Големина на текста:
Задание : "Спорът за Олимпия".
В какви отношения се различава представянето на голите женски тела в
картината „Олимпия” от Едуар Мане и „Полски концерт” на
Джорджоне?
„Полски концерт” е последната картина на венецианския живописец. Тя
е с неясен сюжет и била довършена от Тициан. Сцената, запечатана от
четката на художника, е лишена от активно действие, от занимателна фабула,
от движение. В нея господства дух на спокойна съзерцателност. Несъмнено
тук Джорджоне е въплътил мечтата на ренесансовите хора за щастливата
Аркадия, за златния век на любовта с неговата наивна непосредственост и
чистота на чувствата. При такова тълкуване получава обяснение фигурата на
градския човек. Пастирят и нимфата като че ли го призовават да напусне
града и да се отдалечи след него в сенчестите, прохладни гори, където ще
може да води безоблачно съществуване: пастирите и пастирките ще му
свирят и той ще познае любовта, толкова непосредствена, колкото и самата
природа.” Със тази картина Джорджоне станал основоположник на битовата
живопис в Италия и открил пред художниците на родината си необятния
простор от чувства и преживявания на света, в който живеели и творили
самите те.
За разлика от спокойната съзерцателност при Джорджоне ,
съблазнително нарисуваната жена на Мане превръща зрителя във
воайор.Олимпия е нарисувана в една и съща годна със Закуската,но едва през
1865 е изпратена в Салона и е приета по неочакван начин.Дъжд от
оскърбления залива художника. Зрителят се среща отново с прочутата Венера
от Тизиян , с въплащение следователно на класическата красота в
изкуството,но тук тя вече не може да бъде разпозната. В леглото се е
изтегнала млада парижка моделка с един несъбут пантоф, сякаш е
фотографирана в тази поза.
В какво се изразява амбивалентнстта между старо и ново, между
класическо и модерно в „Олимпия” на Мане?
Променящото се визуално сътворяване на човешката сложност е
привлекателен предмет за занимание.“Класическото“ може да бъде
съвременно и обратно – съвременното - „класическо“. Амбивалентността
старо-ново е още в заглавието ,защото Олимпия като куртизантка от
Ренесанса е била топос от историческите романи.Мане премахва границата
между културата и сексуалността,между аристократичния култ към красотата
и вулгарното задоволяване на сетивата.Мане излага на показ не само
конкретното тяло, но и самата живопис,на която може да се наслади само
този, който хвърли „модерен поглед“ над картната.“Олимпия“ напомня стар
шедьовър, макар че държи да „докаже“ своето несходство. Преоткривайки
голото тяло в "Закуска на тревата" и "Олимпия", с категорично позоваване на
старите майстори, сякаш Мане скъсва с привидно неприкосновените
традиции. За импресионистите той е иконоборец, а по негово мнение просто
продължава да работи в духа на традицията, за чието отхвърляне е
несправедливо обвиняван.
Как Белтинг описва и тълкува особеностите на живописните средства в
картината?
Мане избира темата за куртизанката от Куциян,но търси стария
мотив в модерния свят.Имало е модерни сюжети като гарата или кафенето на
тротоара, но Венера винаги е била олицетворение на класичски идеал,който
през погледа на Мане е виртуозно преобрнат.Тя говори единствено чрез
своето тяло , но това тяло е видяно по напълно модерен начин.Изглежда като
отговор на Бодлеровия хутожествен дуализъм.Изкуството без съмнение е
непреходна задача,какъвто е и шедьовъра.Но мотивът принадлежи винаги на
своето време – той е модерното лице на непреходно изкуство. Следователно
по отношение на темата Олимпия представя изкустото, в картината обаче –
модерността.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
18 ное 2018 в 17:17 потребител
 
Подобни материали
 

История на изкуството (визуални изкуства - живопис, скулптура, архитектура)

09 ное 2008
·
749
·
8
·
1,797
·
2

Праистория-палеолит,неолит,мезолит, античност-Египет,Древно царство,средно царство,ново царство,Месопотамия,Шумеро-акадски период,Старовавилонски период, Асирийски период,Ново Вавилонски период,Егейско изкуство,Минойско изкуство, средновековие, ренесанс..
 

Анри Матис- биография

19 апр 2007
·
286
·
3
·
165
·
123

Анри Матис е роден на 31 декември 1869 г. в Льо Като Камбрези, Северна Франция, в семейство от средната класа, но прекарва детството си в Боен ан Вермандоа.
 

Живопис

19 май 2011
·
386
·
8
·
1,189
·
444
·
1

Живописта е „вид визуално,статично,пространствено изкуство,нямащо (за разлика от архитектурата и приложното изкуство) пряко практическо приложение. Живописта се различава от скулптурата с плоския си (не обемен) характер,а от графиката...
 

Свобода и ограничения в изкуството

11 ное 2008
·
68
·
2
·
257
·
60

Изкуството се изразява в това да видиш и да съзреш. Да откриеш частица от себе си, да усетиш със сърцето си. То е магия, опиянение, сила. Незабравимо пътешествие в недрата на човешките мечти и копнежи, експлозия от цветове, игра на въображението...
 

Естетико-художествено развитие в ранна детска възраст

06 окт 2008
·
465
·
12
·
1,390
·
448

За да има ефект и трайно въздействие на естетическото възпитание върху детската личност, то трябва да започне от най-ранна възраст. Запознаването с най-различни изкуства ще развие художествените впечатления на децата от тази възраст...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Изобр. изкуство
Основи на изобразителното изкуство - част 3
изпитен тест по Изобр. изкуство за Студенти от 2 курс
Тесстът съдържа 28 въпроса от затворен тип, всеки от които изисква един верен отговор.
(Труден)
28
3
1
13 мин
20.02.2015
Тест по Изобразително изкуство за 8-ми клас
изпитен тест по Изобр. изкуство за Ученици от 8 клас
Тестът е изпитен за 8-ми клас и се фокусира върху понятията от изобразително изкуство и историята на изкуството. Съдържа 11 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Степента на трудност не е висока, тъй като възможните отговори са само два - А или Б.
(Лесен)
20 минути
11
51
2
1 мин
11.11.2016
» виж всички онлайн тестове по изобр. изкуство

Спорът за Олимпия

Материал № 1215264, от 05 яну 2016
Свален: 14 пъти
Прегледан: 20 пъти
Предмет: Изобр. изкуство
Тип: Домашна работа
Брой страници: 2
Брой думи: 464
Брой символи: 2,922

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Спорът за Олимпия"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Едуард Кендерян
преподава по Изобр. изкуство
в град Велико Търново
с опит от  1 години
42 1

Ваня Иванова
преподава по Изобр. изкуство
в град Варна
с опит от  2 години
85 15

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения