Големина на текста:
Елин Пелин - ,,По жътва”
Природата, Човекът и Трудът
Елин - Пелиновите разкази са неразривно свързани с народната душевност. Една от
основните теми в творчеството на писателя е зависимостта на човека от природата и
връзката му със земята. Тази зависимост поражда драматизъм в битието на селянина,
изпълвайки го с изпитания и несигурност. Трудът като посредник между човека и
природата е извор на страдание и вяра, на трагична предопределеност и упование в
доброто. Израз на взаимовръзката между човешкия и природния свят в разказите е
одухотвореният, смислово наситен пейзаж. Природните картини са въздействащи и
винаги свързани с човешките преживявания. Пейзажът съдържа знаци, които
емоционал- но-психологически предвещават събитията и ги осмислят. Разказите на
Елин Пелин са кратки, най - често изградени около една случка. Художественото
послание и смисълът на цялото действие обикновено са съсредоточени в самия край
на разказа.
„По жътва" е кратък, драматичен и въздействащ разказ, в който триадата „природа
- човек - труд" е трагично осмислена. Основната случка - смъртта на Пенка, е изведена
в края. Мотивът за жертвата е символно зададен в заглавието, тъй като според
народните и християнските вярвания жътвата се свързва не само с плодородието и
изобилието, но и със смъртта, с покосяването на живота. От друга страна, заглавието
насочва към времето и мястото на действието - безкрайното поле в разгара на лятото, в
един от най-усилните моменти от трудовия бит на селския човек.
Разказът започва с ярък летен пейзаж, наситен с драматизъм, извикващ у читателя
почти сетивни представи. Паралелно с природното описание проличава и човешката
гледна точка, при която жътвата се осмисля чрез общуването между човека и Бога:
Бог тия дни даде страшна жега." Природната картина пресъздава усещането за
непосилна горещина чрез изобилието от думи, свързани със сгъстената символика на
огъня и слънцето и чрез одухотворяването: „Свило се е синьо небе над земята и сипе
1
огън и жар. Над широкото поле трепери адска марана. Отпуснати и уморени се
синеят далечни гори и планини и сякаш чакат кога полето а-ха ще пламне в пожар."
Разграничаването на запаленото от жега поле и синевата на далечните гори и планини,
както и отсъствието на птиците налага естествения копнеж за отмора и почивка.
Безглаголното изречение: „ Тежко и душно", е драматичен преход към картината на
жътвата, подлагаща на поредно изпитание селския човек. Отсъствието на хармония с
природата се долавя от образа на слънцето, което препича „огнено и немилостиво",
оставайки безучастен свидетел на неимоверния труд на хората.
В описанието са степенувани усилията на човека - физически и душевни, които той
полага в името на хляба. Изразът „душата без сили остава" точно съответства на
включването на сетните сили при надмогването на умората. На адската жега,
напомняща Божие наказание, е противопоставено трудолюбието на селяните, чиито
„златни снопи" напомнят кръстни знаци. Оптимистична струя внася и мотивът за
Божията помощ и благословия - „лелеяната... надежда за плодовита жътва".
Вярата и надеждата намират израз в благодарствените, „молитвени и чисти" думи и в
песента. Чрез нея се осъществява връзката между земята и небето, между труда и
духовните пориви у човека. Молитвено извисила се, тя превръща труда в празник и в
истинско свещенодействие в името на живота. Песента олицетворява душата,
внушава синтезирана представа за красотата и доброто: „залюлее се песен млада,
волна, широка като полето, света като любовта". Тя е израз на съпричасгието, на
общуването на душите и затова носи „надежда и сили" в изтощителния студ.
Надпяването на момите е своеобразен празничен ритуал, чийто естествен декор е
„златното поле" по време на жътва, а пространството, в което се лее песента им, е
необятният небесен простор.
От колективния образ на жетварите авторът разграничава образа на Никола и на
неговите близки, вслушващи се заедно в гласа на Пенка. Портретните детайли -
„левент Никола", „сам-самички стара майка и малка сестрица", загатващи
типичните за фолклора ценностни характеристики на героите, поставят акцент на най
- характерното за тях - трудолюбие, тежка съдба и задружен живот. Краткият диалог и
2
последвалото описание на Пенкината песен са наситени с жизнеутвърждаващ
оптимизъм, тъй като разкриват любовта и взаимния копнеж на душите. Епитетите
„самичък" (граматически откроен от другите) и „висок, звънлив и треперещ"
пораждат едновременно усещане за певческата дарба на девойката, за душевната й
извисеност и за предопределената от тези й качества самотност. Силата и красотата на
гласа се подчертават и чрез внушаването на приликата му с широчината и простора на
полето: „ Той се емна леко и тихо, па полека-лека засили и се залюля на мощни вълни
над полето." Песента е в чудна хармония с моминската душевност - с чистотата на
поривите и със силата на копнежа: ,, А песента се ширеше, волна и млада, чиста като
извор, пълна с надежди и желания. Тя кичеше на китки мили хубави думи и ги
пращаше с любов някому някъде. И ту развълнувано глъхнеше, ту смело се вдигаше,
сякаш се бореше с някоя безкрайна скръб, с някое злокобно съмнение..."
Одухотвореният образ на песента, изобилието от поетични епитети и градацията на
глаголите, възпроизвеждащи фолклорния ритуал като израз на споделената любов,
затвърждават представата за извисения образ на девойката. Описанието на песента
изразява движенията на духа и наред с това дискретно предвещава приближаващото
се нещастие. Сладостното чувство на любовта е пресъздадено отново чрез
успоредяването на човешкия и природния свят. На любовния повик на Никола първо
се отзовават „екливи и одобрителни смехове" на жетварите, а след това съпричастна
става и природата: „Леко се завълнуваха узрели класове и весело си зашушукаха нещо."
Накрая му отговаря и самата Пенка.
Полето се превръща в място, където се разменят знаци, където се потвърждава
любовта. Разведряването и оживлението у героите се разкрива чрез олицетворение на
душевните им пориви: „Над полето, сякаш с кръст в ръка, прехвръкна надеждата,
по нея радостта." Тези пориви обаче са жестоко прекършени от ненадейния трагичен
обрат. Смъртта на Пенка е осмислена чрез мотива за жертвата. Както в древните
езически ритуали слънцето похищава най - личната девойка, така и сега то отнема
живота на първата красавица и певеца на селото. Видът на мъртвата Пенка трагично
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
27 май 2019 в 23:57 учител на 42 години от Момчилград - ОУ "Никола Йонков Вапцаров", с. Звездел
27 май 2019 в 10:19 учител на 45 години от Несебър - СОУ "Любен Каравелов", випуск 2018
21 апр 2019 в 10:35 в момента не учи на 41 години
 
Подобни материали
 

Конфликтът между интересите на личността и законите на отмиращото патриархално общество

08 юни 2009
·
71
·
5
·
1,394
·
206
·
1

Конфликтът между интересите на личността и законите на отмиращото патриархално общество...
 

История за любовта

23 окт 2006
·
687
·
2
·
287
·
816
·
1

История за любовта Разказват, че веднъж в едно ъгълче на земята се събрали заедно всички човещки чувства и качества. Когато СКУКАТА се прозяла за трети път, ЛУДОСТТА предложила...
 

Елин Пелин

16 юни 2009
·
151
·
4
·
1,054
·
296
·
3

„Произведението трябва да трогне човека-казва Елин Пелин – художествената литература няма въздействие, ако не предизвика определени чувства...
 

Елин Пелин и неговото красиво творчество

20 апр 2008
·
328
·
8
·
1,489
·
475
·
2

В цялото творчество на Елин Пелин се наблюдава връзка с обективната социална реалност. Героите страдат, разпадат се духовни ценности или устояват, възраждат се духовните сили на човека. Тези герои не успяват да изградят свой мироглед, но остават далеч...
 

Любовта – побеждава омразата

30 юни 2007
·
581
·
2
·
173
·
416
·
2

По света има хиляди хора, които копнеят да изпитат това чувство – любовта, има и такива, които често любовта ги връхлита, но те не я оценяват.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Тест по БЕЛ, входно ниво за 12-ти клас
входен тест по Литература за Ученици от 12 клас
Тестът е подходящ за проверка на входно ниво на ученици от 12-ти клас. Съдържа 41 въпроса от затворен тип, изготвени по модела на матурата. Предназначен е за два учебни часа. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Лесен)
32
8
1
15 мин
12.08.2019
Христо Ботев - "На прощаване в 1868 г."
изпитен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тест за проверка на усвоените знания за стихотворението на Ботев "На прощаване в 1868 г.". Всички въпроси в теста имат само един верен отговор.
(Лесен)
15
15
1
3 мин
08.10.2019
» виж всички онлайн тестове по литература

По жътва - природата, човекът и трудът

Материал № 1287621, от 01 юни 2017
Свален: 13 пъти
Прегледан: 22 пъти
Предмет: Литература
Тип: ЛИС
Брой страници: 4
Брой думи: 925
Брой символи: 5,936

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "По жътва - природата, човекът и трудът"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Лиляна Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  39 години
58

Цветомира Вергова
преподава по Литература
в град Асеновград
с опит от  2 години
27

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения