Големина на текста:
Росиян Янков
ФТМ. N- 17400621009
Анализ на филма Гражданинът Кейн
Филмът разказва животът на Чарлс Фостър Кейн, чрез разкази на неговите близки.
Група репортери си поставят за цел да разберат какво означава последната дума на
медийния магнат - „Роузбъд“, за да открият кой наистина е той. Репортерът Джери
Томпсън започва издирване на източници на информация, търсейки значението на
последната му дума и пред него се разкрива цялата история на великата личност.
Заключението от издирването на репортера е че „никоя дума не би могла да обясни живота
на един човек“.
Произведението е доста новаторско за времето си (1941г.). То влиза в историята на
киното като пречупва дотогавашните стандарти на киното и повлиява на творбите след
него с нови гледни точки, движения на камерата, фокус, център на внимание, монтаж. И
това създават режисьорът Орсън Уелс и операторът Грег Толанд.
Филмът започва с припокриващи се в градация мрачни кадри с напрягащата музика на
Бърнард Хърман. Те започват с близък план на табелата „Не преминавай“ и я преминават с
плахо влизане в „убежището“ на Кейн. Стига се до светещия прозорец, който рязко угасва
и пак светва, този пък от вътре за да освети фигурата на смъртното легло.
През стаята преминава сняг, монтажен елемент разкриващ покрита къща, а отдръпването
на камерата разкрива че къщата е в снежен глобус в ръката на лежащия. Детайл на устните
казващи „Роузбъд“, запаметяват последните думи на примирилия се със съдбата си човек и
той изпуска глобуса разпръскващ се на пода. И през тези кадри вали сняг. През погледа на
кълбото влиза медицинска сестра която го завива в ниска гледна точка.
Започват „Новините на Март“ с темата „Некролог: Владетелят на Ксанаду“. И в
деветминутна емисия първо се описват съдържанието на двореца, погребението на Чарлс
Кейн, делата и светския му живот. Краят на новините се оказва проекция.
Емисията е гледана от група репортери в тъмна стая, който започват да обсъждат
предаването. Светлината в стаята идва от две прозорчета и се редуват близки и общи
планове на артистите. Те не искат да знаят само за делата му, те искат да разберат какъв
човек е бил, и смятат да го постигнат като разгадаят значението на последната му дума –
„Роузбъд“. Репортерът Джери Томпсън се заема с нелеката задача да издири и разпита
близките му в търсене на отговора.
Следващия кадър е картина на жена и камерата се изкачва нагоре до знак на покрив,
минава в през самия знак до прозорец на покрива въвеждащ ни в помещението. Този кадър
преминава от Детайл през Близък план и Горна гледна точка. В Американски план край
маса в ресторант са наредени тримата персонажа: келнер, гн- Томсън и Сюзън Александър.
Тя е втората жена на Кейн и първият обект на разпитите. Кадърът продължава в
полублизък план, когато Томсън се приближава до дамата за да я помоли за съдействия, но
тя се дърпа и при когато той настоява тя го гони с викове. Репортерът използва телефона в
ресторанта за да уведоми г-н Ролстън за отказа на Сюзън, снимано отвътре в кабината.
След това се допитва до келнера дали е чувал г-жа Александър да е чувала символичната
дума и получава отрицателен отговор.
Следващата сцена ни пренася в библиотеката на г-н Тачър и започва с кадър на негова
статуя снимана от ниска гледна точка, карайки я да изглежда величествено. Минаваме
надолу през надписа под статуята до бюрото на служителка която му разяснява условията
за ползване на ръкописите и го отвежда през вратата, която преди малко е била зад нея. Той
се озовава в стая осветена само върху маса от прозорец на тавана и само с ръкописа и пазач
в нея и е готов за следващото пътуване. Служителката излиза затваряйки вратата точно
пред обектива на камерата. Четящия човек се прелива в текста и през думите започва да
вали сняг, пренасящ зрителя като свидетел на текста.
Върнати назад от дневника виждаме играещото навън дете и камерата „влиза назад“ през
прозореца където майка му го наблюдава. Зад нея са г-н Тачър и бащата на детето,
подготвящи се за подписване на документи предаващи попечителството на малкия Кейн на
библиотекарят. Майката и г-н Тачър са седнали край масата докато бащата седи прав до
нея оспорвайки решението на жена си. Камерата следи движенията на действащите
фигури, докато бащата затваря прозореца в задния план. Майката отваря прозореца и преди
да извика момчето кадъра я показва в полублизък план с бащата и библиотекарят от двете й
страни на различни разстояния зад нея в пространството.
Камерата преминава през стената на колибата, когато те излизат за да видят детето.
Майката застава пред детето за да го представи на новия му настойник и когато бащата
назад се провиква, детето притичва до него. Отново извикан от майка си, му се обяснява че
ще предприеме пътуване. Кадъра се променя от Американски в близък план. Когато детето
се плаши бутва непознатия човек с шейната и се опитва да избяга. Спрян е и когато баща
му се изказва за поведението му, майка му го прегръща и намира оправданието да изпрати
детето си. Снимано в близък план. Появява се кадър, който показва шейната пред къщата
затрупвана от сняг, символ на детето което не се прибира.
То отваря нова шейна, подарък за коледа и пожеланието изречено от попечителя му към
него „Честита Коледа…“ ни пренася години напред с продължението си „и щастлива Нова
Година. “ Когато той диктува писмо до вече порасналото дете.
Отговорът е незабавно му е прочетен и той допрочита писмото със заключението че
отрочето му се отказва от богатствата си защото „мисли за забавно да управлява вестник.“
Той започва да чете на глас поредните заглавия във вестника на младежа в различни кадри,
ядосвайки се и с последно заглавие прочетено пред него.
Разговорът на Кейн и Тачър е прекъснат от влизането на г-н Бърнстайн и Джедедая
Лилънд, който го уведомяват за писмо нареждайки се до седналия Кейн по височина и след
това излизат от кадъра към задния план да работната обстановка в издателството. Центърът
на внимание пак се насочва към двамата в диалога в леко горен план. Когато защитава
целите си камерата се приближава към Кейн в полублизък план. Когато Кейн изпраща
посетите ля си с последни думи зад тях се забелязват работниците гледащи към тях.
Сцената е затворена с близък план и последните думи на Кейн към попечителя си.
Преливане ни води през думите в дневника и към нова ситуация описана в него. На заден
план Чарли се разхожда из помещението, докато Тачър и Бърстийн му четат договор. Чарлс
сяда за да подпише и продължи разговора. Кадъра прелива в залата в която репортерът
прочита последна страница точно, преди да влезе дамата за да го уведоми за изминалото
време в библиотеката. Той става и след като разбират, че търсенето на Джери Томпсън
дотук е неуспешно поглеждат към внушителния портрет на Тачър.
Репортерът е при следващия си домакин г-н Бърстийн. Те са около маса в офиса му,
където камерата се придвижва от общ в полублизък план на Бърстийн и неговото
отражение в масата. Джери му подава огънче за цигарата и той става отива до прозореца и
след това до камината над която е портрета на Кейн след това сяда в фотьойл като е
следван от камерата през цялото време и започва разказа си.
Кадрите ни отвеждат пред сградата на издателството където са спрели в кола Кейн и
Джедедая – най-близкия му приятел и влизат вътре, последвани от каруца с багаж. Те
влизат заедно с камерата през вратата. Оглеждат се следвани от камерата. И са
посрещнати от главния директор Хърбърт Картър, който взема Джедедая за Чарлз. Всички
станали в тяхна чест се връщат по местата си по молба на директора и камерата
приближава тримата герои.
Чува се шум от падащи предмети, които се виждат и на заден план и кадъра се сменя на
топоса на врявата. Г-н Бърстийн под падналата покъщнина, а може би и причинител на
падането й е сниман от горна гледна точка, за да изглежда принизен. Тримата господа са
снимани от леко ниска гледна точка гледайки как падналия се изправя. Камерата следва
артистите стигащи до офиса на г-н Картър.
Следващия кадър се появява с преливане и е с обратна посока на движение от предишния
водена от Джедедая. Камерата е на нивото на Кейн, който е седнал на масата и се извърта
при включването на Бърнстийн в разговора. И отново се извърта следвайки движението на
Картър. При задълбочение в разговора кадрите на Кейн и Картър стават близки, за
подчертаване на сериозността на диалога.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Анализ на филма "Гражданинът Кейн"

Филмът разказва животът на Чарлс Фостър Кейн, чрез разкази на неговите близки. Група репортери си поставят за цел да разберат какво означава последната дума на медийния магнат...
Изпратен от:
adreano_ferer
на 2018-01-24
Добавен в:
Анализи
по Кинознание, киноизкуство и телевизия
Статистика:
22 сваляния
виж още
 
 

Анализ на филма "Гражданинът Кейн"

Материал № 1307039, от 24 яну 2018
Свален: 22 пъти
Прегледан: 28 пъти
Предмет: Кинознание, киноизкуство и телевизия, Култура и изкуство
Тип: Анализ
Брой страници: 9
Брой думи: 3,612
Брой символи: 19,802

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Анализ на филма "Гражданинът Кейн""?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала