Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
Големина на текста:
Живот, смърт и безсмъртие в „Хаджи Димитър” от Христо Ботев
В баладата „Хаджи Димитър” Христо Ботев разкрива силата, величието и
безсмъртието на героя, пожертвал живота си за една свещена кауза – народната
свобода. Това е и причината авторът да увековечава делото на юнака в своето
произведение. Това е най-възвишеният и логически завършен образ на бореца за
свобода в Ботевото творчество.
Цялата творба „Хаджи Димитър” е пронизана от една единствена идея – за
безсмъртието на този, който е паднал в бой, за да защити своята родина. Тук Ботев
достига до философски обобщения за смисъла на борбата, за смъртта и величието
на борците за народна свобода. Безсмъртието е непреходно и вечно, затова и
песента, посветена на неговата саможертва, изпълнява функцията на фолклорен
летопис в националното съзнание.
Безсмъртието като духовно състояние и контраст на смъртта е разкрито още в
началото на произведението. Баладата започва със стиха "Жив е той, жив е..." и до
края на произведението юнакът продължава да живее. Поетичното време е спряло -
"юнакът лежи" до безкрай, а светът сякаш е застинал в този час.
Героят е представен в момент на физическо страдание, ранен след участие в
битката с враговете на народа. Но макар и смъртно ранен, борецът е представен като
юнак във младост и в сила мъжка”. Захвърлената пушка и счупената на две сабя
говорят за жестоката и неравна битка за свободата. От устата на умиращия юнак се
изтръгва проклятие, отправено към съдбата, която толкова рано го откъсва от
святата борба:
„На една страна захвърлил пушка,
на друга сабля на две строшена…”
Внушението за физическото страдание и смърт на юнака, борец за свобода,
Ботев постига чрез осезателната картина на преход от едно състояние в друго, от
живота в смъртта, от тленността в безсмъртието:
„Пейте, робини, тез тъжни песни!
Грей и ти, слънце, в таз робска земя…”
В пълна хармония със състоянието на лирическия герой е и състоянието на
природата – “слънцето спряно сърдито пече”, а с изтичането на последните капки
кръв, жътварската песен става все по-тъжна и горестна. И в сърцето на поета се
надига вълна от мъка и печал, “ще да загине и тоя юнак”, но това е само за миг (“но
млъкни, сърце...”), защото той е твърдо убеден, че физическата смърт в името на
свободата е пътят към вечното безсмъртие.
Идеята за безсмъртието, внушена чрез промените в природата, която
неизменно следва своя ход, създава усещане за повторителност, а оттук и за
безкрайност (чрез двадесет и четиричасовия времеви цикъл). Баладата започва с
утрото, преминава през дневната картина на робския труд, през свечеряването и
нощта, за да завърши отново с утрото, което нищо не е променило в състоянието на
героя. Тази безкрайност и повторителност на времето пренася юнака от картината на
физическата смърт в духовната памет на народа. Използването на глаголите в
сегашно време "изгрее", "обсипят", "целунат", "хвръкнат" носят значението на
многократно повтаряне на действието. Последната строфа на стихотворението, в
която се връща първоначалното състояние на времето ("Но съмна вече!...") играе
ролята на рамка, а това придава чувството за повтаряне на вечната борба между
живота и смъртта.
Безсмъртието на бореца за свобода е внушено и чрез раздвоението на света.
Смъртта е поставена в рамките на реалното време, а безсмъртието притежава
силата да излезе извън тези ограничения, да се разпростира в небитието. Затова
героят се намира между реалния свят на земята (в полето и робския труд) и в
нереалния митологичен свят на самодивите. Контрастът внушава идеята за
нетленността на бореца, отдал своя живот за свободата. Навлизането в света на
фантастичното, неземното в лицето на самодивите играе роля на измерение на
подвига в света на приказно-баладичното, взаимствано от фолклорната традиция на
народа. Въвеждането на фолклорно-митологичния мотив за самодивите извежда
реалната картина на смъртта в безкрайността и оттук в безсмъртието на човешката
душа:
„Тоз, който падне в бой за свобода,
той не умира: него жалеят
земя и небо, звяр и природа
и певци песни за него пеят…”
В тези редове е кулминацията, най-силно изразената възхвала, показано е
безсмъртието на една велика кауза.
Поставен между живота и смъртта, героят сякаш не намира докрай своето място
в пространството и времето. Защото животът и смъртта са преходни, а човек, отдал
своя живот за свободата на народа, не може да бъде побран в тези измерения.
Затова песента, която певците пеят за героя, не е песента на робите жетвари, нито
жизнерадостната песен на волните самодиви. Тя е вечната памет за бореца,
пожертвал се за свободата - "и певци песни за него пеят..." Разкривайки
безсмъртието на бореца за народна свобода в баладата „Хаджи Димитър”, Христо
Ботев чрез запомнящи се композиционни и смислови решения очертава хоризонтите
на собствените си прозрения и пророчества.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
26 май 2020 в 08:09 учител
21 май 2020 в 15:15 студент на 27 години от Варна - ШУ "Епископ Константин Преславски" - гр.Варна, факулетет - Педагогически факултет, специалност - Иновации в началното образование, випуск 2020
20 май 2020 в 09:23 студент на 27 години от Враца - ВТУ "Св. Св.Кирил и Методий", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2019
19 май 2020 в 23:28 в момента не учи на 44 години
18 май 2020 в 17:33 потребител
12 май 2020 в 18:50 студент на 52 години от Пловдив - ПУ "Паисий Хилендарски", факулетет - Биологически факултет, специалност - Биология, випуск 2013
07 май 2020 в 09:21 ученик на 16 години от Смолян - СОУ "Отец Паисий", випуск 2023
05 май 2020 в 22:50 потребител
05 май 2020 в 11:27 учител на 37 години от Пловдив - СОУ "Свети Патриарх Евтимий", випуск 2023
04 дек 2019 в 17:43 учител
 
Подобни материали
 

Биография на Христо Ботев

08 ное 2008
·
72
·
2
·
434
·
203
·

Ботев учи първоначално в Карлово, а после в Калофер. Благодарение на влиянието и настойчивостта на баща му и с помощта на руския консул в Пловдив Найден Геров, 15-т годишния юноша заминава да се учи в Одеса.
 

Смърт и безсмъртие в поезията на Ботев

30 ное 2008
·
130
·
3
·
421
·
113
·
1
·
3

Творческото наследство на Ботев е малко по обем, но ненадминато до днес по своята идейна и художествена стойност...
 

Иван Вазов - биография

28 фев 2006
·
1,311
·
4
·
1,806
·
178

Произхожда от семейство на средно заможен търговец, в което владее атмосфера на строг ред и патриархалност, уважение към религиозните и битовите традиции, отзивчивост към възрожденските просветителски и патриотични настроения.
 

Пред портрета на Ботев

24 окт 2006
·
735
·
2
·
432
·
207
·
2

героят, мъченикът,светецът,великият ,гениалният поет на българия.фантазъорът ,тръгнал с 200 души да освобождава цял един народ. няма по- велик, по-значим поет и революционер в нашето минало от ботев.
 

"Пътят е стграшен, но славен..." (съчинение- разсъждение върху "На прощаване"от Христо Ботев)

08 фев 2007
·
919
·
3
·
605
·
675
·
7

Създадено по конкретен повод - предстоящото заминаване на Ботев с четата на Желъо Войвода през Дунав в поробена България...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Иван Вазов - творчество
изпитен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Тестът е по старата учебна програма за 11. клас. Съдържа въпроси, свързани с творчеството на Вазов и епохата, в която твори.
(Труден)
20
11
1
4 мин
24.01.2020
Христо Ботев - "На прощаване в 1868 г."
изпитен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тест за проверка на усвоените знания за стихотворението на Ботев "На прощаване в 1868 г.". Всички въпроси в теста имат само един верен отговор.
(Лесен)
15
25
2
2 мин
08.10.2019
» виж всички онлайн тестове по литература

Живот, смърт и безсмъртие в „Хаджи Димитър” от Христо Ботев

Материал № 1276729, от 08 мар 2017
Свален: 35 пъти
Прегледан: 94 пъти
Предмет: Литература
Тип: Есе
Брой страници: 2
Брой думи: 636
Брой символи: 3,880

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Живот, смърт и безсмъртие в „Хаджи Димитър” от  ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ирен Кълвачева
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  2 години
27 2

Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
с опит от  30 години
26 2

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения