на Бог. Ислямът е цялостен начин на живот. Ислямската религия
е единствената, която проповядва спасение не чрез опрощаване на грехове, а чрез
изграждането на по-справедливо общество. Коранът е основен и единствен закон при
исляма. В този смисъл за исляма политиката не е изтласкана на заден план.
Съвременното развитие на исляма е свързано с много проблеми и нерешени
въпроси. Настъплението и намесата на Запада в живота на ислямското общество
поражда и усилва много от тях. Глобалното движение на света започва да се преплита с
въпроси за нациите. Единството на мюсюлманите дълго е било свещен идеал. Днес
обаче на произволно разкъсания от други държави ислямски свят му е трудно да се
справи с въпроса за национализма. През ХХ век ислямът непрекъснато се опитва да
осъществи един свой идеал – истинска ислямска държава. Основно значение в този
процес има видът на държавното управление. Като осъщестествени фундаменталистки
идеи могат да се възприемат управленията в Иран, Афганистан, Судан, Либия и отчасти
Йемен. Според Запада така нареченети “принципи на демокрацията” не противоречат
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
26 май 2020 в 13:13 студент на 48 години от Пловдив - ВУСИ, факулетет - национална сгурност, специалност - НСАД, випуск 2021
 
Подобни материали
 

Видове демократични системи

18 апр 2007
·
929
·
10
·
1,684
·
138
·
5

Реферат по политология за видовете демократични системи.
 

Развити въпроси по политология

29 апр 2007
·
1,634
·
22
·
10,457
·
444

Предмет на политологията. Понятие за политика Политологията като академична наука. Генезис и развитие....
 

Генезис на съвременната политология : “традиционна” и нова политическа наука

01 май 2007
·
320
·
3
·
638
·
22

Политическата наука е една от най– древните , не по– млада от която и да е друга наука...
 

Демокрацията

15 юли 2007
·
618
·
21
·
1,342
·
214
·
2
·
1

Демокрацията - предпоставки за възникването й, видове и демократични процедури.
 

Политологията като академична дисциплина

31 юли 2007
·
323
·
2
·
389
·
52

Развитието на политологията минава през 3 етапа: Исторически аспект. Еволюционен аспект. Сравнителен подход...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Политология
Тест по политология за 2-ри курс, ВСУ - политически системи и режими
изпитен тест по Политология за Студенти от 2 курс
Тест по Политически системи и режими. Важи за ВСУ. Съдържа 22 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
22
182
1
26.09.2014
» виж всички онлайн тестове по политология

Възникване и политическото влияние на ислямския фундаментализъм в съвременния свят

Материал № 13144, от 22 дек 2006
Свален: 1,247 пъти
Прегледан: 214 пъти
Качен от:
Предмет: Политология
Тип: Курсова работа
Брой страници: 8
Брой думи: 1,225
Брой символи: 10,357

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за " Възникване и политическото влияние на ислямски ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения