Големина на текста:
ТЕМА № 4
Създаване и разпространение на славянската
писменост .
Чрез целокупната си дейност княз Борис I – Михаил се очертава като един
от най-големите и далновидни държавници в историята на българското
средновековие. Смел и радикален реформатор,той ускорява процеса на
приобщаване на българското население към християнството,съдейства за
изграждане на нова институция-църква,дава превес на славянския елемент в
културното и етническото изграждане на българската общност чрез
въвеждане на славянска писменост и книжнина и превръща
ранносредновековната българска култура в неделима част от европейската
християнска цивилизация в нейния славяно-византийски модел. Цялата
българска история носи върху себеси следите от неговата епохална
историческа дейност.
С право Петър Мутафчиев отсъжда че Борис е ако не във всяко
отношение най-великия,то безспорно най-мъдрия от всички владетели,който
българите някога са имали. У никой друг измежду тях съэнанието за дълг и
чувство за отговорност пред бъдещето на собствения народ не са тъй
дълбоки както у него.
Благородната Българска църква го канонизира за светец-достойно
признание за един от най-великите държавници на Средновековна България.
Изворите са домашни и чужди:
Домашни : Пространи жития на Кирил и Методий от IX в,Жития на
свети Наум IX-Xв,Черноризец Храбър.
Чужди: Пространо житие на Климент Охридски от Теофилакт
Охридски,Кратко житие на свети Климент от Димитър
Хомотиан,Италианска легенда ат епископ Гаудерих .
С проблемите в българската историческа наука се занимават:
Васил Златарски ,Йордан Иванов,Петър Мутафчиев,Васил Киселков,Кую
Куев, Иван Дуйчев,Димитър Ангелов,Емил Георгиев,Васил Гюзелев,Донка
Петканова,Стефан Кожухаров,Петър Ангелов и Георги Бакалов.
От онзи исторически момент, когато славяните се появяват на
Балканите,отношението към тях става определящо за византийската
полетика. Опитите й да ги приобщих чрез оръжие и масови преселения не
дават резултат.След създаването на българската държава имперските
амбициина на Византия срещат организираната съпротива на плисковските
ханове.За върховната управа в Константинопол става ясно, че трябва да се
тярсят други пътища ,един от които е покръстването-на славяните се дава
възможност да слушат словото Божие на свои език.Имперските намерения
на византийската външна политика съвпадат с историческите интереси на
славяните.
От писменост се нуждае не само църквата,но е държавата,която в
дипломатическата си си служи с гръцки език.Свидетелство за това са
запазените каменни надписи.В периода между 866 и 870г.,когато в страната
действа римската религиозна мисия, се използва латинския език.За онова
време ползването на чужди езици е обичайно и за други ранносредновековни
държави.За България обаче това е особено опастно,тъй като въздействието
на гръцкия език се подсилва от близостта на Византийската империя,която е
полетически противник на България.Освен това прякото въвеждане на
гръцкия езиккато държавен,църковени кореспондентен създава опастностот
гърцизиране на българския духовен елит и го лишава от възможносттада
твори на разбираем за своя род език.
Добре известно е,че през IХвек сред христианските общества широко е
разпространено мнението за “светостта”на трите библейски езика
:староеврейският, гръцкия и латинския.Във Византия това становище не е
официално застъпено.Многонародностната ромейска държава има
толерантно отношение към “националните” езици и даже поощрява
преводите на Св.Писание на тези езици.Много преди Библията са преведени
на армейски, коптски, абисински, арабски, готски и дори хунски. С това
Византия още по-трайно привъзва към своето културно ойкумене
нерумейските общности,тъй като без друго преводите се правят само на
гръцки език и съобразно каноните на византийската култура.
Постига се относително равновесие с арабите в Мала Азия. Тези успехи
дават възможност но Константинопол да насочи вниманието си към
славяните. С оглед на тази нужда в ителектуалния и държавническия елит
около личноста на патриарх Фотий се оформя нова полетическа дуктрина. Тя
запазва целите и ценностите на византийския ойкуменизъм, но внася
съществени промени в целите и тактиката на неговата реализация. Опитите
на византийската администрация да приобщи славяните чрез
оръжие,насилствени действия и масово преместване не се постига
учаквания резултат.Затова се отдава предпочитание на мирно приобщаване
чрез християнизация и създаване на поместни църкви под управлението на
вселенската патриаршия. В следствие на това се учаква налагането на
византийски цивилизован модел да доведе до приобщаване на полетически
цели на империята.
Средата на IX век славянския проблем за Византия придобива три
лестно разграничими аспекта, свързани съответно със славяните в неината
територия, България и Великоморавия. Те са от различни важност но
решаването им изисква подмяна на силовата полетика с с мирни средства.
Съперничеството с римската курия и немското духовенство поставя
задачата византийската оферта към славяните да бъде по примамлива от
западната. Това особено проличава във въпроса за славянската религия.
Християнската традиция създава убеждението че на бог може да се
служи само на гръцки,еврейски и латински език. То няма характер на
официална дорма а е използвано по онова време от немското духовенство.
Византийската църква е по-далеч от това схващане,защото е неподходяща за
многонационалната империя.
Създаването на славянската писменост и книжнина не са необходимо
средство за византийската духовна инспанзия чрез християнизиране на
славяните с използване на говоримия език.
Необходимоста от писменост и богослужение на говоримия език се
обуславя и от факта че само малка част от обществото разбира новата вяра и
се приобщава към нея. Преобладаващата част от населението на България
към средата на IX век е славянско което налага славянски език.
Създаването на славянобългарската писменост и просвета е свързано с
живота и делото на Константин и Методий. В светските исторически
извори сведенията за тях са твърде оскъдни. За това пък в житийната
литература съществува изобилие от факти. Според житията те са родени в
Солун в семейството на друнгария Лъв - помощник на солунския
управител. Майка им Мария произхожда от солунските славяни и
въпреки че овдовява рано, успява да възпита и изучи децата си по най-
подходящия за онова време начин.
Методий е по-големият брат, чието светско име е неизвестно. Малко са
сведенията за него преди замонашването му. Онова,което със сигурност се
знае, е,че е роден през 815г.и че на младени изпълнява длъжността архонт

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
25 апр 2019 в 22:19 учител на 41 години от Видин - ОУ "Иван Вазов", випуск 2017
10 апр 2019 в 09:38 ученик на 16 години от Велинград - СОУ "Христо Смирненски", випуск 2021
21 мар 2019 в 13:59 ученик на 19 години от Ловеч - ПМГ, випуск 2019
20 мар 2019 в 22:31 студентка на 20 години от Бургас - Бургаски университет "Проф. Асен Златаров", факулетет - Факултет по обществени науки, специалност - История и Български език, випуск 2021
17 мар 2019 в 22:16 потребител
16 мар 2019 в 11:01 ученик на 19 години от Пловдив - СОУ "Св. Паисий Хилендарски", випуск 2019
13 мар 2019 в 10:08 ученик на 19 години от София - 024 СОУ "П. К. Яворов ", випуск 2019
03 мар 2019 в 19:58 родител на 29 години
28 фев 2019 в 09:27 студент на 29 години от София - УНСС, факулетет - Международна икономика и политика, специалност - МИО, випуск 2013
 
Домашни по темата на материала
Резюме на една от 4-те глави на книгата на Цветан Тодоров "Завладяването на Америка, въпрос за другия"!!!
добавена от cecito132 30.11.2016
0
3
Трябва да се прочете пред класа за 5 мин.
добавена от ivopetkov1999 10.05.2015
0
4
освобождението: руско-турска война 1877-1878
добавена от Zuhra 19.11.2014
0
22
ЕСЕ СПЕШНО настояще и бъдеще на българската държава
добавена от lolo_4f5 24.01.2019
2
9
Животновъдтвото през ранното средновековие
добавена от hristo.avramov 25.01.2017
2
11
Подобни материали
 

Създаване и разпространение на славянската писменост и книжнина

15 яну 2009
·
53
·
5
·
334
·
1

Приемането на християнската религия и учредяването на самостоятелна българска църква са едно от най-важните събития в историята на Първото българско царство. Чрез целокупната си дейност княз Борис I се очертава като един...
 

Николай Коперник - човекът, който спря Слънцето и завъртя Земята

15 ное 2007
·
77
·
11
·
1,828

В какво се състои дълбоката същност на освободената мисъл на Коперник, така остро поразила света при появата на неговата книга? Новата истина се базира на два принципа, които могат да се определят така...
 

Политическо и културно развитие на България при цар Симеон І (893-927)

05 дек 2007
·
209
·
11
·
3,778
·
169

В края на IХ и началото на Х век Българската държава се утвърждава като една от най-могъщите сили в Югоизточна Европа, а границите й опират на три морета.
 

История на Ирландия

08 май 2009
·
41
·
29
·
7,939
·
41

Макар и малка купчина земна маса в западния край на европа, ирландия играе огромна роля в съдбата на широкия свят. само през последните два века страната преживява тежък глад, почти унищожил населението й, и изпратил вън от европа най-големия брой...
 

Национална олимпиада по история и цивилизация

12 окт 2010
·
9
·
10
·
1,752

задачите за VІІІ клас по История и цивилизация – Общински кръг на олимпиадата...
 
Онлайн тестове по История
Тест по История за 5-ти клас на тема "Първите цивилизации"
междинен тест по История за Ученици от 5 клас
Тестът е междинен - с фокус върху Египет и Месопотамия. Съдържа 15 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Предназначен е за учениците, изучаващи История в 5 клас.
(Лесен)
15
123
1
02.08.2018
Входно ниво по История и цивилизация за 9-ти клас
входен тест по История за Ученици от 9 клас
Тест за входно ниво по История и цивилизация за ученици от 9-ти клас. Съдържа 21 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
21
332
1
21.10.2016
» виж всички онлайн тестове по история

Теми по история за каондидат студенти

Материал № 119351, от 27 мар 2008
Свален: 2,239 пъти
Прегледан: 2,466 пъти
Качен от:
Предмет: История
Тип: Тема
Брой страници: 144
Брой думи: 30,059
Брой символи: 255,904

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Теми по история за каондидат студенти"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Анелия Севова
преподава по История
в град Стара Загора
с опит от  3 години
42

Маргарита Петринска
преподава по Български език
в град София
с опит от  4 години
121 12

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения