Големина на текста:
СУ “Св. Климент Охридски”
Философски факултет
Катедра “Социология”
Анализ на казус
на тема:
„Не без дъщеря ми“ в търсене на културния Друг като
равноценен
Под тема:
Възможността за осъществяване на „световни семейства“
по дисциплината:
Космополитният обрат в социалните науки: теория и практика на космополитната
социология на Улрих Бек
София,
2016
Резюме:
Годината е 1984. Отношенията на нетърпимост между САЩ и
Иран са стигнали своята връхна точка. В този момент една американка :
заминава за Техеран(Иран) със своя съпруг иранец и петгодишната им дъщеря.
Предистория: Силна любов, водеща до бързо сключване на брак между иранеца Муди и
американката Бети. Живеят в САЩ, където Муди е лекар. Често се случва да дочува от
отсрещни маси, например, докато пие кафето си, пълни с негативизъм думи срещу
иранците (лична драма).Решението да заминат за Иран е по идея на Муди, който желае
да се срещне с роднините си. Бети се противопоставя, поради течащата война там, но в
крайна сметка се съгласява за 2 седмици да заминат, смятайки това за грешка.
Семейството им е в хармония и се разбират така, както човек си представя „мечтаните“
отношения между мъж и жена. Но - още от летището, Бети, я лъхва усет за
враждебност от роднини и непознати и тя много скоро става жертва на сблъсъка между
тези два свята.
Бети преди пристигането е информирана от Муди за това как трябва да изглежда,
особено излизайки навън- забулена със шал, строги дрехи,не показващи нищо.
Семейството на Муди се е водело знатно семейство - Муди-Сайед Бозорг Махмуди –
Сайед е религиозна титла, с която били удостоявани преките потомци на пророк
Мохамед по бащина и майчина линия. Муди има сложно родословно дърво и името му
доказва неговия произход.
Бети споделя на приятели идея, че съпругът и би искал да останат в Иран, но те
осъдили това за налудничаво: „Те ме убеждаваха, че той никога няма да го направи.
Муди бе истински натурализиран американец. Беше живял в Щатите цели двайсет
години. Всичко, което притежаваше, всичките му пациенти,целият му лекарски опит,
цялото му настояще и бъдеще бяха в Америка.Защо да се връща към миналото си?“
-Муди бе наследил по нещо от културата и на Изтока, и на Запада; самият той не
знаеше коя от тях преобладава в живота му. Муди имаше всички основания да ни върне
в Америка след ваканцията, както и всички основания да ги задържи в Иран. С
пристигането им ,на Бети и най-лоши страхове се оправдават.Първоначално за Бети са
странни всички религиозни ритуали, като моленето по 5-6 пъти в денонощието. След
което - Муди обявява, че остават да живеят там и става все по-агресивен със силата на
иранските закони. Защо?- по иранските закони, жената без пълномощно от мъжа нищо
не може да предприеме, от друга страна при развод, детето остава при бащата. Как
научава това?- Бети е буквално заложница на мъжа си, поради отказа и да се подчини и
приеме оставането в Иран. Той не и позволява да говори по телефона с когото и да е,
бива наблюдавана постоянно и много трудно тя се озовава в институцията
( Американското посолство), което и разяснява всичко това. Тя решава да избяга,
добрата новина е, че дори и на 5 години, детето и я разбира, подкрепя и със страшна
сила последва майка си. Бети замисля бягство. Единственото спасение е да изведе
дъщеря си извън тази страна. Помага и мъж, с когото се запознава в магазин, от който
използва телефона за разговори. На моменти, мъжът и се усещал и това води до
скандали, бой и заключвайки я сама без дъщеря им. След 18 месеца престой като
заложници, започва дългото бягство на майка и дъщеря през Турция и обратно към
САЩ. Мисията- успешно завършена.
Анализ на казус:
Въведение:
Живеем в свят, в който единственото сигурно нещо е промяна. В тази връзка човешкият
живот се променя непрекъснато от вкусовете за хранене,облекло, музика до избора за
„Другия“ до мен (приятел, партньор…).
Как започва всичко? - „Дали хората с друг цвят на кожата, с друга националност и
религия са ни симпатични или не, дали техните навици ни харесват или ни се струват
странни, или нещо повече – ги възприемаме като врагове, ние трябва да
съществуваме с тези отдалечени и/или чужди, понякога враждебни други, да се
разбираме и работим с тях, защото по друг начин не можем да живеем и оцеляваме”
(Beck u. Beck-Gernsheim 2011: 94)
Това е така нареченият „структурен процес“ , но не задаващ непременно диалог между
социалните актьори, Бек ги нарича – отношение на „космополитизирани тела“. Но
нека се върнем малко по назад – Идеята на Бек е, че вече не става с традиционно-
модерно общество, а вече съществува така наречената –Първа и Втора модерност.
Разликата между тях е : В първата двойка се говори за (скрито привилегирована)
западната модерност и всичко останало, а при втората става вече въпрос не за
формулата „или/или“(oder/oder), а „ както така…., така и…“ ( Sowohl…, als
auch… ).Като пример тук бих дала една мисловна картина : Вече не е – Аз съм
хетеросексуален или не съм ( като тук се има предвид или си хетеро (нормален) или не
си). А вече стои една нова визия: Аз както мога да съм хетеросексуален, така и мога и
да не съм (представа нормалност – анормалност). Защо казвам всичко това? Първо-
защото убеждението на У.Бек е, че революцията започва с мисленето, както и, че ще се
промени света. И второ- по тази линия, аз смятам, че е необходимо да припомня точно
тези възприятия „преди и сега“ (ако въобще ги има?) или какви са били представите за
„нормални“ отношенията преди и какви са промените сега.
Хората, както твърди и У.Бек, вече не са в съюз помежду си под формата на нуклеарно
семейство – една малка общност, в един дом, едни доходи, една религия,една култура, в
едно пространство и т.н., а вече нещата са трансформирани , има по-голяма мобилност
=> „мобилни“семейства , появява се друга форма на съжителство => „на семейни
начела“, вече е възможно да имаш дете от мъж, който не само че не познаваш, а и
въобще не сте имали нищо интимно за създаването на детето, можеш да носиш в
утробата си друго дете, да бъдеш с човек от друга култура, от друга религия и т.н. Това
не е просто глобален процес, а нещо отвъд него, но – какви са рисковете, които се крият
в подобни семейства? Наистина ли с цялата тази трансформация и напредък на науката
(медицината) се увеличава и погледът на обикновения човек, премахнати ли са
стереотипите и приема ли се културният Друг? И ако е „Да“ – до какво води това,
безпроблемно ли е пребиваването в подобни семейства, връзки,отношения или не?
Ако от една култура,една религия и т.н., двама човека влезнат в общо съжителство е
трудно да напасват характерите си, възгледите си, променят и контролират (доколкото
могат) навиците и пренареждат визията си за общ живот и какво е „нормално“ да се
прави (мъжка/женска роля), за да успеят да създадат и запазят семейството си, то колко
ли би било трудно, когато говорим за двама актьора, желаещи да се свържат, поради
чувства(любов или нещо друго) и създадат семейство, от различна култура, религия и
т.н.?
Основна част:
В началото на филма е представено едно семейство мъж(иранец) и жена(американка),
имащи една дъщеря, живеещи „нормално“, прекрасно и безконфликтно. Мъжът е
представен като човек, който е и типичният американец и в същото време вълнуващ се
от своята култура и религия(персийска, мюсюлманство). Той е живял 20 години в САЩ,

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Космополитният обрат в социалните науки: теория и практика на космополитната социология на Улрих Бек

Анализ на казус на тема: "Не без дъщеря ми" в търсене на културния Друг като равноценен по дисциплината: Космополитният обрат в социалните науки: теория и практика на космополитната социология на Улрих Бек...
Изпратен от:
stanimira.petkova
на 2017-10-22
Добавен в:
Курсови работи
по Социология
Статистика:
12 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Същност на семейството, еволюции, функции

25 апр 2007
·
1,251
·
9
·
1,217
·
331
·
3
·

Семейството е незаменима среда за човешкия живот.То е център на задоволяване на човешките потребности избирателно, устойчиво, повтарящо се.
 

Индивид и общество

08 апр 2007
·
719
·
3
·
739
·
68

Според една теория индивидът се ражда и носи в себе си по рождение всички черти и качества, които са необходими за изграждане на неговия характер и въз основа на тях се развива като...
 

Модерност и религия: банализация на вярата

11 юни 2008
·
76
·
7
·
2,118
·
28

Вебер оприличава модернизацията с “размагьосване на света”. В тази връзка “размагьосването на света” съвсем не е метафора. Модернизацията за повечето наблюдатели е свързана с обезверяване на хората. Хората наистина престават да вярват в едни неща...
 

Как обществената култура и живеене влияят върху социалното възпитание и интеграция на личността

05 юли 2007
·
380
·
2
·
399

Развитието на съвременното общество е белязано от дълбоки промени, настъпващи както в самата социална структура, така и в характера на социалните отношения...
 

Социология - пълни лекции

24 авг 2007
·
3,167
·
11
·
4,623
·
1,287
·
5
·
3

Пълен курс лекции по Социология, д-р Мария Петрова, Варненски Свободен Университет...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Социология
Тест по обща и медицинска социология
изпитен тест по Социология за Студенти от 2 курс
Използван в МУ Варна при доц. Стоянова, през 2012 година. Има въпроси с повече от един верен отговор.
(Труден)
13
74
1
1 мин
06.02.2013
Тест за изпит по социология на политиката
тематичен тест по Социология за Студенти от 3 курс
Тест за изпит на студенти в ІІІ курс, специалност "Социология"...
(Труден)
25
82
1
1 мин
13.12.2011
» виж всички онлайн тестове по социология

Космополитният обрат в социалните науки: теория и практика на космополитната социология на Улрих Бек

Материал № 1295714, от 22 окт 2017
Свален: 12 пъти
Прегледан: 14 пъти
Предмет: Социология
Тип: Курсова работа
Брой страници: 12
Брой думи: 5,026
Брой символи: 26,448

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Космополитният обрат в социалните науки: теория ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения