Големина на текста:
1
ПРЕДСТАВЯНЕ НА МУЗЕЙНИТЕ ЦЕННОСТИ – ЕКСПОЗИЦИЯТА – ВИДОВЕ,
ПОДХОД, УРЕДБА
I. Музейна експозиция
II. Видове музейна експозиция
III. Подбор на музейни предмети
IV. Методи
V. Подходи и дизайнерски стратегии
VI. Видове пространства
VII. Текстове в музейната експозиция
VIII. Уредба (законодателна)
Лицето на всеки музей е неговата експозиция. Създаването й е цялостен творчески
процес в който вземат участие всички музейни работници.
1. Музейна експозиция e основна форма на музейна комуникация чиито
образователни и възпитателни цели се осъществяват чрез демонстрация на
музейните предмети, организирани, обяснени и разположени в съответствие с
разработена музейна научна концепция и съвременните принципи на архитектурно-
художествените решения. Всяка целенасочена демонстрация на предмети може да
се нарече експозиция. В нея не се представят произволни предмети, а такива, които
носят определена информация, да създадат контакт с отразените в тях събития и
явления, да окажат емоционално въздействие. В основата й лежи научна концепция.
Терминът експозиция произлиза от лат. Ex-pono излагам, показвам на открито,
обяснявам, описвам, а „Prae-sento представям, предлагам.
? Музеят като медия институция, която не само разпространява информация,
2
но и сам продуцира такава.
? Образователната мисия става водеща.
? За разкриването на информацията, съдържаща се в колекциите
интерпретацията е ключова.
? Интерпретацията е акт или процес на обяснение, превод или представяне на
лично разбиране за предмет или обект.
2. Видове музейни експозиции:
А) По времетраене - постоянни и временни.
- Постоянна” (перманентна, дълготрайна) - Трябва да се планира с оглед на
бъдещи промени и обновяване. Обновяването се налага поради развитието на
науките, техниката, изискванията на публиката и самата музеология.
В постоянните експозиции се представят уникатите на музейната колекция и
нейните най-атрактивни експонати.
- Във временните експозиции /изложби/ се представят оригинални
паметници от фондовете на музея посветени на определена тема, които не са
включени в постоянната експозиция. Подобни са и гостуващите експозиции. В тях се
включват малко на брой, но уникални и силно въздействащи паметници от
музейната колекция /те могат да бъдат и от постоянната експозиция, при гостуване
в чужбина/, посветени на определена тема, много често годишнина от историческо
събитие, кръгла годишнина на бележита личност и др.
- Обикновено свързани с актуални въпроси от съвременността – политически и
културни събития, юбилеи и др.
- Представят нови постижния на науките, представени в музея
- Нови постижения в консервацията и реставрацията
- Въвеждат в обращение нови открития и нови постъпления
Б) По цел и намерение
- Предметно ориентирана предметите се представят атрактивно,
разчитайки сами да говорят за себе си; не се предлага интерпретативна
информация; образователната информация е ограничена; естетически или
класификационен подход.
- Концептуално ориентирана вниманието е насочено към посланията и
предаването на информация; текстове, графики, фотографии и др. материали
3
имат доминираща роля.
- „отворен склад“.
Между двете крайности е линията, на която се намират повечето музейни
експозиции.
В) По съдържание
- Цялостни
- Тематични
В зависимост от музейната специфика се създават и различни видове музейни
експозиции: тематични, монографични, систематични, образователни,
експериментални, юбилейни, стационарни, подвижни и мн. др. За тяхното
осъществяване се разработват тематични планове, сценарии и др.
3. Подборът на музейните предмети от основния фонд за включването им в
постоянната експозиция се осъществява въз основа на определена научна
концепция детерминирана от спецификата на музея и подготовката на музейните
уредници. Подборът на експонатите е част от научната подготовка на експозицията
и е резултат от цялостната научноизследователска работа на музейния фонд. От
гледна точка на музеологията, експозицията е вид научен продукт пригоден за
популяризиране сред широката музейна публика.
Уникалността на музейните предмети е най-привлекателната им страна, на базата
на която се градят музейните комуникации. През последните няколко десетилетия
музеологията развива твърде интензивни научни изследвания в областта на
експонирането и изграждането на съвременни експозиции. Създаването на нови
експозиции изисква от музейните специалисти съчетаване на факторите -
присъствие на музейните предмети с преподнасянето им и създаването на образ
посредством тяхната интерпретация.
В хода на изготвянето на експозицията е необходимо да се демонстрира
взаимовръзката на съществуващите експозиционни елементи, които съединявайки
се в експозиционни комплекси създават хармонично и изключително изразително
цяло, оказващо визуално и интелектуално въздействие на посетителя.
4. Един от първите методи е експонирането на музейните предмети само във
витрини. Затова в музейната практика този метод е известен като in vitro.
Следващият метод е свързан с разбирането за осъществяването на по-

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
06 фев 2020 в 14:09 студент на 20 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Исторически факултет, специалност - История, випуск 2022
05 фев 2020 в 18:47 потребител
24 яну 2020 в 13:13 потребител
07 дек 2019 в 21:18 ученик на 21 години от Костинброд - ПГВМСС, випуск 2018
04 яну 2019 в 18:31 ученичка на 27 години от Велико Търново - Хуманитарна гимназия “Св. Св. Кирил и Методий", випуск 2012
 
 

Представяне на музейните ценности – експозицията – видове, подход, уредба

Материал № 1232597, от 03 апр 2016
Свален: 40 пъти
Прегледан: 56 пъти
Предмет: Музейно дело, Култура и изкуство
Тип: Лекция
Брой страници: 9
Брой думи: 2,478
Брой символи: 14,342

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Представяне на музейните ценности – експозицият ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения